گزارش تخصصی علاقمند کردن دانش آموزان به حفظ جزء سی قرآن با روش های مناسب


گزارش تخصصی علاقمند کردن دانش آموزان به حفظ جزء سی قرآن با روش های مناسب

 

 

 

 

شرح مختصر:

موضوع گزارش تخصصی: علاقمند کردن دانش آموزان به حفظ جزء سی قرآن با روش های مناسب

مقدمه
قرآن، پیام روشن الهی است که همه انسان ها را به راستی و رستگاری دعوت می کند. از صدر اسلام تا کنون، آموزش این پیام جاودانه الهی، از مهم ترین اهداف تعلیم و تربیت در میان مسلمانان بوده است. در کشور ما نیز، به اقتضای جایگاه دین اسلام در فرهنگ مردم ایران و جایگاه ویژه قرآن در اعتقادات دینی، باید آموزش قرآن مورد توجه همگان باشد تا شرایط مساعد برای تحقق اهداف این آموزش فراهم آید. از این رو، درس قرآن در میان درس های گوناگون دوره های تحصیلی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نگاهی اجمالی به دستاورد آموزش قرآن در کشور ما نشان می دهد که این دستاورد، نه با اهمیت و جایگاه ویژه قرآن در اسلام تناسب دارد و نه با میزان علاقه و اهمیتی که تمام آحاد مردم برای قرآن کریم قایل هستند. از این رو به دنبال توصیه ها و تأکیدات مکررمقام معظم رهبری در اعتلای آموزش قرآن در آموزش و پرورش، تلاش های نسبتاً همه جانبه ای در فراهم آوردن زمینه های لازم برای اعتلا و تقویت آموزش قرآن آغاز شد. بدیهی است اهداف آموزش قرآن اولین و مهم ترین امری بود که باید مورد بازنگری و ملاحظه کارشناسانه قرار می گرفت تا بر اساس آن سایر اجزا و ارکان یک برنامه آموزشی مانند: اصول حاکم برآموزش قرآن، سازماندهی منطقی محتوا، روش های مناسب آموزش، تربیت معلم و ارتقای توانایی معلمان قرآن، نظام و شیوه های ارزش یابی، و ویژگی ها و تولید مواد آموزشی و کمک آموزشی، تعیین و تدوین شود.
از مجموعه این امور در ادبیات برنامه ریزی درسی، به راهنمای برنامه درسی تعبیر می شود که متأسفانه درس قرآن تا پیش از چند سال اخیر، فاقد راهنمای برنامه درسی مصوب یا حتی مدونی بوده است. ارائه و بررسی راهنمای برنامه درسی قرآن، مقام و مجال دیگری می طلبد که امید است، در آینده به شیوه ای مناسب به آن پرداخته شود تا فرصت نقد و بررسی آن برای همه دست اندر کاران و علاقه مندان به آموزش قرآن در سراسر کشور فراهم آید. از آنجا که حفظ قرآن می تواند تاثیر بسیار خوبی بر روی ذهن و افکار دانش آموزان بگذارد در اقدام پژوهی فوق الذکر تصمیم گرفتم به ارائه راهکار های عملی و قابل اجرا در حفظ جزء ۳۰ قرآن بپردازم و این مهم را در کلاس .… .. به مرحله اجرا درآورم.

 

فهرست مطالب:

چکیده 

مقدمه

بیان مسأله

توصیف وضع موجود

اهداف پژوهش 

هدف اصلی 

اهداف جزئی 

مقایسه با شاخص (وضع مطلوب) 

جمع آوری اطلاعات

اهمیت حفظ قرآن و راهکار های مربوطه

چگونه قرآن را بنویسیم؟

چگونه کلید بگذاریم

از چه خطی استفاده کنیم

مرور محفوضات قبلی قرآنی در ده شماره

چگونه قرآن را در حین حفظ مرور کنیم؟

چگونه برای حفظ قرآن برنا مه ریزی کنیم

نکاتی در مورد حفظ آیات قرآن ( تو ضیحات کارشناسان قرآنی رادیو قرآن)

خوبی برخی کارها در مورد حفظ قرآن

چه کنیم تا حفظ قرآن را به پایان رسانده و رها نکنیم؟

موانع حفظ قرآن کدام است ؟

عوامل حفظ قرآن کدام است؟

چرا بعضی حفظ قرآن را نصفه و نیمه رها می کنند؟

روش مرور پنج شماره ای محفوظات قرآنی

تجزیه و تحلیل اطلاعات گرد آوري شده

راه های پیشنهادی

انتخاب راه حل جديد به صورت موقت

اجراي راه حل جديد

در مجموع معیارهای اجراي راه حل به شرح زیر بوده است 

ارزیابی بعد از اجرای طرح (نقاط قوت )

نقاط ضعف پژوهش 

اعتبار سنجی

نتيجه گيري

پیشنهاد ها

فهرست منابع و مآخذ

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 50% تخفیف

4000 تومان

2000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلمقطع تحصیلیقیمت
25WORD - قابل ویرایشابتدایی2000 تومان

برچسب ها: , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد