پایان نامه تحليل عوامل مؤثر بر بهره‌وري منابع انساني در شركت سايپا يدك


پایان نامه تحليل عوامل مؤثر بر بهره‌وري منابع انساني در شركت سايپا يدك

 

 

 

 

 

شرح مختصر:

در نظام متحول و پيشرو صنعتی ، اولين گام کوشش برای شناخت بهره وری و متعاقب آن تلاش برای تعيين عوامل موثر بر افزايش بهره وری نيروی کار که از شرايط لازم و ضروری برای تحقق رشد اقتصادی بشمارمي آيد می باشد . در کشورهای جويای رشد و توسعه، فقدان نيروی انسانی ماهر وکارامد، فقدان امکانات فنی و مالی و بسياری عوامل ديگر دست به دست هم داده تا بهره وری را در سطح پايين نگه دارد و موجبات اتلاف منابع مالی، انسانی و امکانات و فرصتهای اقتصادی را فراهم آورد. با اين وضعيت بدون شک ، منابع انسانی با ارزش ترين سرمايه برای سازمانها بوده به نحوي كه به تصميمات سازمانی شکل داده و راه حل ارائه می دهند، مسائل و مشکلات سازمان را حل می‌کنند، بهره وری را عينيت می بخشند و کارايی و اثربخشی را معنا می‌دهند. لذا منابع انسانی بخش عمده ای از زندگی خود را به عنوان کارمند، کارگر ، سرپرست يا مدير در محيط سازمانی می‌گذرانند و طبيعی است که توجه به آن از اهميت وافری برخوردار است.(محمد زاده،44:1387)

نيروی انسانی متخصص يکی از مهمترين داده‌های يک اقتصاد نوين است . چرا که پيش نياز هرگونه تغيير، تحول و تکامل اجتماعی– اقتصادی وجود انسانهای انديشمند و متحول است. شايد به همين دليل است که دانشمندان، نيروی انسانی متخصص را بزرگترين دارايی و سرمايه های اصلی يک جامعه می‌دانند. بنابراين سرمايه گذاری برای اين دارايی عظيم از اهميت بسزايی برخوردار است. اهميت ذكر شده براي شركت سايپا يدك به عنوان يك شركت خدماتي كه نيروي انساني اصلي ترين سرمايه آن محسوب مي‌شود و بخش عمده‌اي از هزينه هاي جاري اين شركت را هزينه‌هاي منابع انساني دربرگرفته است، دوچندان خواهدبود. از اين روست که محقق در پژوهش حاضر می‌کوشد تا مهمترين عوامل موثر بر بهره وری نيروی انسانی را در شركت سايپا يدك مورد احصا، شناسايی و رتبه بندی قراردهد و ويژگيهای کيفی موثر بر بهره وری کارکنان را از طريق آمار استنباطی به اطلاعات کمی تبديل نموده و از اين طريق اهميت توجه به کارکنان را بعنوان مشتريان درون سازمانی مورد توجه و تاکيد قرار دهد.

-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:

امروزه به دليل اين که فعاليت هاي تحقيق و توسعه پايگاه اصلي نوآوري هستند و به طور مداوم امکان فيزيکي، بستر و زمينه را براي تقاضاهاي جديد فراهم مي کنند و اين تقاضاهاي جديد که خود محرک سرمايه گذاري و در نهايت، تضمين کننده رشد و شکوفايي اقتصاد هستند، از اهميت به سزايي در دنياي صنعتي امروز برخوردار هستند. چنين منطق و طرز فکري سبب مي شود تحقيقات امري ضروري و يکي از ارکان لازم براي رشد و توسعه اقتصادي تلقي شود. از طرفي ديگر ارتقاي سطح بهره وري فعاليت هاي اقتصادي كشور همواره مطلوب بوده و جهت استفاده كارآمد از منابع ، ارتقاي سطح زندگي و رفاه بيشتر و آسايش يك ضرورت جدي بوده و اين مسئله همواره مدنظر مسؤلين و دست اندركاران اقتصادي كشور بوده و هست . همچنين بهره وري به عنوان يكي از شاخص هاي مهم مربوط به كارآمدي بخش ها و فعاليت هاي مختلف اقتصادي محسوب شده و معياري مناسب براي ارزيابي عملكرد است و در مطالعات تجربي به عنوان مهم ترين شاخص ارزيابي اقتصادي كاربرد فراوان داشته و از اهميت به سزايي برخوردار است  ( عسگري و ديگران، 1383 ).

اگر چه ايران توسعه صنعتي خود را از دهه 1340  آغاز كرده است و در اين رابطه سرمايه گذاري هاي زيادي در بخش صنعت انجام شده است ، اما در بسياري از موارد اين سرمايه گذاري ها نتايج مطلوب در پي نداشته است . شايد يكي از عمده ترين دلايل آن ، عدم توجه به سطح بهره وري بوده است. بهره وري تا حد زيادي چگونگي رقابت توليدات كشور را در عرصه بين المللي تعيين مي كند. چنانچه بهره وري كار و سرمايه يك بنگاه در مقايسه با بهره وري بنگاه هاي ديگري كه همان كالا را توليد مي كنند ، كاهش يابد ، آن بنگاه توان رقابتي خود را در بازار جهاني از دست مي دهد. از نظر عملياتي بهره وري به معناي نسبت ستاده واقعي به نهاده هاي واقعي مي باشد. اين تعريف از بهره وري با مفهوم بهبود بهره وري به معني انتقال تابع توليد به طرف بالا سازگار است. بنابراين، بهره وري به معني توليد بيشتر با مقادير معين و ثابتي از نهاده ها، يا بدست آوردن همان سطح توليد با مقادير كمتري از نهاده ها و يا افزايش توليد با نرخي بيشتر از نرخ افزايش نهاده ها مي باشد. به بيان ديگر، بهره وري به معني ميزان نسبي كارايي است كه منابع توليدي، يعني كار و سرمايه و … به كار گرفته شده اند. در اين مفهوم ، بهره وري شاخص استفاده مفيد ، موثر و كارا  از  منابع گوناگون است ( اميني1379 ) .

در شرايطي كه جمعيت كشور و خواسته ها و نيازهاي افراد در حال افزايش است ، افزايش توليد امري اجتناب ناپذير است و افزايش توليد از طريق افزايش سطح كمي عوامل توليد به دليل كميابي منابع تا ميزان معيني امكان پذير بوده و توليد از آن مقدار نمي تواند تجاوز نمايد. اگر تغيير فني در نهاده ها تجسم يابد، افزايش استفاده از نهاده ها مي تواند به انتقال منحني توليد به طرف بالا منجر گرديده و در نتيجه حداكثر توليد قابل حصول ارتقاء خواهد يافت. در اين شرايط گفته مي شود بهبود بهره وري رخ داده است ( اميني، 1384 ).

به عبارت ديگر ، اندازه بهره وري در توليد صنعتي ، يكي از معيارهاي مهمي است كه از طريق آن مي توان به قدرت يك فعاليت صنعتي براي دستيابي به مزيت هاي نسبي در سطح داخلي و خارجي پي برد . به عبارت ديگر ، رشد بهره وري يكي از پيش شرط هاي اساسي ارتقاء سطح رقابت پذيري بخش صنعت و موفقيت آن در شرايط رقابت فزاينده ي جهاني به شمار مي رود ، زيرا اين امر سبب كاهش بهاي تمام شده ي كالاي توليدي از طريق كاهش هزينه ي متوسط توليد و منجر به افزايش ميزان سود آوري محصولات نهايي در واحد هاي توليدي آن صنعت خواهد شد . پيامد چنين تحولي ، افزايش چشمگير تقاضا و از همه مهمتر افزايش توان رقابت محصولات داخلي در بازار هاي خارجي است . اين امر منجر به توسعه ي توليد و استفاده از حداكثر ظرفيت هاي توليد خواهد شد و در نتيجه حجم سرمايه گذاري هاي جديد صنعتي افزايش يافته و به دنبال آن ، استفاده از ابداعات و نوع آوري ها گسترش مي يابد . اين كه كشور هاي در حال توسعه در سطوح كمتر از امكانات توليد خود توليد مي كنند ، به اين دليل است كه در اين كشورها ميزان بهره وري در بخش هاي مختلف توليدي بسيار پايين است . با اين فرض ، از طريق ارتقاي سطح بهره وري مي توان كارايي بخش ها را افزايش داد و همچنين مي توان ميزان فعاليت هاي توليد و رشد توليد محصولات را ارتقاء بخشيد .(رضاپور،123:1389)

اهميت نيروي انساني در شركت سايپا يدك بعنوان مهم ترين عامل توليد كننده ارزش افزوده و همچنين ارتباط شغل اينجانب بعنوان مدير توسعه منابع انساني شركت مذكور كه علاقمند به ارتقاء سطح بهره‌وري همكاران محترم خود مي‌باشم،باموضوع انتخابي، دليلي براي انتخاب اين پروژه مي‌باشد.

1-4- اهداف تحقیق:

هدف کلی این تحقیق تعیین و تحليل عوامل مؤثر بر بهره‌وري منابع انساني در شركت سايپا يدك می باشد.

اهداف فرعی:

  1. تعیین  عوامل بازدارنده درون فردي مانع ارتقاء بهره‌وري نيروي كار  در شركت سايپا يدك
  2. تعیین  عوامل پيش‌برنده درون فردي مؤثر در ارتقاء بهره‌وري نيروي كار شركت سايپا يدك
  3. تعیین عوامل بازدارنده درون سازماني (برون فردي) مانع ارتقاء بهره‌وري در شركت سايپا يدك
  4. تعیین  عوامل پيش‌برنده درون سازماني (برون فردي) مؤثر در ارتقاء بهره‌وري در شركت سايپا يدك

5-   تأمين اطلاعات مورد نياز جهت تصميم گيري براي ارائه پيشنهادهايي جهت بهبود بهره‌وري منابع انساني در شركت سايپا يدك

1-5- سوالات تحقیق:

  1. آيا عوامل بازدارنده درون فردي مانع ارتقاء بهره‌وري نيروي كار شركت سايپا يدك مي‌باشد؟
  2. آيا عوامل پيش‌برنده درون فردي مؤثر در ارتقاء بهره‌وري نيروي كار شركت سايپا يدك مي‌باشد ؟
  3. آيا عوامل بازدارنده درون سازماني (برون فردي) مانع ارتقاء بهره‌وري در شركت سايپا يدك مي‌باشد ؟
  4.  آيا عوامل پيش‌برنده درون سازماني (برون فردي) مؤثر در ارتقاء بهره‌وري در شركت سايپا يدك مي‌باشد ؟

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 25% تخفیف

20000 تومان

15000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلقیمت
73WORD - قابل ویرایش15000 تومان

برچسب ها: , , , , , ,

مطالب مرتبط

4,500 تومان 128 صفحه

کنترل کیفیت شرکت سایپا

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد