مبانی نظری و پیشینه تحقیق تاب آوری – فصل دوم پژوهش
مبانی نظری و پیشینه تحقیق تاب آوری – فصل دوم پژوهش
مبانی نظری و پیشینه تحقیق تاب آوری (فصل دوم پژوهش)
شرح مختصر:
تاریخچه مفهوم تابآوری:
منشأ مفهوم تابآوری از پژوهشهای روانشناختی اولیه در مورد کودکانی به دست آمد که به موقعیتهای ناخوشایند زندگی آسیبناپذیر بودند. بهمرورزمان کلمه «آسیبناپذیر» بهوسیله تابآوری جایگزین شد و زمینه جدیدی از نظریه و تحقیق به وجود آمد. مفهوم تابآوری از دهه 1800 آشکار شد و تاکنون نیز ادامه دارد (جکسون، فیرتکو و ادنبورق[1]، 2007).
تحقیق سلیگمن[2] (1990) «روی درماندگی آموختهشده[3]» معلوم كرد كه افراد میتوانند برای منفعل بودن و ناامیدی از حل مسائل، هنگامیکه فعالیتهای آنان طبق انتظار پیش نمیرود و به پاداش نمیانجامد، شرطی شوند. سپس سلیگمن دریافت كه افراد وقتی به این باور میرسند که تلاشهایشان میتواند با موفقیت همراه باشد، خوشبینی نیز آموخته میشود و این مفهوم تابآوری را برای ما روشن میکند.
تعریف تابآوری:
تابآوری به فرآیند پویایی انطباق مثبت با تجربههای آسیبزای زندگی اطلاق میشود (لاتار وچیچتی،2000) كه «مقاومت در برابر استرس» (گارمزی، 1985)، یا «رشد پس ضربهای» (شاو، جوزف و لینلی[4]، 2005؛ سنول-دوراک و آیواسیک، 2010) هم نامیده شده است. پس تابآوری، پدیدهای بیشتر از زنده ماندن در مقابل استرسها و تلخیهای زندگی است (بونانو[5]،2004). بنا به تعریفی از اولسون و همکاران (2003) تابآوری به انطباق موفقی گفته میشود که در مصائب ناتوان ساز آشکار میشود. این تعریف بیانگر این است که تابآوری مستلزم این است که فرد بین عوامل مشکلساز و مثبت محافظتکننده تعامل برقرار کند. آریهارت[6] (2005) بیان داشت که ماهیت تابآوری توانایی برای برگشت از استرس بهطور مؤثر و به دست آوردن عملکرد خوب باوجود مشکل است. ازنظر والش[7] (2006)، تابآوری شامل تعامل بین عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی است که اغلب تأثیر چالشهای استرسزای زندگی را تعدیل میکند. کروگر و پرینسلو[8] (2008) اظهار کردند که تابآوری سازهای پیچیده است و توسط محققان بهصورت فرآیند رشدی پویا، آمادگی یا ظرفیت یا پیامد مثبت حفظشده، تعریفشده است. تابآوری به یکی از مفاهیم مهم در تحقیقات و نظریههای سلامت روانی در دهههای گذشته تبدیلشده است. درحالیکه بعضی افراد بهطور طبیعی تاب آور هستند برخی دیگر برای داشتن آن باید تلاش کنند (گریفیت[9]،2007). گرچه تعاریف زیادی از تابآوری ارائهشده است اما بهطورکلی واژه تابآوری به عوامل و فرآیندهایی اطلاق میشود که خط سیر رشد را از رفتارهای مشکلزا و آسیب روانشناختی قطع کرده و باوجود مشکلات و شرایط ناگوار به پیامدهای سازگارانه منتهی میکند.
برخی از ویژگیهای مرتبط با تابآوری را میتوان یاد داد و تقویت نمود. با یك جمعبندی كلی میتوان تابآوری را شامل این موارد دانست: حفظ آرامش در هنگام رویارویی با فشار، انعطافپذیری در مقابل موانع، حفظ خوشبینی و احساسات مثبت در دشواریها، اجتناب از راهبردهای فرسایشی. علاوه بر آن افراد تاب آور بهطور عادی قادر به تفكر خلاقانه و منعطف درباره حل مشكلات میباشند و هر وقت نیاز باشد از افراد دیگر كمك میگیرند و به دیگران هم در مواقع بحرانی كمك میکنند. این افراد دارای درجاتی از سلامتی و استقلال هستند. آنها به تواناییهایشان برای تغییر محیط باور دارند (بوگار و هولس- کیلاکی[10]، 2006).
جدول 1-2 عوامل تأثیرگذار بر تابآوری
عامل/عوامل مؤثر | رابطه با تابآوری | سال | شهر/کشور | تعداد | عنوان مقاله |
خودكارآمدی، عزت نفس بالا، حس امیدواری و كنترل فردی | مثبت | 1985 | بریتانیا | مروری | تابآوری در مواجهشدن با مصیبتها و سختیها |
محیط حمایتی خانواده | مثبت | 1979 | سنگاپور | مروری | عوامل حمایتی در پاسخدهی کودکان به استرس و شرایط نامساعد |
ویژگیهای فردی، حمایت خانوادگی و تعامل مثبت والدین با فرزندان | مثبت | 2004 | پنسیلوانیا | مروری | رفتارهای خطرناک و تابآوری در میان نوجوانانی که بهطور جسمی مورد سوءاستفاده قرارگرفتهاند. |
عامل/عوامل مؤثر | رابطه با تابآوری | سال | شهر/کشور | تعداد | عنوان مقاله |
خلاقیت و استفاده از راهبردهای فراشناختی | مثبت | 1389 | شوشتر | 386 | رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با تابآوری در دانشجویان |
سرسختی | مثبت | 1387 | اردبیل | 100 | بررسی ارتباط بین سرسختی روانشناختی و خود تابآوری با فرسودگی شغلی |
استفاده از مهارتهای مقابلهای | مثبت | 1388 | تهران | 27 | اثربخشی آموزش مهارتهای مقابلهای مبتنی بر مدل مارلات در پیشگیری از عود و افزایش تابآوری در افراد وابسته به مواد |
مذهب و معنویت | مثبت | 1390 | کرمانشاه | 100 | بررسی رابطه سلامت روان و هوش معنوی با تابآوری در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه |
با توجه به جدول 1-2، صفات فردی مثل سرسختی (نریمانی و مسلم، 1387)، خلاقیت و استفاده از راهبردهای فراشناختی (بشارت و عباس پوردوپلانی، 1389)، استفاده از مهارتهای مقابلهای (جعفری، اسکندری، سهرابی و دلاور، 1388) و مذهب و معنویت (حمید، کیخسروانی، بابامیری و دهقانی، 1390) در تابآوری مؤثر است. همچنین ازنظر روتر[11] (1985) خودكارآمدی، عزتنفس بالا، حس امیدواری، كنترل فردی، مهارتهای حل مسئله باعث مقابله موفق با سختیها میشود. درحالیکه حس درماندگی، احتمال اینكه یك بدبختی به بدبختی دیگری بیانجامد را افزایش میدهد. در تحقیقی دیگر روتر (1979) دریافت كه محیط خانواده یك عامل حمایتی و منسجم است كه بر تابآوری تأثیرگذار است. پركینز و جونز[12] (2004) علاوه بر حمایت خانواده سه عامل دیگر را مطرح كردند: 1- ویژگیهای فردی 2- تعامل مثبت والدین با فرزندان 3- عوامل فرا خانوادگی مثل ارتباط مثبت با افرادی در خارج از محیط خانواده، فعالیتهای فوقبرنامه و جو مناسب مدرسه که باعث میشود نوجوانان در برابر بروز برخی رفتارهای پرخطر مقاومت كنند. درمجموع افراد تاب آور از سه منبع حمایتهای اجتماعی و شخصی، تواناییهای درونی و فردی، مهارتهای شخصی و حل مسئله برخوردارند.
جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.
با 40% تخفیف
25000 تومان
15000 تومان
جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید
تعداد صفحات | نوع فایل | مقطع تحصیلی | قیمت |
---|---|---|---|
34 | WORD - قابل ویرایش | کارشناسی ارشد و دکترا | 15000 تومان |