مقاله درباره تهویه مطبوع


مقاله درباره تهویه مطبوع

 

 

 

 

مختصر توضیحات:

مقدمه:

تهویه مطبوع یکی از نیازهای اساسی خانواده های کوچک تا شهرهای چند میلیونی جهت آسایش در زندگی می باشد. امروزه این نیاز در ساختمانها بیشتر به صورت متمرکز مورد استفاده قرار می گیرد، تمرکز و دستگاهها و تجهیزات باعث کاهش هزینه ها، سهولت کار، افزایش راندمان و نگهداری آسان می شود. به طوری که از اسم تهویه مطبوع برمی آید این مقوله با شرایط هوا در نواحی یا فضاهای مورد نظر در ارتباط می باشد و نه تنها کنترل دما بلکه کنترل رطوبت و سرعت وزش هوا را نیز به همراه تصفیه و تمیز کردن آن شامل می شود. کاربردهای تهویه مطبوع بر دو نوع خانگی و صنعتی می باشد. سیستمهایی که وظیفۀ عمده آنها مطبوع کردن هوا برای راحتی انسان است تهویۀ مطبوع خانگی نامیده می شود. نمونه ای از این سیستمها را می توان در منازل، مدارس، دفاتر، مساجد، هتلها، سوپرمارکت ها، ساختمانهای عمومی، کارخانجات، اتومبیل ها، اتوبوسها، هواپیماها، کشتی ها و …. مشاهده نمود. از طرف دیگر هرگونه مطبوع سازی هوا که هدف اصلی آن رفاه انسانها نباشد، تهویۀ صنعتی نامیده می شود. این الزاماً بدان معنی است که سیستم های تهویۀ صنعتی باتوجه به وظیفۀ اصلی شان نمی توانند برای آسایش انسانها مورد استفاده قرار گیرند.

کاربردهای تهویۀ صنعتی از نظر تعداد و تنوع نامحدود هستند. به بیان کلی، وظیفۀ
 سیستم های تهویۀ مطبوع صنعتی عبارتنند از:

1)کنترل میزان مواد مرطوب

2)کنترل شدت واکنشهای شیمیایی و بیوشیمیایی

3)محدود نمودن میزان تغییرات مواد ظریف از لحاظ انبساط و انقباض حرارتی

4)فراهم نمودن هوای تمیز و تصفیه شده که اغلب برای کار راحت و تولید محصولاتی با کیفیت بهتر، لازم می باشد.

شرایط محیط زیست انسان تأثیر مستقیمی بر چگونگی حالات روانی، وضعیت فیزیکی، نحوه انجام کار و به طور کلی تمام شئون زندگی او دارد. از آنجایی که بخش عمده زندگی بشر امروزی در داخل ساختمان می گذرد، ایجاد شرایط مطلوب زیست محیطی در ساختمان، خواه محل کار باشد یا منزل و غیره، واجد اهمیت بسیاری است که مهمترین بخش آن تهیۀ هوای مطبوع برای ساکنین ساختمان باتوجه به نوع فعالیت آنهاست. زیباترین و گرانبهاترین ساختمانها در صورتی که فاقد سیستم تهویه مطبوع مناسب باشند قابل سکونت نخواهد بود. سه شرط اصلی تهویه مطبوع عبارتند از: کنترل دما «که دمای مطلوب باید بین 22 تا 26 درجه سانتیگراد باشد»، کنترل رطوبت نسبی «که رطوبت مطلوب باید بین 40 تا 55 درصد باشد» و کنترل سرعت وزش «که سرعت وزش هوا در ورود به اتاق باید بین 500 تا 800 فوت مکعب بر دقیقه و سرعت وزش هوا در داخل کانال های اصلی باید در حدود 1800 فوت مکعب بر دقیقه باشد» و سایر وظایف یک سیستم تهویه مطبوع
عبارتند از:

-تصفیه هوا «که توسط فیلترهای سیمی قبل از ورود به هواساز و بوسیلۀ فیلترهای
کیسه ای در بسترهای دوم و سوم در مسیر کانال اصلی صورت می گیرد و جنس فیلترهای کیسه ای از پارچه ای است که داخل آن از الیاف پشم و شیشه و مواد معدنی دیگر استفاده می شود.

باید توجه داشت که فیلترهای سیمی قابل شستشوی باشند اما فیلترهای کیسه ای حتماً باید تعویض گردند فیلترهای کیسه ای در مدل 50%، 60% و 70% ساخته می شوند».

-ضدعفونی کردن هوا «که بوسیله لامپ های ماوراء بنفش که در مسیر هوا در داخل دستگاه هواساز تعبیه می شوند انجام می گیرد، ضد عفونی کردن هوا بیشتر برای
 اتاق های عمل و بخش های عفونی و سوختنی مورد استفاده قرار می گیرد».

-بوگیری هوا «که بوسیله ذغالهای اکتیو، که در مسیر عبور هوا در داخل دستگاه هواساز نصب می شوند انجام می گیرد که در بعضی مواقع با اضافه کردن اسانس گلهای بهاری به این ذغالها باعث خوش بو شدن هوا می شوند».

انواع سیستم های تهویه مطبوع:

سیستم های تهویه مطبوع اساساً به انواع زیر تقسیم می شوند:

1-سیستم انبساط مستقیم (DX) : این سیستم شامل یک واحد تهویه کنندۀ خودکفاست که می تواند در داخل فضای مورد تهویه یا در مجاورت آن نصب شود. مایع مبرد مستقیماً در داخل کویلهای این واحد تبخیر گردیده هوای عبوری از روی کویلها و نتیجتاً فضای اتاق را خنک می کند. گرمایش فضای مورد تهویه می تواند توسط همین واحد و یا به طور جداگانه صورت پذیرد.

2-سیستم تمام آب: در این سیستم سیال ناقل حرارت (آب سرد یا آب گرم) در محل جداگانه ای تهیه شده به داخل کویل های مبدل حرارتی اتاق (مثلاً فن کویل) ارسال می گردد و در آنجا هوایی را که توسط بادزن با سرعت از روی کویل عبور می کند، سرد یا گرم
 می نماید.

3-سیستم تمام هوا: در این سیستم دستگاه تهیه کنندۀ هوای مطبوع در محلی دور از فضای مورد تهویه قرار می گیرد. سیال ناقل حرارت (آب سرد، آب گرم یا بخار) به داخل کویلهای دستگاه تهویه مطبوع مرکزی (هواساز) ارسال شده هوایی را که توسط بادزن به سرعت از روی این کویلها عبور داده می شود سرد یا گرم می کند. این هوا پس از انجام یک سلسله تحولات دیگر (از قبیل رطوبت زنی و غیره) از طریق سیستم کانال به فضای مورد تهویه فرستاده می شود.

4-سیستم هوا آب: در این سیتسم آب گرم و یا آب سرد تهیه شده در دستگاههایی که دور از فضای مورد تهویه قرار دارند، به داخل مبدل حرارتی اتاق ارسال گردیده بخش اعظم بار حرارتی اتاق را جبران می کنند. از طرف دیگر مقداری هوای گرم یا سرد که آن نیز در یک دستگاه هواساز مرکزی تهیه شده، به اتاق فرستاده می شود که وظیفۀ تأمین تنها اندکی از بار حرارتی اتاق را بر دوش دارد ولی در عوض نیاز اتاق را به هوای تازه برآورده می کند. مبدل حرارتی اتاق می تواند یک واحد القایی یا یک پانل تشعشعی باشد.

5-سیستم پمپ حرارتی: سیستمی است که قابلیت سرمایش یا گرمایش ساختمان را باقتضای فصل دارد. این سیستم اساساً یک واحد تبرید است که می توان از طریق یک شیر مخصوص، مسیر سیال مبرد را در آن تغییر داده اواپراتور آنرا به کندانسور یا بالعکس تبدیل نمود. بدین ترتیب هوا در عبور از روی کویلی که در تابستان نقش اواپراتور را بازی می کند، خنک شده و در زمستان با گذر از روی همین کویل که توسط شیر مخصوص تبدیل به کندانسوز شده است، گرم می گردد.

