دانلود پ‍روپزال درباره بررسی کیفیت زندگی زنان باردار


دانلود پ‍روپزال درباره بررسی کیفیت زندگی زنان باردار

 

 

 

 

پ‍روپزال درباره بررسی کیفیت زندگی زنان باردار pregnant women’s Quality of life

مختصر توضیحات:

الف) مسئله تحقیق:

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی کیفیت زندگی عبارت است از ادراک افراد از موقعیت خودشان درزندگی، که براساس فرهنگ و نظام ارزشی که درآن زندگی میکنند و اهداف، انتظارات، استانداردها و علایق مورد نظر آنان صورت می گیرد. بنابراین کیفیت زندگی ریشه در زمینه فرهنگی ، اجتماعی و محیطی دارد و انتظار نمی رود که وسیله ای را برای اندازه گیری علائم بیماری ها یا وضعیت های خاص به صورت جزئی ارائه دهد بلکه بیشتر اثرات بیماری و مداخلات درمانی را بر کیفیت زندگی منعکس می سازد. کیفیت زندگی مرتبط با سلامت برارزیابی ذهنی فرد از وضعیت سلامت کنونی اش یا مراقبت های بهداشتی وفعالیت های ارتقادهنده ی سلامت که موجب سطحی ازفعالیت کلی می شود وبه فرداجازه می دهد که اهداف ارزشمند زندگی اش را دنبال کند برمی گردد(1). چالش اصلی بهداشت درقرن بیستم زنده ماندن بود وچالش قرن حاضرزندگی باکیفیت می باشد. بنابراین تنها طولانی تر کردن دوران زندگی مهم نیست بلکه باید توجه داشت که سال های اضافی عمرانسان درنهایت آرامش وسلامت جسمی وروانی سپری گرددودرصورتی که چنین شرایطی تامین نشود پیشرفت های علمی برای تامین زندگی طولانی تر ،بی نتیجه ومخاطره امیز خواهد بود (2).

در دوران بارداري، تغييرات زيستي  شيميايي، فيزيولوژيك و آناتوميك زيادي در بدن زنان رخ مي دهد. اين تغييرات فراتر از كنترل آنان است و اولين تغييراتي محسوب مي شوند كه آنها ر ا، هم از  نظر جسمي و از هم از نظر روحي ، آسيب پذير مي كند) 3.( حتي در بارداري طبيعي نيز اين تغييرات مي توانند توانايي هر زن را براي انجام دادن نقش هاي معمول زندگي تغيير دهند) 4.( این دوره گرچه برای اکثر زنان یک دوره مسرت بخش است، اما اغلب یک دوره پراسترس همراه با تغییرات فیزیولوژیکی و روانی به حساب می آید. به علاوه بروز یک رشته ناراحتی ها و مشکلات در دوران بارداری شایع است مانند تهوع و استفراغ، خستگی ،درد پشت، پا کشاله و ران، کرامپ و واریس پا، درد ناگهانی زیر دنده، ادم، افزایش ترشحات واژینال، گیجی و این تغییرات می تواند اثر قابل ملاحظه ای بر فعالیت های روزانه زنان باردار داشته باشد بنابراین تغییرات زیادی در دوره حاملگی در ابعاد سلامت جسمی روحی و اجتماعی و در مجموع در کیفیت زندگی زنان باردار در سنین مختلف حاملگی رخ می دهد(5).

به رغم اين كه كيفيت زندگي نقش قابل توجهي در سلامت زنان باردار بازي مي كند، مطالعات تحقيقي اندكي در ایران در مورد كيفيت زندگي در بارداري صورت گرفته است با قبول اين نكته كه درك  افراد از كيفيت زندگي از باورها و فرهنگ هاي آنان متأثر است ضرورت تحقيق در اين زمينه بسيار احساس مي شود. در مطالعه ای که که بر روی 600 نفر از زنان باردار در سال 1385 در کاشان انجام گرفت میانگین امتیاز کسب شده کیفیت زندگی زنان باردار 21/13 ± 18/61 بود و بین میانگین تمامی ابعاد کیفیت زندگی زنان باردار به جز بعد عملکرد اجتماعی با جمعیت زنان ایران تفاوت معناداری وجود داشت) ۰۰5/ ۰( P <   و ميانگين نمرات ابعاد سلامت عمومي ( 94/14±24/62 در مقابل1/22 ±9/82) ،    محدودیت عملكرد ناشي از مشكلات جسماني (77/18±23/56 در مقابل2/26 ± 4/76) ، درد (89/24 ±66/58 در مقابل1/25 ±2/74 )، احساس نشاط(07/18 ± 20/56 در مقابل6/18±0/65) در میان زنان باردار کاهش چشمگیری یافته و در مقابل ابعاد عملکرد اجتماعی و سلامت روانی افزایش پیدا کرده است(5). هدف از این  مطالعه بررسي كيفيت زندگي در مادران بارداراست  با اين اميد كه نتايج آن بتواند سبب افزايش حمايت از زنان در دوران بارداري شود و اين خود در جهت تحقق شعار« فرزندي سالم از مادري سالم » مي تواند گامي موثر باشد.

ب) مقدمه و معرفی طرح:

امروزه باتوجه به افزایش شاخص طول عمر وامید به زندگی ،مسئله مهمتری تحت عنوان چگونگی گذراندن عمر وبه عبارتی کیفیت زندگی مواجه شده است که پرداختن به این موضوع ذهن صاحب نظران ومحققین را به خود جلب نموده است(6). کیفیت زندگی یک شاخص اساسی محسوب می شود واز انجا که ابعاد  متعددی مانند جنبه های فیزیولوژیک، عملکرد و وجود فرد را دربرمی گیرد، توجه به آن از اهمیت خاصی برخوردار است(7). بر طبق مطالعات انجام شده شیوه زندگی ارتقا دهنده سلامت به کیفیت مثبت زندگی کمک میکند(8). آمار ارائه شده در مورد دلایل اصلی مرگ میر بیانگر آن است که 53 در صد علل مرگ میرها به سبک زندگی و رفتارهای غیر بهداشتی مربوط می باشد(9). تحقيقات نشان داده اند كه در طول دوره بارداري طبيعي عملكرد جسماني بدن، به عنوان يكي از ابعاد كيفيت زندگي ، كاهش مي يابد (10). زنانی که کیفیت زندگی پایین تری دارند گزارش مشکلات سلامتی و عوارض بارداری در آنها شدیدتر است که نیازمند درمان بوده و این خود باعث افزایش استرس در آنها می شود(11).

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 35% تخفیف

20000 تومان

13000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

 

تعداد صفحاتنوع فایلقیمت
11WORD - قابل ویرایش13000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد