مقاله مفهوم حسابرسی


دانلود مقاله مفهموم حسابرسی

naghsh-hesabdar[www.Rdaneshjoo.ir]

فهرست مطالب:

مفهوم حسابرسى

تاریخچه 

انواع حسابرسی 

پيش‌ حسابرسى

کنترل داخلى

کنترل داخلى و عمليات حسابرسى

وظايف حسابرس در مورد کنترل داخلى

کسب اطلاع از کنترل‌هاى داخلى

برنامه حسابرسى صورت‌هاى مالى

اسناد پرداختنى (هدف)

روش‌هاى کار

سرکاربرگ‌ها

اثبات وجود و ارزش

اسناد دريافتنى (هدف)

روش‌هاى کار

رسيدگى‌ها

 

حسابرسی 

حسابرسى به مفهوم اعم کلمه عبارت از هرگونه رسيدگى است که به منظور تائيد يا اظهارنظر نسبت به درستى هرگونه مدارک و اسناد مالى توسط شخصى مستقل از تهيه کننده يا تهيه کنندگان آن مدارک و اسناد به‌عمل آيد ـ چنين رسيدگى علاوه بر تجزيه و تحليل مدارک و اسناد موردنظر و تطبيق آنها با مستندات اوليه، طبعاً شامل پژوهش در اطراف چگونگى معاملاتى که اسناد و مدارک مذکور نشان دهندهٔ نتايج حاصله از آنها است و به‌طور کلى هرگونه اقدامى که براى نيل به هدف فوق لازم باشد نيز خواهد بود.

پشت اين تعريف دنياى حرفه‌اى گسترده‌‌اى وجود دارد. در سيستم اقتصادى امروز دنيا، انتقال و گزارش اطلاعات مالى و اقتصادى صحيح به مراکز تصميم‌گيرى داراى اهميتى شگرف است. يکى از خصوصيات اين اقتصاد گسترده وجود سازمان‌هاى بزرگ دولتى و خصوصى است که با سرمايه‌هاى هنگفت و گاه بسيار هنگفت فعاليت‌هاى اقتصادى به‌خصوصى را در يک منطقه يا در سرتاسر کشور و يا حتى در اقصى نقاط جهان اداره مى‌کنند. براى مديرانى که در رأس اين سازمان‌هاى وسيع‌ قرار دارند امکان نظارت بر تمام جزئيات کار در کارگاه‌ها و ادارات و شعب چنين مؤسسات بزرگى وجود ندارد. و بنابر اين ناچار هستند داورى خود را نسبت به نيک و بد جريان امور، و همچنين تصميماتى را که در رابطه با طرح‌ها و برنامه‌هاى آينده اتخاذ مى‌کنند، بر مبناء گزارش‌هاى مالى و اطلاعات ديگرى که از ناحيهٔ دستگاه و يا خارج از آن به‌دست آنها مى‌رسد بنيان نهند.

همچنين سهام‌داران خُرد و درشت که احتمالاً اندوخته‌هاى ساليان دراز خود را در اختيار شرکت‌هاى سهامى گوناگون مى‌گذارند براى آگاهى از چگونگى اداره سرمايه‌هاى خود و اطمينان از درستى عمل و کارآئى مديران و گردانندگان امور اين شرکت‌ها هيچ وسيلهٔ ديگرى جز صورت‌هاى مالى و گزارش‌هاى ساليانه هيئت مديره و توضيحاتى که ممکن است در مجمع عمومى در اختيار سهام‌داران قرار داده شود ندارند. دولت نيز که سهمى عمده از منابع مالى ملى را به‌صورت‌هاى گوناگون براى انجام وظايف و برنامه‌هاى خود به مصرف مى‌رساند، از بررسى اطلاعات مالى و آمارى براى اطمينان از درستى پيدايش و صرف اين منابع و وجوه بى‌نياز نيست. به‌علاوه قسمت عمده درآمد داخلى دولت از طريق وصول ماليات بَر درآمد شرکت‌ها و ساير اشخاص حقوقى و دارندگان مشاغل و مؤسسات به‌دست مى‌آيد. طبيعى است که در اين زمينه هم دولت نياز به اخذ و تحصيل گزارش‌هاى دقيق مالى مربوط به اين مؤسسات و اشخاص دارد .

 

جهت دانلود مقاله بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلقیمت
27word2000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد