دانلود خلاصه کتاب آموزش و پرورش تطبیقی word


دانلود خلاصه کتاب آموزش و پرورش تطبیقی word

 

 

 

 

 

شرح مختصر:

دانشجویان و کاربران گرامی محتوای این فایل کاملترین و بهترین خلاصه کتاب آموزش و پرورش تطبیقی می باشد که در قالب فایل WORD (قابل ویرایش و آماده پرینت) و در 125 صفحه تهیه و تنظیم شده است. جهت خرید و دانلود فایل به روی تصویر پرداخت آنلاین پایین کلیک نمایید.

مقدمه:
آموزش و پرورش هر جامعه، خاص آن جامعه است و از فرهنگ، حكومت، اقتصاد و ارزشهاي آن جامعه متأثر مي شود. به طور كلي، تعليم و تربيت يك كشور به درك كامل فلسفه تربيت از سوي جامعه و مسئولان آن بستگي دارد. امروزه با پيشرفت علوم به خصوص علوم انساني و تأثيري كه اين علم در تعليم و تربيت دارد. متخصصان آموزش و پرورش معتقدند كه تربيت كودك اگر مهم تر از تعليم او نباشد اهميت كمتري از آ ن ندارد. در دنياي امروز فلسفه تعليم و تربيت بر اين اساس بنا شده است كه تمامي جنبه هاي شخصيت فرد پرورش يابد. به اين صورت كه براي داشتن انساني سالم، خلاق و مفيد در جامعه لازم و ضروري است كه همگام با توسعة قواي فكري و عقلي فرد، قواي جسماني وعاطفي او هم پرورش يابد. مطالعة شخصيت انسان يكي از مهمترين و پيچيده ترين مباحث در روان شناسي مي باشد. مفهوم شخصيت از جمله مفاهيمي است كه در طول تاريخ بشر تغيير و تحول عمده اي كرده است. به علت اينكه مطالعه شخصيت براي درك ماهيت انسان اهميت زيادي د ارد. تولد اين رشته با كارهاي ويلهلم ونت در سال 1879 در دانشگاه لايپزيك در آلمان شروع شد (شولتز، 1990، ترجمه كريمي و همكاران، 1384).
در اوايل قرن بيستم واتسون آمريكايي تحولي عظيم بر عليه كارونت به وجود آورد و جنبش رفتارگرايي را بنيان نهاد. كه معتقد است روان شناسي علمي بايد بر جنبه هاي ملموسي از ماهيت انسان تمركز كند كه بتوان آن را ثبت كرد، شنيد و اندازه گيري كرد. در دهة 1930 مطالعة شخصيت در روان شناسي آمريكا عمدتاً توسط هنري موراي و گوردن آلپورت در دانشگاه هاروارد، رسميت پيدا كرد (شولتز، 1998، ترجمه سيد محمدي، 1385).
عوامل متعددي در طرز رفتار انسان نقش تعيين كننده دارند كه برخي از اين عوامل به وسيلة شاخه اي از علم روان شناسي به نام روان شناسي شخصيت مورد بحث و بررسي قرار گرفته است كه يكي از جذاب ترين و شيرين ترين موضوعهاي روان شناسي مي باشد كه اين موضوع در قالب نظريه ها و رويكردهاي مختلف مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. آنچه در ارزيابي شخصيت هر فرد مهم است پيچيدگي ماهيت آن و اندازه گيري آن مي باشد. اگر واقعاً بتوان به اندازه گيري شخصيت پرداخت مي توان دانش و اطلاعات خود را در مورد آن افزايش و توسعه داد. (براهني ، 1361).
اين پيچيدگي ماهيت شخصيت انسان باعث شده كه تاكنون پاسخ يكساني به سؤال «شخصيت چيست؟» داده نشود و نبايد تصور كنيم كه تنها يكي از اين نظريه ها درست است و بقيه غلط هستند. زيرا هر كدام از نظريه پردازان در تعريف خود به جنبه هاي مختلف شخصيت توجه كرده اند و دسته بندي افراد به تيپ هاي مختلف دست كم به زمان بقراط (حدود 400 سال قبل از ميلاد) باز مي گردد.
