مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیش بینی واردات برنج
مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیش بینی واردات برنج
شرح مختصر:
پیش بینی واردات برنج
در ميان محصولات وارداتي كشور ما برنج از جايگاه خاصي برخوردار است . برنج تنها غله اي است كه فقط براي مصرف انسان كاشته مي شود و بعد از گندم مهم ترين محصو ل از خانواده غلات است . برنج به عنوان يك ماده غذايي بسيار ارزشمند نقش حساسي را در جهان كنوني ايفا مي كند. به گزارش روابطعمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال 1391 بالغ بر یک میلیون و 289 هزار تن برنج به ارزش تقریبی یک میلیارد و 309 میلیون دلار وارد کشور شد که به همراه کنجاله و سایر آخالهای جامد آن، دانه ذرت دامی، دانه گندم سخت، شمش از آهن و فولاد غیرممزوج بیشترین واردات را به خود اختصاص دادهاند. در همین حال وال استریت ژورنال به نقل از فعالان تجاری اعلام کرد که تقاضای بالای ایران باعث افزایش شدید قیمت برنج باسماتی شده است. بر اساس آمار سازمان خواروبار جهانی سطح زیر کشت برنج جهان 147144 هزار هکتار و میزان تولید شتوک 576 میلیون تن است. در ایران سطح زیر کشت برنج 611 هزارهکتار و میزان تولید شتوک 2887 هزارتن و متوسط عملکرد در هکتار 4724 کیلو گرم در هکتار است. 90 درصد برنج تولیدی دنیا در قاره آسیا که محل زندگی 60 درصد جمعیت جهان است تولید و به مصرف 8/2 میلیارد نفر در آسیا میرسد.
نقش تجارت جهاني برنج از دهه 1990 به شدت افزايش يافته است . به همين سبب كشورهاي مهم توليدكننده برنج جهان در صدد هستند تا از اين ماده غذايي به عنوان اهرم فشار در معادلات سياسي جهان بهره گيرند . در سال 1993 پس از مطرح شدن موافقت نامه گات و آزادي صدور برنج آمريكايي به كشورهاي آسياي جنوب شرقي، مسائل و مشكلات بسياري در اين كشورها پديد آمد، نظير اعتراض بيش از 20 هزار كشاورز كره جنوبي در اواخر سال 1993 به آزادي واردات برنج آمريكايي به كشورشان كه نشان از اهميت اين كالاي تقريباً استراتژيك در آسياي شرقي دارد. مصرف برنج در كنار ساير انواع غلات مانند ذرت، ارزن و گندم به عنوان مكمل مطرح مي شود. در كشورهايي كه مصرف سرانه برنج آنان بسيار زياد است مصرف گندم آنان اندك است، به طوري كه در ميانمار كه بيشترين ميزان مصرف سرانه برنج را دارد مصرف سرانه گندم فقط 9/4 كيلوگرم در سال است در مقابل در كشورهايي كه مصرف سرانه برنج حدود اندك است، مواد مصرفي در گروه غلات از ساير انواع غلات تأمين مي شود. به طور مثال در كشورهاي اروپايي، مصرف سرانه برنج بسيار اندك و در اغلب آنها از 10 كيلوگرم هم كمتر است. در اين كشورها برنج در كنار موادي ديگر مانند سبزيها، گوشت و شير استفاده مي شود، موادي كه نسل پيش از آن محروم بود . تقريباً 90 درصد توليد و مصرف برنج در آسيا انجام مي شود و 96 درصد مصرف آن در كشورهاي در حال توسعه است . رشد مصرف برنج به دليل شهر نشيني، افزايش درآمد سرانه، تغيير الگوي تغذيه و كاهش رشد جمعيت شروع به كاهش كرده است. رشد عرضه برنج نيز روندي نزولي به خود گرفته است.
برنج محصولي اساسي در كشور ما به شمار مي رود زيرا اين محصول در سبد كالايي خانوار و الگوي تغذيه اي نقش مهمي دارد (بر اساس شاخص قيمت خرده فروشي، ضريب اهمیت انواع برنج 32/3 است) در حال حاضر ايران يكي از مهم ترين وارد كنندگان اين محصول است.پيشبيني يكي از مهمترين اهداف ساخت مدل هاي اقتصادي است كه برخلاف بسياري از بازارهاي مهم، بازار محصولات كشاورزي از عرصه تحقيقات نوين پيش بيني به دور مانده، به گونهاي كه مطالعات انجام شده نيز غالباً بر پايه رو شهاي اقتصادسنجي استوار است. همچنين، پيش بيني صحيح واردات بازار محصولات كشاورزي و بهخصوص برنج، آثار مهمي در سياستگذاري و برنامه ريزي هاي اقتصادي اين بخش دارد كه اين مهم با به كارگيري روشهاي مختلف، مي تواند علاوه بر ايجاد زمينه توسعه روشهاي نوين پيش بيني، سياستگذاران اين بخش را در تصميم گيريهاي آتي، ياري رساند. علاوه بر اين، متأسفانه قیمت برنج که جزومهمترین كالاهاي سبد مصرفي خانوارها هستند، نوسان های فراواني دارد. اين نوسان ها به معناي فقدان پيش بيني مناسب از واردات آتي بازار است كه موجب شده دولت نتواند برای كنترل این نوسان ها سياست منسجمي اتخاذ کند. بر اين اساس، پيش بيني قيمت كالاها در تنظيم بازار، اهميت ويژه اي دارد(نوفرستی، 1386: 182).
از سوي ديگر، در بخش توليد محصولات كشاورزي نيز به دليل ريسكهاي فراوان، نوسان های بالايي در درآمد كشاورزان مشاهده میشود. بر اين اساس، پيش بيني دقيق قيمت از طريق كاهش نوسانهای قيمتي، مي تواند موجب انتخاب نوع محصول و سطح زيركشت مناسب آن، تخصيص بهينه منابع، افزايش كارايي، افزايش مطلوبيت كشاورزان و در نهايت افزايش درآمد آنها شود. اهميت پيش بيني قيمت محصولات كشاورزي علاوه بر كمك به كشاورزان و دولت، كمك فراواني به عوامل بازاريابي مي کند. (همان منبع: 62)
امروزه دخالت دولتها در بخش كشاورزي و بخشهاي ديگر اقتصادي از ويژگيهاي اساسي اقتصادهاي مختلط است. اين دخالت در كشورهاي توسعهيافته به حداقل ممكن رسيده است، ولي در كشورهاي درحال توسعه به دليل ضرورت برنامه ريزي برای توسعه اقتصادي و نيز ضعف هايي كه در نظام اقتصادي و بازار اين كشورها وجود دارد، بيشتر به چشم ميخورد.دولت از راههاي مختلف و بهطور مستقيم و غيرمستقيم در امور مختلف اقتصادي و بازارها دخالت ميكند تا كمبودهاي نظام اقتصادي مبتني بر بازار را تا حدودي برطرف سازد. بخش كشاورزي از جمله بخشهايي است كه شاهد بيشترين دخالت ها بوده است. (پریزن و اسماعیلی، 1387: 11)
با توجه به نقشي كه كشاورزي در انتقال نيروي كار، تأمين مواد غذايي، ايجاد اشتغال، تأمين مواد اوليه و تأمين رفاه مصر ف كنندگان تمام اقشار جامعه دارد، نيازمند توجه و برنامهريزي دقيق از سوي سياستگذاران است. بنابراين به منظور برنامهريزيهاي مناسب كوتاه و بلندمدت در زمينه واردات، اطلاع دقيق از آينده لازم و ضروري به نظر مي رسد زير ا اتخاذ سياستهاي مناسب در زمينه كاهش واردات، براي شكل گيري بخش كشاورزي به عنوان يك بخش تجاري و مؤثر در توسعه اقتصادي لازم است. بر اين اساس در مطالعه حاضر ميزان واردات این محصول مهم وارداتي كه نقش مهمي در ترازتجاري كشور دارد پيشبيني شده است. (همان منبع: 11)
2-3 مدلسازی اقتصادسنجی
اقتصادسنجی[1]یکی از شاخههای نوین و مهم علم اقتصاد است که آشنایی و استفاده از آن میتواند کمک شایانی برای شناخت هر چه بهتر روابط بین پدیدههای اقتصادی و اجتماعی باشد. مدلهای اقتصادسنجی یک نظام اقتصادی را به کمک مجموعهای از معادلات همزمان که بیانکنندهي روابط متقابل بین متغیرهای قابل اندازهگیری است، توصیف میکنند. معادلهها مبتنی بر نظریه یا مشاهدات تجربی رفتار و یا روابط فنی میان متغیرها است و چنانچه مدل مورد تحلیل دربرگیرندهی یک یا چند عنصر با وقفه از متغیر وابسته بهعنوان متغیر توضیحی باشد، در آن صورت آن مدل را پویا یا دینامیک مینامند. (گجراتی، 1388: 56)
2-4 خصوصیات یک مدل خوب
سی. هاروی (A.C. Harvey) ملاکهای زیر را برای قضاوت راجع به کیفیت یک مدل ارائه میدهد (گجراتی و دامودار، 1386: 60)
- قلت منطقی متغیرهای توضیحی[2]
یک مدل هیچگاه قادر به توصیف دقیق واقعیت آنطور که هست نیست، یعنی برای توصیف دقیق واقعیت مجبور خواهیم بود چنان مدل پیچیدهای را ارائه کنیم که فاقد کوچکترین ارزش علمی است. سادهسازی و تجرید در هر برنامه مدلسازی اجتنابناپذیر است. در این رابطه اصل قلت منطقی متغیرهای توضیحی حکم میکند که یک مدل، تا آنجا که ممکن است ساده در نظر گرفته شود بهطوریکه تنها متغیرهای کلیدی را باید در تحلیل وارد نمود و بدین وسیله تمام اثرات تصادفی و جزئی را به جزء اخلال یا خطا[3] محو کرد. ( همان منبع: 61)
- قابلیت تشخیص[4]
این اصل حکم میکند که برای مجموعه دادههای معین، پارامترهای تخمینزده شده بایستی مقادیر منحصر به فردی را به دست دهند. بهعبارت دیگر تنها یک تخمین برای هر پارامتر مشخص به دست آید. ( همان منبع: 61)
- خوبی بر ارزش[5]
نظر به اینکه هدف اساسی تحلیل رگرسیون، توضیحدهندگی تغییرات در متغیر وابسته بهوسیلهی متغیرهای توضیحی ملحوظ در مدل است، بنابراین یک مدل زمانی بهعنوان یک مدل خوب مد نظر قرار میگیرد که این توضیح که بهوسیله اندازهگیری میشود، حتیالامکان بالا باشد. البته ملاک را بهتنهایی نبایستی مورد توجه قرارداد، بلکه این ملاک را به موازات سایر معیارها میتوان به کار برد.
[1] . Econometrics
[2] . Parsimony
[3] . Disturbance or error term
[4] . Identifiability
[5] . Goodness of fit
جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.
با 30% تخفیف
20000 تومان
12000 تومان
جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید
تعداد صفحات | نوع فایل | مقطع تحصیلی | قیمت |
---|---|---|---|
50 | WORD - قابل ویرایش | کارشناسی ارشد و دکترا | 12000 تومان |