اجزاء سیستم تهویه مطبوع و کاربردها:

 1-سیستم انبساط مستقیم (DX): استفاده از یک واحد تهویۀ خودکفای کوچک با سیستم DX، ساده ترین روش تهویۀ مطبوع تابستانی اتاق است. این دستگاه شامل: دمپر هوای تازه، دمپر هوای برگشتی، فیلتر، بادزن، قسمت خروجی هوا و کمپرسور می باشد با اضافه کردن کویل گرمایی یا تطبیق دادن دستگاه با یک پمپ حرارتی، این واحد تهویه می تواند در تمام طول سال، چه در فصل سرما و چه در فصل گرما، عمل تهویۀ اتاق را انجام دهد. یک واحد تهویۀ خودکفای بزرگ علاوه بر قسمت های مذکور شامل پیش گرم کن و سیستم کانال نیز می باشد و می تواند تهویۀ یک فضای بزرگ را بر عهده بگیرد. از واحد تهویۀ خودکفا می توان برای تهویۀ مطبوع انفرادی اتاقها یا فضاهای ساختمانهای مسکونی، ادارات، تأسیسات تجاری یا یک گروه از اتاقها یا دفاتر استفاده نمود.

2-سیستم تمام آب: این سیستم که برای تهویۀ انفرادی اتاقها یا فضاهای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد شامل دستگاه فن کویل است که در داخل اتاق یا فضای مورد نظر نصب می شود. یک دستگاه فن کویل متشکل از قسمت های ورودی هوای تازه، ورودی هوای برگشتی، فیلتر، رطوبت گیر، بادزن و خروجی هوا می باشد. هوای تازۀ مورد لزوم برا ی تهویه می تواند از طریق سوراخی که روی دیوار تعبیه می شود مستقیماً از خارج تأمین گردد. به طوری که قبلاً ذکر گردید آب سرد یا گرم مورد نیاز جهت سرمایش یا گرمایش اتاق، در مرکز جداگانه ای تهیه شده از طریق لوله کشی به کویل این دستگاه ارسال می گردد. دمای اتاق مورد تهویه را می توان از طریق کنترل دبی آب گرم یا سرد ورودی به کویل توسط یک شیر موتوری و یا با تغییر سرعت بادزن، با فرمان یک ترموستات اتاقی تثبیت نمود. هوای تازۀ مورد لزوم جهت تهویه را می توان در یک مرکز جداگانه تهیه نموده به دستگاه فن کویل ارسال کرد که در این صورت یک سیستم هوا – آب خواهیم داشت، بدین ترتیب احتیاجی به تعبیۀ سوراخ روی دیوار جهت ورود هوای خارج به دستگاه نخواهد بود. البته می توان بجای ارسال هوای تازه به دستگاه فن کویل، آنرا از طریق دریچه هایی که در راهرو تعبیه می شوند مستقیماً توسط سیستم کانال، از مرکز تهیۀ تازه شامل قسمت های دمپر هوای تازه، پیش گرم کن، فیلتر، (کویل گرمایی و رطوبت زن، به طور اختیاری) می باش. دستگاه فن کویل برای ساختمانهایی که دارای اتاقهای متعدد و نسبتاً کوچک می باشند از قبیل هتل ها، ادارات و ساختمانهای پزشکی کوچک قابل استفاده است. سیستم هوا – آب برای ساختمانهایی که بدلایل معماری مجاز به تعبیه سوراخ های ورودی هوای خارج روی دیوارهای آن نیستیم، مناسب خواهد بود.