ما در برخورد با ديگران، معمولاً حدسهايي در مورد آنها مي زنيم و براي توصيف شخصيت آنها از اصطلاحاتي استفاده مي كنيم مثلاً اجتماعي، درون گرا و….. و اين برداشتهاي ما از ديگران، بر رفتار ما با آنها تأثير مي گذارد. و بر اساس ارزيابي شخصيت آنها، در مورد آنها به قضاوت مي پردازيم. اين برداشتهاي ما از شخصيت افراد مبتني بر كارهايي است كه از افراد در طي زمانهاي مختلف سر مي زند. گوردون آلپورت 50 تعريف مختلف از شخصيت را مرور و ارائه كرده است (آلپورت، 1937).
ايشان تعريف خود را از شخصيت به اين صورت ارائه كرده است كه: «شخصيت سازمان پويايي از نظامهاي جسمي، رواني در درون فرد است كه رفتار و افكار ويژة او را تعيين مي كند» (آلپورت، 1961).
هدف كتل از مطالعة شخصيت پيش بيني رفتار مي باشد، يعني رفتاري كه شخص در پاسخ به يك موقعيت خاص از خود بروز مي دهد كه در معادله رياضي به صورت R= f(p,s) بيان مي كند. علت اصلي مطالعة شخصيت در عصر كنوني، شناخت انساني است كه خود سبب تمامي مشكلات و بحرانهايي است كه گريبانگيرش شده است. آبراهام مزلو معتقد است كه «انسان عامل اصلي مشكلات جهان است به طوري كه با اصلاح او همه چيز اصلاح مي گردد (مزلو، 1957).
يكي از حوزه هاي اصلي كاربرد روان شناسي در دنياي واقعي، ارزشيابي شخصيت است. به عنوان مثال متخصصان روان شناسي باليني از طريق يك ارزيابي مناسب شخصيت مي توانند بهترين روش درمان را انتخاب نمايند. در مدارس هم، ارزشيابي شخصيت به روان شناسان آموزشگاهي كمك مي كند تا بتوانند به علل ناسازگاري و مشكلات يادگيري دانش آموزان پي ببرند. در عصر امروزي عوامل متعددي بر رفتار فرد تأثير دارند كه مهمترين آنها خانواده، مدرسه واجتماع مي باشد. كه اين سه عامل، اساس شخصيت فرد را در دوران كودكي پي ريزي مي كنند. امروزه افراد براي همگام بودن با این تحولات و به روز کردن مهارتهایشان همواره مشغول کسب اطلاعات به روز می باشند. در طول سالهاي گ ذشته نظريات مختلفي در زمينة توصيف و چگونگي تحول رفتار آدمي، بيان شده است. از جملة اين نظريه ها، نظرية شناختي- اجتماعي بندورا مي باشد. اين نظريه بر مبناي يادگيري استوار است كه در ابتدا به نظرية يادگيري- اجتماعي مشهور بود. در اين نظريه بر ريشه هاي اجتماعي رفتار و اهميت فرايندهاي شناختي، همچنين تمام ابعاد زندگي يعني انگيزش، هيجان و عمل تأكيد شده است (پروين، 2001، ترجمه جوادي و كديور 1381).
بر اساس اين ديدگاه انسان به عنوان موجودي فعال بوده و بر رويدادهاي زندگي خود تأثيرگذار است. در نظرية بندورا، ابعاد مختلف شخصيت مطرح شده است،كه به بررسي مفهوم خودكارآمدي يا توانايي ادراك شده فرد در انطباق با موقعيت هاي خاص خواهيم پرداخت. از نظريه پردازان انگيزش پيشرفت كه تحقيقات خود را بر ادراكات توانايي متمركز كرده اند باندورا وكووينگتون مي باشند. بندورا به اين ادراكات تحت عنوان خودكارآمدي اشاره مي كند و كووينگتون در نظرية خودارزشي اش شايستگي ادراك شده را مورد بحث قرار مي دهد و معتقد است انسانها نياز د ارند هم از طرف خودشان و هم از طرف ديگران به عنوان افرادي شايسته درك شوند. مفهوم خودكارآمدي از نظر بندورا به يك احساس واقعي از تسلط در مهارت اشاره دارد. يعني دانش آموزان وقتي احساس مؤثر بودن خواهند كرد كه آنها خودشان واقعاً احساس كنند كه در به دست آوردن يك مهارت يا دانش جديد در حال پيشرفت هستند. به اين صورت كه بامشاهده موفقيت خود در گذشته نسبت به آينده نيز مطمئن مي شوند و اگر در گذشته با شكست مواجه شده باشند در مورد موفقيت خود در آينده نااميد خواهند بود (استيپك، ترجمه حسن زاده و عموئی، 1381).

بيان مسئله:
با پيشرفت روزافزون علم و دانش، ثابت شده است كه آموزش دادن به اشخاص جهت كنترل رفتارهاي خود يك امر ضروري مي باشد. تا فرد به عوامل بيروني نياز كمتري د اشته باشد و بتواند در زمينة تحصيلي و يادگير خود عوامل انگيزشي را در خود ايجاد و كنترل كند. هدف همة فعاليت هاي آموزشي، ايجاد يادگيري است و اين مسئله يكي از مسائل مهم در عصر امروزي است همچنين هدف اصلي آموزش تسهيل يادگيري است. به سبب پيچيدگي و اهميت مفهوم يادگيري تعريفهاي مختلفي در اين زمينه ارائه شده است كه معروف ترين آن مربوط به هرگنهان و السون مي باشد كه يادگيري را تغيير نسبتاً پايدار در توان رفتاري فرد مي دانند كه بر اثر تجربه حاصل مي شود (هركنهان و السون، 2001، ترجمه سيف 1384).
مسئله يادگيري يكي از مسائل مهم در عصر امروزي است و به همين خاطر است كه سرمايه گذاري بسيار گسترده اي براي رسيدن به همين مسئله صورت مي گيرد اما براي استفادة بهينه از اين سرمايه گذاري بر دست اندركاران نظام تعليم و تربيت فرض است كه در پي شناخت عوامل تأثيرگذار بر پيشرفت تحصيل و آموزشي باشند و با روشن ساختن ميزان تأثير آنها بر يادگيري، معلمان را در وظيفة آموزشي خود مدد رسانند.
پيشرفت تحصيلي از موضوعات اساسي در آموزش و پرورش مي باشد كه متخصصان تعليم و تربيت همواره به پژوهش و بررسي عوامل مؤثر بر آن پرداخته اند. اين عوامل مي تواند مربوط به ويژگيهاي رواني، اجتماعي و عاطفي دانش آموزان باشد يا اينكه مي تواند مربوط به كلاس درس، مدرسه و نظام تعليم و تربيت باشد. دسي (1975) دسي و ريان (1985) و ساير محققان انگيزش ، به دو نوع كلي از انگيزش يعني انگيزش دروني و بيروني اشاره نموده اند. انگيزش بيروني زماني وجود دارد كه افراد به وسيلة پيامدهاي خارجي و بيروني برانگيخته مي شوند. در مقابل انگيزش بيروني، انگيزش دروني وجوددارد كه در آن شخص براي انجام موفقيت آميز تكاليف خود تمايل دروني دارد، و براي آن ارزش بيروني وجود ندارد. افرادي كه براي انجام يك فعاليت خاص، به طور دروني برانگيخته مي شوند، افرادي خلاق ، خود تنظيم و خودكارآمد محسوب مي شوندكه فعالانه به دنبال فرصت هايي براي مشاركت هستند و در فعاليت مورد علاقه خود به گونه ا ي غرق مي شوند كه زمان و ساير ضروريات زندگي را فراموش مي كنند (دسي و ريان 1985).
اينگونه افراد در مي يابندكه در موقعيت معيني قادر به عملكردي موفقيت آميز هستند (بندورا واسچانك 1981، اسچانك 1989). و آنان مي توانند موقعيت را به طور معناداري كنترل و تنظيم كنند (كورندو دوكمپر 1985، استيپك و وايزز 1981 و وايزر و كامرون 1985).
لازم به ذكر است كه عوامل مختلفي در نگرش ها نسبت به يادگيري تأثير دارند. يكي از اين عوامل، خودكارآمدي است (شانك 1984، شانك وتریشاي 1986). كه اين عامل ريشه در نظرية شناختي- اجتماعي بندورا دارد. اين رويكرد يادگيري اجتماعي معتقد است كه فرايند انگيزش در يادگيري فقط به وسيلة تقويت بيروني صورت نمي گيرد، بلكه تقويت در اصل به عنوان يك پيشانيد در يادگيري مي باشد و در آن مؤثر است. يكي از عوامل انگيزشي مؤثر و تقويت كننده در يادگيري، خودپندارة افراد است (استپيك، ترجمه حسن زاده و عموئي، 1381).
يعني باور و شناخت افراد از توانائيهاي خود، كه اين باورو شناخت مي تواند انگيزه براي يادگيري را در افراد تداوم بخشد و آنها را براي عملكرد خودكار آمد در يادگيري هر چه بيشتر آماده و مهيا كند كه اين موضوع خودكارآمدي يكي از محور اصلي تحقيق حاضرمي باشد. نظرية شناختي- اجتماعي بندورا بيان مي كند كه رفتار آدمي متأثر از فرد، رفتار و محيط است (يعني تعامل عوامل بيروني و دروني) و بر اين عوامل هم تأثير گذار است. به عبارت بهتر هر فرد بر اين عوامل همان گونه كه تأثير مي پذيرد، تأثير هم مي گذارد (شانك و پاجريس، 2002).
به نظر مي رسد كه دانش آموزان خودكارآمد بيش از ديگران از توانائيهاي خود آگاهي دارند و كمتر خود را با ديگران مقايسه مي كنند و با توجه به معيارها و توانمنديهاي خود به يادگيري مسائل مي پردازند كه اين عامل باعث مي شود تا خودكم بيني آنهاكمتر بوده و به خود پندارة مثبت تري در بارة خود دست يابند. در نظرية شناختي- اجتماعي بندورا هم رفتار و فرد و هم محيط قابل تغييرند و موضوع بحث اين نيست كه فرد مهم تر است يا موقعيت، بلكه آنچه اهميت دارد تعامل فرد با محيط مي باشد.(كديور 1378).
دانش آموزان داراي انگيزش پيشرفت بالا، انتظار موفقيت دارند و زماني شكست مي خورند بر تلاشهاي خود مي افرايند (واینر، 1980).
به نظر بندورا، انسان داراي يك نظام شخصيتي است كه وي را قادر به كنترل افكار واعمال خويش مي سازد. اين نظام، جايگاه ساختارهاي شناختي و عاطفي است و شامل توانايي نمادسازي، يادگيري از ديگران، طراحي راهبردها،كنترل رفتار خويش و درون نگري است و ميان عوامل بيروني و رفتار، نقش مداخله گر ايفا مي كند (پاجريس، 1996).
در نظام بندورا، منظور از خودكارآمدي احساسهاي شايستگي، كفايت، و قابليت در كنارآمدن زندگي است. برآورده كردن و حفظ معيارهاي عملكرد افراد، كارآيي شخصي را در آنها افزايش مي دهد و ناكامي در رسيدن به آن معيارها و حفظ آنها، خودكارآمدي را كاهش خواهد داد. در اين ميان ممكن است افرادي باشند كه معيارهاي بسيار بالا و غيرواقع بينانه براي عملكرد خود وضع كنند و انتظارهاي رفتاري خود را بر مبناي رفتار سرمشقهاي بسيار موفق برگزينند. اين افراد بطور مداوم خواهند كوشيد كه علي رغم شكستهاي پي در پي، خود را به آن معيارها برسانند و ممكن است خود را به شدت تنبيه كنند چنين امري به آساني مي تواند افسردگي، دلسردي وا حساس بي ارزشي آنها را فراهم كند. افراد با احساس كارآمدي ضعيف، در اعمال هرگونه نفوذ و تأثير روي رويدادها و شرايط، ناتوان هستند. در نتيجه آنها در بارة خودكارآمدي خودشان به دور باطلي دست مي زنند و به شدت معتقدند كه تمامي تلاش و كوشش آنها، بي فايده و بي نتيجه است. افراد با احساس خودكارآمدي بالا، معتقدند كه مي توانند به طور مؤثر از عهدة رويدادهاي زندگي خود برآيند. بنابراين اينگونه افراد در غلبه بر مشكلات انتظار موفقيت دارند، و در كوششهاي خود ثابت قدم هستند واعتماد بيشتري به توانائيهاي خود دارند. در انجام تكاليف خود با پشتكارند و در نتيجه عملكرد آنها در سطح بالايي است. به علاوه اينگونه افراد تكاليف دشوار را به عنوان چالش در نظر مي گيرند تا تهديد و به سختي مي كوشند تا بر آن تكاليف غليه كنند (كديور، 1382).
بندورا، خودكارآمدي را جزء اساسي عملكرد متقابل انگيزش و انسان معرفي مي كند كه رفتار فرد را تداوم مي بخشد (بندورا، 2001). به اعتقاد بندورا (2002)، خودكار آمدي مفهومي است كه به واسطه آن تجربيات و توانايي تفكر افراد در يك مسير با همديگر ادغام مي شود. خودكارآمدي، قابليت هاي فردي به منظور دستيابي به عملكرد ها و نتايج موفقيت آميز از پيش تعيين شده است (پاجريس، 1996).
در حيطه تعليم و تربيت، شناسايي تفاوت هاي فردي از اهميت بالايي برخوردار است. شخصيت به عنوان يك سازه نظري، كه به صورت يك كل واحد عمل مي كند و يكي از تعريف هاي آن عبارت از:
«مجموعه اي از جنبه هاي بدني، عادات، تمايلات، حالات، افكار و رفتارهايي است كه در فرد به صورت خصوصيات و صفاتي نسبتاً پايدار در آمده است» (فرمهيني، 1378، ص 440).
اين موضوع ، كه شخصيت بر يادگيري تأثيرگذار است، امر تازه اي محسوب نمي شود و علائق، نگرشها، انگيزه هاي افراد و پاسخ هاي هيجاني آنها مثل برانگيختگي، اضطراب و هيجان در زمينة پيشرفت افراد تأثير گذارند. گفته شد كه يكي از مؤلفه هاي تأثير گذار بر آموزش و يادگيري، آگاهي و شاخت از ويژگيهاي شخصيتي دانش آموزان است و بايد روشن شودكه كدام دسته از عوامل شخصيتي در پيشرفت تحصيلي تأثير بيشتري دارد تا در تقويت آنها سعي شود. اما مؤلفه ديگري كه در پيشرفت تحصيلي مؤثر است، خودكارآمدي مي باشد، كه به نظر بندورا (1993) اعتقاد كودكان به كارآيي شناختي خود همان گونه كه بر رشد اجتماعي شان مؤثر است بر رشد فكريشان هم تأثير دارد و همه اين موارد با ويژگيهاي شخصيت دانش آموزان در ارتباط است. بنابراين، اين تحقيق در صدد آن است كه به بررسي و مقايسة ويژگيهاي شخصيتي و خودكارآمدي دانش آموزان با عملکرد تحصیلی بالا وپایین بپردازد و سعی دارد رابطه ویژگیهای شخصیتی و خودکارآمدی را در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مورد بررسی قرار دهد.

اهميت و ضرورت پژوهش:
افزايش روزافزون اطلاعات و پيشرفتها در زمينة فناوري در دنياي امروز، انسان را بر آن داشته كه به نظام آموزشي و تعليم و تربيت توجه بيشتري داشته باشد و هدف تعليم و تربيت در دنياي امروز تربيت نيروي انساني مبتكر، خلاق، متكي به خود و با اعتماد به نفس مي باشد و مي خواهد چگونه انديشيدن، چگونه زندگي كردن، چگونه يادگرفتن را به دانش آموزان ياد بدهد. تعليم و تربيت هموار ه در پي فراهم آوردن شرايطي است تا دانش آموزان بتوانند حداكثر توانائيهاي بالقوة خود را پرورش داده و درجهت رسيدن به اهداف غايي آموزشي تلاش نمايند. اگر عوامل تأثير گذار بر پيشرفت تحصيلي مشخص شوند و به همة اين عوامل به صورت همه جانبه پرداخته شود بهتر مي توان عوامل مؤثر بر پيشرفت تحصيلي را مشخص كرد و اين امر مستلزم انجام تحقيقات بيشماري مي باشد. همچنين انسان به كمك توانايي هاي فكر و انديشه خود قادر است كه در پديده هاي جهان تغييراتي به وجود آورده و آنها را در جهت رسيدن به اهداف خود به كارگيرد. امروزه اهميت خودكارآمدي و نقش زيربنايي آن در بسياري از مسائل زندگي براي انسان مشخص شده است. انسانهاي موفق در بيشتر موارد مديون خودكارآمدي خود مي باشند و چگونگي تلاش و عملكرد افراد خودكارآمد متفاوت از عملكرد افرادي است كه خودكارمدي ضعيف و ناكارآمدي دارند (استرنبرگ، ترجمه اعتماد اهري و خسروي، 1381).
اين پژوهش از چند جهت، داراي اهميت بيشتري است: اينكه پژوهشها نشان مي دهد كه بين عملكرد تحصيلي دانش آموزان با تيپ شخصيتي و ويژگيهاي شخصيتي آنها رابطه وجوددارد. ديگر اينكه شناخت ويژگيهاي شخصيتي دانش آموزان مي تواند بازخورد ارزشمندي براي معلمان و ساير دست اندركاران نظام تعليم و تربيت فراهم كند و باعث شود كه آنها متناسب با نوع شخصيت دانش آموزان رفتار كنند. همچنين اميد است يافته هاي اين تحقيق بتواند آگاهيهاي بيشتري در زمينة شناخت دانش آموزان در مراكز تعليم و تربيت در اختيار دست اندركاران تعليم و تربيت قرار دهد. به علاوه شايد بتواند رهنمودهايي جهت هرچه آشنا شدن مربيان، معلمان و ساير افراد با عوامل تأثيرگذار بر عملكرد تحصيلي قرار دهد.

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 55% تخفیف

10000 تومان

4500 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلقیمت
125WORD - قابل ویرایش4500 تومان

برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد