دانلود تجربیات برتر ارزشیابی معلمان چگونگی علاقمند ساختن دانش آموزان به درس فلسفه


دانلود تجربیات برتر ارزشیابی معلمان چگونگی علاقمند ساختن دانش آموزان به درس فلسفه

 

 

 

 

شرح مختصر:

مقدمه کوتاه

در آموزش یادگیری به شیوه فرایندی این باور اساسی وجود دارد که فرایندهای شناختی مانند مشاهده دقیق، جمع آوری و پردازش داده ها و فرضیه سازی پیش بینی استنباط و … اساس یادگیری را تشکیل می دهند. و به همین اساس در تدریس فلسفه باید شرایطی فراهم شود تا این مهارت در یادگیرندگان تقویت شود و مکمل این یادگیری شرایط محیطی، ویژگی های یادگیرندگان، ضرورت های موضوع یادگیری، هدف آموزشی، هدف های یادگیرنده، نحوه سازمان دهی و ارائه موضوع و محتوای یادگیری، فعالیت یادگیرنده و مهم تر از همه شیوه ی تعاملی در فرایند تدریس مورد توجه قرار می گیرند. فلسفه غرب با در دست داشتن چند ویژگی به راحتی توانسته است تا بنیادی ترین مراکز فکری و فرهنگی مسلمانان پیشروی کند از آن جمله: 1)دسترسی به کتابخانه و منابع نوشتاری گسترده و غنی از کهن ترین منابع تا جدیدترین آنها 2)در اختیار داشتن فضاهای آموزشی-پژوهشی مناسب و گسترده 3)امکانات فرآوان اطلاع رسانی به منظور نشر اندیشه های جدید از طریق کتاب، مجله های تخصصی، سایت های علمی و … 4)بهره گیری از شیوه های پژوهشی-علمی اما در این سوی دفتر پر برگ اندیشه های ناب فیلسوفان مسلمان به ویژه شیعیان هنوز با کمبودهایی روبرو است. و این کمبودها برای دانش پژوهشی که بخواهد در زمینه فلسفه اسلام حتی در زمینه فلسفه یونان باستان و … تحقیق نماید محرز و تأثیرگذار است.. اینجانب ….. دبیر … در طرح حاضر کوشیده ام تا درس .. را از طریق راهکار های دانش آموز محور برای دانش آموزانم  جذاب نموده و آنان را در  فهم  این درس یاری بخشم. از وقتي درآموزش و پرورش بعنوان دبير درس فلسفه مشغول به كارشده ام هر وقت پاي صحبت دبيران اين درس نشسته ام ازگله و شكايت آنها مبني بر اينكه دانش آموزان نسبت به اين درس علاقه نشان نمي دهند رنج برده ام و هميشه اين سوال مرا به خود مشغول كرده است كه چرا دانش آموزان نسبت به اين درس خاص اينگونه رفتارمي كنند؟ و با توجه به آمارهاي موجود درصد قبولي و ميانگين نمرات اين درس نيز پايين است؟ در ذهن خودم تحليل ها و دلايل خاصي هم براي اين رفتار دانش آموزان پيدا مي كردم. مانند اينكه: ـ اين درس براي دانش آموزان خشك و بي جاذبه است.  ـ كلمات آن سخت و غير قابل فهم و درك است. اين درس در سالهاي قبل از پايه سوم پيش نيازي ندارد. ـ اين دو كتاب عاري از عكس و تصاوير جذاب براي جلب توجه دانش آموزان است.ـ تدريس اين دو كتاب در بيشتر مواقع توسط دبيران غيرمتخصص انجام گرفته است كه آنها هم در تدريس اين دو كتاب دچار مشكل بوده اند و يا حتي خودشان نيز به تدريس اين درس علاقه اي ندارند و به خاطر پركردن ساعات موظف خود مجبور شده اند كه در اين كلاسها تدريس كنند. ـ دانش آموزان با الفاظ و مفاهيم فلسفه آشنا و مأنوس نيستند و كلماتي كه در آن استفاده مي شود كاملاً تخصصي و دور از ذهن دانش آموزان مي باشد.  ـ دانش آموزان از مفاهيم اين دروس در ذهن خود غولي ساخته اند كه هيچگاه دست يافتني نيست و نمي توانند اين درسها را ياد بگيرند.ـ عدم علاقمندي دانش آموزان به اين درس حتي چه قبل از آنكه آن را بخوانند و چه بعد از مطالعه آن وجود دارد.  ـ رواج فرهنگ بدون فايده بودن و بدرد نخوري اين علوم در جامعه و كاربردي نبودن اين دروس در تحصيل و زندگي فردي و شخصي تحت تأثير فرهنگ غلط در ميان عوام و حتي بعضي از افراد تحصيل كرده.

بیان وضعیت موجود:

اینجانب … دبیر ….آموزشگاه….شهرستان… مدت …سال است که در آموزش و پرورش در حال خدمت می باشم .و هم اکنون در آموزشگاه … در سمت … تدریس می کنم. مساله ای که بنده با آن مواجه شدم وباعث شد که تغییراتی در کلاسم ایجاد کنم هر ساله در پایان هر دو نیم سال (اول ودوم ) از دانش آموزان می خواهم که نقطه نظرات خود را در قالب نظرا ت ، انتقادات و پیشنهادات  در مورد روش تدریس بنده ارائه دهند پس از جمع آوری به این نتیجه رسیدم که دانش آموزانم به درس فلسفه کمتر توجه نشان می دهند و نمره ارزشیابی های مستمر آنان در این درس کمتر است و در فعالیت های گروهی شرکت نمی کنند .به همین دلیل تصمیم گرفتم پژوهشی در این زمینه  انجام دهم.   –  چرا دانش آموزان به درس فلسفه  علاقه چندانی ندارند؟ –  آیا شیوه تدریس بنده یا دبیران سال های قبل سبب بی انگیزه نمودن آنها به درس فلسفه  شده است؟  – عدم آشنایی دانش آموزان به نحوه  ی مطالعه این درس ،سبب بي علاقگي آنها به اين درس شده است ؟  –  عدم توجه به ارزشیابی  های مستمر وتکوینی در یادگیری درس فلسفه  تاثير داشته است ؟  –  عدم استفاده از وسایل کمک آموزشی درتدریس توسط دبیران موثر بوده است ؟  –  چگونه می توان دانش آموزان را به درس فلسفه  علاقه مند سازم؟  اینها سوالاتی بودند که باید پاسخ آنهارا پیدا کرده وراهکارهای مناسب برای آنها پیدا می کردم. ارزشیابی بخشی از فرایند یاددهی – یادگیری است. همه دست اندرکاران امور آموزشی وتربیتی با کلمه ارزشیابی  و امتحان آشنایی دارند . اگر بگوییم که ارزشیابی حلقه مفقوده یادگیری محسوب می شود زیاد به خطا نرفته ایم چرا که از یک نظر ارزشیابی آخرین حلقه از فعالیت های آموزشی دبیر وبرنامه درسی محسوب می شود واز نظر دیگر ارزشیابی در روش های فعال تدریس فلسفه باید مقدم واستمرار دهنده برنامه های درسی وفرایند تدریس شمرده شود.  همه گمان می کنند که ارزشیابی مخصوص اندازه گیری دانش ها ومهارت ها ی دانش آموزان از مطالب مطرح شده در کلاس درس است در حالی که ارزشیابی باید شامل برنامه درسی وفعالیت های دبیر در کلاس ونحوه  تدریس وی نیز می باشد وبه عنوان ابزاری برای درک نقایص برنامه وروند تدریس ویادگیری دانش آموز به کار رود.حال می توان گفت که ارزشیابی بخشی از فرایند یاددهی – یادگیری است وجدا از آن ودر انتهای آن قرار نمی گیرد.  

طرح تجربی جهت مشارکت در جشنواره تجربیات فردی سنجش و ارزیابی طرح های مورد نظر در این مجموعه در محور های زیر طراحی شده اند:
1-ابتکارات فردی سنجش و ارزشیابی
2-ابتکارات و پیشنهادات حرفه ای   
این طرح و ابتکار به صورت کامل و دقیق با فرمت ورد و قابل ویرایش در … صفحه در مورد پست سازمانی مورد نظر  گرد آوری شده است. فهرست مطالب ارائه شده در این طرح /ابتکار عبارتند از :
الف : عنوان
ب-مقدمه کوتاه
پ-بیان وضعیت موجود
ت-شناسایی مسئله
ث-جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات
ج-طرح/ابتکار به کار گرفته شده و ویژگی آن
چ-چگونگی اجرا و نتایج حاصله
ح-محدودیت ها و پیشنهادات
با هم بخشی از طرح/ابتکار حاضر را مشاهده می کنیم

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 20% تخفیف

5000 تومان

4000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلقیمت
29WORD - قابل ویرایش4000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد