مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش هیجانی – فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش هیجانی – فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه پژوهش هوش هیجانی (فصل دوم تحقیق)
شرح مختصر:
هوش هیجانی
هیجانها بخش اعظمی از زندگی را در بر میگیرند. حضور مستقیم و غیرمستقیم هیجانها را میتوان در استدلال و عقلانیت مشاهده كرد. بیاعتنایی به هیجانها، عدم مدیریت آنها و مسامحه در بیان آنها میتواند هزینههای گزافی را برای انسان درپی داشته باشد. پژوهشهای نوین نشان میدهند كه فقدان هوش هیجانی میتواند آثار مخربی را در زمینههای فردی و اجتماعی ایجاد كند و برعكس، تحصیل و تقویت آن، زمینهساز موفقیتهای بزرگ خواهد بود. آموزش هوش هیجانی میتواند بستر مناسبی برای اعتلای فردی و اجتماعی در حوزههای مختلف و متنوع فرهنگ فراهم آورد.
به اعتقاد برخی از صاحبنظران، هوش هیجانی در زندگی عادی اهمیت زیادی دارد. به نظر میرسد این فرض كه برخی نمیتوانند با هیجانهای خود به خوبی كنار بیایند، روابط بین فردی مطلوبی ندارند، از سلامت روانی كمتری بهرهمندند و موفقیتهای شغلی كمتری را تجربه مینمایند، فرض معقولی است. حوزه هوش عاطفی به عنوان یك موضوع مورد مطالعه، از بطن روانشناسی علمی ظهور پیدا كرد، از این رو مربیان، روانپزشكان، متخصصان منابع انسانی و سایرین به این موضوع علاقمند شدند و بدین ترتیب، این حوزه توسعه یافت. از زمانی كه مجلههای معتبر علمی مقالههایی در این زمینه به چاپ رساندند تا به امروز مجلهها و مقالههای پژوهشی، فعالیتهای مربوط به این حوزه را گزارش میكنند(لامعی، 1390).
11-2 تعریف هوش هیجانی
میدانیم که در مغز ما چیزی بهنام هوشبهر[1] وجود دارد که سالها فکر میکردیم که فرمانروای بدن است و رفتار ما براساس تشخیصی که او میدهد کنترل میشود، هرکجا رفتار خردمندانهای از کسی سرمیزند یا برعکس، سریع به او هوشبهر بالا یا هوشبهر پایین میگوییم. اما در سال 1990 یکی از ناشناختهها توسط دانیل گلمن[2] کشف شد که بهگونهای گسترده بهصورت بخشی از زبان روزمره درآمد و بحثهای بسیاری را برانگیخت.
متفکران، مخترعان و بهطور کلی روشنفکران تعاریف متفاوتی از هوش دارند و بهعنوان مثال فیلسوفان در تعریف هوش بر اندیشههای مجرد، زیستشناسان بر قدرت سازش و بقا، متخصصان تعلیم و تربیت بر توانایی و روانشناسان عمدتاً بر قدرت سازگاری فرد در محیط یا توانایی درک و استدلال تأکید دارند. (جردن[3] و همکاران،2005، به نقل از یارمحمدیان،1390).
[1] . Intelligence Quotient)IQ(
[2] . Golman
[3] . Jordan
14-2 الگوها و مولفه های هوش هیجانی
هوش هیجانی بنا بر ماهیتش ترکیبی از توانمندی های متعددی است که فرد را در تعاملات بین فردی یاری میرساند. از آنجا که شناسایی توانمندی های موجود در هوش هیجانی، بر اساس چارچوب های نظری متفاوتی انجام شده است، لذا قبل از ورود به بحث مولفه های هوش هیجانی، بیان الگوهای آن ضروری به نظر میرسد.
1-14-2 الگوی ترکیبی هوش هیجانی گلمن و مولفه های آن
گلمن در سال 1995 در توضیح این الگو می گوید، این الگو ترکیبی از استعدادهای اجتماعی و هیجانی است. الگوی گلمن پنج حوزه ی وسیع آگاهی از هیجان ها، مدیریت هیجان ها، انگیزه دادن به خود، شناسایی هیجانهای خود، شناسایی هیجان های دیگران و مدیریت روابط را در بر می گیرد. به نظر وی برخی ویژگیهای رفتاری مبنی بر انگیزش هستند (مثل تحریک کردن کسی)، برخی مبتنی بر هیجان ها هستند(مثل شناسایی هیجان های دیگران) و بعضی از این ویژگی ها، برقراری ارتباط مناسب با دیگران را کنترل می کند. براساس این الگو گلمنبه پنج مولفه ی خود آگاهی، مدیریت خود، آگاهی اجتماعی، مدیریت روابط و خودانگیزی اشاره می کند. او معتقد است که خود آگاهی و مدیریت خود با هوش درون فردی گاردنر و آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط با هوش بین فردی گاردنر مطابقت دارد(گلمن، 1995؛ به نقل از مایر، 2000).
عنوان مطالب:
هوش هیجانی :
2-1-1تاریخچه و دیدگاههای هوش هیجانی:
2-1-2 مقایسه هوش هیجانی و هوش شناختی:
2-1-3سنجش هوش هیجانی:
2-1-4 تعاریف هوش هیجانی:
2-1-5 مؤلفههای هوش هیجانی:
جدول 2-1: مهارتهای چهارگانه هوش هیجانی برادبری و گریوز
جدول 2-2: ابعاد و عناصر هوش هیجانی از نظر دانیل گلمن
جدول 2-3 اجزاء مرتبط هوش هیجانی فاطمی:
2-1-6 مبانی تئوری مدل هوش هیجانی بار آن:
جدول 2-4مقیاس های هوش هیجانی –عاطفی مدل بار آن
2-1-7 هوش هیجانی در روانشناسی:
2-1-8 هوش هیجانی در اسلام:
2-1-9 اهمیت و فایده هوش هیجانی:
2-1-10 حیطههای كاربرد هوش هیجانی:
2-1-10 -1هوش هیجانی و ارتباطات:
2-1-10 -2هوش هیجانی و خانواده:
2-1-10 -3هوش هیجانی و سلامت:
2-1-10-3-1 مدل هوش هیجانی بار آن در سلامت جسمی:
2-1-10-4 هوش هیجانی، موفقیت شغلی، مدیریت و پیشرفت سازمانی:
2-1-10 -5 هوش هوش هیجانی و آموزش:
پیشینه تحقیقات :
منابع :
جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.
با 50% تخفیف
20000 تومان
10000 تومان
جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید
تعداد صفحات | نوع فایل | مقطع تحصیلی | قیمت |
---|---|---|---|
51 | WORD - قابل ویرایش | کارشناسی ارشد و دکترا | 10000 تومان |