3-سیستم تمام هوا: به طوری که قبلاً ذکر شد، در این سیستم هوای مطبوع در مرکز جداگانه ای تهیه و توسط سیستم کانال به اتاقها یا فضاهای مورد نظر ارسال می گردد. دستگاهی که وظیفۀ تهیۀ هوای مطبوع را بر عهده دارد به هواساز موسوم است که در داخل اتاق مخصوصی نصب می گردد. این دستگاه شامل قسمت های: ورودی هوای تازه، پیش گرم کن، ورودی هوای برگشتی، فیلتر، رطوبت گیر، کویل گرمایی، رطوبت زن، بادزن، سیستم کانال، خروجی هوا، ترمینال هوا و لوله کشی می باشد. قسمت های کمپرسور، پمپ، لوله کشی آب یا محلول نمک مبرد و برج خنک کن در داخل اتاقی جداگانه (موتورخانه) قرار می گیرند و برج خنک کن در فضای آزاد بر روی پشت بام نصب می شود.

سیستم تمام هوا با کنترل دبی هوا، (دبی هوا متغیر و دمای اتاق ثابت است):

در این سیستم به منظور تثبیت دمای اتاق در شرایطی که بار سرمایی تغییر می کند، دبی هوای ورودی به اتاق یا فضای مورد تهویه متغیر خواهد بود. دستگاه هواساز را می توان به کویل گرمایی نیز جهت گرمایش در زمستان مجهز نمود. دریچه های خروج هوا در این سیستم باید قادر باشند که دبی هوا را بدون ایجاد سروصدا تغییر دهند. این سیستم در ساختمانهایی که قسمت های مختلف آن دارای بار حرارتی متغیر می باشند از قبیل ادارات، مدارس، بیمارستانها و آپارتمانها، قابل استفاده است.

سیستم تمام هوای دو کاناله:

در این سیستم ارسال هوا از مرکز به فضاهای مورد تهویه از طریق دو کانال صورت می گیرد که یکی هوای سرد و دیگری هوای گرم را منتقل می کند. هوا از این دو کانال، جهت اختلاط و کنترل دبی وارد محفظه ای می شود و عمل تخلیط هوای گرم و هوای سرد تحت فران یک ترموستات که در فضای مودر تهویه نصب گردیده به نسبت های مختلف و مناسب در این محفظه انجام می گیرد. سیستم دو کاناله از این امتیاز ویژه برخوردار است که علاوه بر فصول سرد و گرم می تواند در فصول میانی نیز مورد استفاده قرار گیرد و نیز قادر است گرمایش و سرمایش یک ساختمان را به طور همزمان به نحو مطلوبی انجام دهد، مثلاً در ساختمانی که اتاقهای مشرف به خارج آن احتایج به گرمایش و اتاقهای میانی آن احتیاج به سرمایش دارند، می توان با استفاده از این سیستم هر دو نظر را تأمین نمود.

سیستم تمام هوا با مسیر فرعی هوای برگشت:

یکی دیگر از طرق جبران تغییرات بار سرمایی ساختمان عبارتست از کاهش مقدار هوایی که از روی کویل سرمایی دستگاه هواساز عبور می کنند. بدون آنکه نهایتاً در مقدار هوای ورودی به اتاق تغییری ایجاد شود. طریق برآوردن این خواسته، ایجاد یک میان بر (بای پاس) در سر راه هوای برگشتی از اتاقها به دستگاه هواساز است به طوری بخشی از هوای برگشتی (بدلخواه) از روی کویل سرمایی عبور نکند. این مقدار هوا پس از اختلاط با هوایی که از روی کویل سرمایی عبور کرده است به اتاقها ارسال می شود. در این فرآیند مقدار هوایی که مشمول عمل میان بر شده است به دلیل عبور نمودن از روی کویل سرمایی، فقط سرد نمی شود ولی اعمال دیگر برای ایجاد طراوت و مطبوعیت روی آن انجام می گیرد. یک راه دیگر برای نیل بدین مقصود، استفاده از بادزن های کمکی در اتاق یا فضای مورد تهویه است. در این روش، هوای رطوبت گیری شده و با طراوت در هواساز تهیه شده به بادزن های کمکی مستقر در فضاهای مورد تهویه ارسال می گردد و در آنجا پس از اختلاط با هوای اتاق از دهانۀ خروجی بادزن کمکی وارد فضای اتاق می گردد.

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 25% تخفیف

4000 تومان

3000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلقیمت
95WORD - قابل ویرایش3000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد