فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق بانکداری اینترنتی


فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق بانکداری اینترنتی

 

 

 

 

مبانی نظری و پیشینه پژوهش بانکداری اینترنتی

شرح مختصر:

بانکداری اینترنتی

تعریف بانک:

بانک ها موسساتی هستند که از محل سپرده های مردم میتوانند سرمایه های لازم را در اختیار صاحبان واحدهای صنعتی، کشاورزی و بازرگانی واشخاص قرار دهند.در حال حاضر عموماً واژهبانکبه موسسه ای گفته می شود که مجوز بانکداری داشته باشد.

خدمات بانکی

خدمات بانکي واعتباري: به انواع خدماتي که توسط بانک یاموسسه اعتباري به مشتري ارايه مي شود، اطلاق مي گردد.

انواع خدمات بانکی

خدمات بانکي و اعتباري به دو نوع به شرح زير تقسيم مي شود. « خدمات پايه » و « غير پايه»:

1-خدمات غير پايه: به خدماتي اطلاق مي شود که ارايه آن ها به مشتري، پيش نياز و لازمه ارايه ساير خدمات به وي نيست و يا به ارتباط مشتري با موسسه اعتباري استمرار نمي بخشد. ارايه اين خدمات به مشتري،فقط مستلزم شناسايي اوليه وي توسط موسسه اعتباري و به شرح مذکور در اين دستورالعمل است.

موارد ذيل از جمله مصاديق خدمات غير پايه است:

1-حواله وجوه؛

2-انجام هرگونه دريافت و پرداخت؛

3-خريد و فروش ارز اعم از نقدي، حواله اي، چک مسافرتي ارزي وموارد مشابه؛

4-صدور انواع چک هاي بانکي و چک هاي بين بانکي(چک رمزدار) وپرداخت چک؛

5-خريد و فروش گواهي سپرده(عام و خاص) و ديگر اوراق بهادار.

2-خدمات پایه:خدمات بانکی واعتباری که طبق مقررات ،پیش نیاز ولازمه ارایه خدمات توسط موسسه اعتباری می باشد وارایه آن به مشتری موجب می شود تا وی برای اخذ خدمات مکرر ومتمادی به موسسه اعتباری مراجعه نماید.موارد ذیل از جمله مصادیق این نوع خدمات می باشد:

1-افتتاح انواع حسابهای بانکی

2-اعطای تسهیلات وعملیات لیزینگ

3-عملیات اعتباری اسنادی                                  

4-صدورانواع ضمانت نامه های بانکی وظهرنویسی

5-خرید دین ،وصول باتنزیل اسناد تجاری وبانکی (از جمله بروات ،چک وشفته) وظهرنویسی آن ها

6-اجاره صندوق امانت

7-صدور انواع کارت دریافت وپرداخت(بانک مرکزی ،تصویب نامه قانون مبارزه با پولشویی،1388)

2-2-4)ساختارارائه خدمات بانكي

در يک طبقه بندی کلی می توان فعاليت های بانکداری را بر حسب اينکه بانکها چه خدماتی را به مشتريان اعم از مشتريان حقيقی و حقوقی در سطح کسب و کارهای کوچک ، بزرگ و جهانی ارائه می دهند به صورت زير دسته بندی کرد.

  • بانکداری جهانی

 2-بانکداری سرمايه گذاری: خدمات مختص به بازار سرمايه را ارائه می دهد.،3- بانکداری تجاری يا بازرگانی شامل بانکداری برای کسب و کارهای کوچک تجاری، بانکداری انفرادی )شخصی( و بانکداری برای شرکت های بزرگ است. اين بانکداری اکثر معاملات خود با شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ انجام می دهد و عمليات بانک بر روی سپرده پذيری و اعطای وامهامتمرکز است.

4-بانکداری خرد: خدمات مالی مستقيم در اين بانکداری به مصرف کنندگان ارائه می شود وموسسات بانکی عمليات بانکی خود را به جای شرکت ها يا ساير بانکها، مستقيما با خود مصرف کنندگان می دهند. خدماتی که در بانکداری خرد ارائه می شود شامل عمليات پس انداز و حساب جاری، حساب های رهنی، وام های شخصی، کارت های بدهی و کارت اعتباری و نظاير آن است.

5- بانکداری اختصاصی:  خدمات مربوط به افراد ثروتمند را بر عهده دارد که می تواند شامل مديريت ثروت، راه اندازی کسب و کار،مشاوره سرمايه گذاری و مديريت پورتفوی دارايی ها باشد. امروزه بسياری از بانک ها هر دو کار را انجام می دهند يعنی هم بانک تجاری هستند و هم خدمات مالی،خرد ارائه می دهند.( رشيدی، بازاريابی خدمات بانکی، چاپ چهارم،( 1390 

2-2-5 )مشتری یا ارباب رجوع: منظور از مشتری یا ارباب رجوع در بانکها یا بطور کلی موسسات اعتباری هر شخص حقيقي يا حقوقي است که در موسسه اعتباري داراي حساب بوده و يا به نفع او يا به نمايندگي از سوي او، حساب بانکي به نام وي افتتاح شود؛

از سوی دیگر هر شخص حقيقي يا حقوقي که طرف مقابل موسسه اعتباري ( و يا ذينفع يا ذينفعان ) در رابطه با ديگر خدمات بانکي و اعتباري بوده بنحویکه از ناحيه وي ممکن است ريسک هاي مختلف به ويژه ريسک هاي شهرت و عملياتي متوجه موسسه اعتباري شود مشتری یا ارباب رجوع تلقی میشود.

در موسسات اعتباری مشتري به دو نوع مشتري گذري و دايمي  به شرح زير  تقسيم مي شود:

1-مشتري گذري: مشتري است که به منظور دريافت خدمات غيرپايه به موسسه اعتباري مراجعه کرده و ارائه خدمت به وي مستلزم تشکيل پرونده نمي باشد. ارتباط مشتري گذري با موسسه اعتباري فاقد ويژگي ” استمرار“ است.  متقاضيان وصول وجه چک، حواله وجه و پرداخت قبوض از جمله مصاديق مشتريان گذري مي باشند.

2-مشتري دايمي:  مشتري است که ارتباط وي با موسسه اعتباري، واجد ويژگي مهم استمرار است و به دليل نوع و ماهيت خدمات موردنياز، تشکيل پرونده جهت درج اطلاعات هويتي و ديگر اطلاعات مورد نياز براي وي ضرورت دارد. برای استفاده این مشتریان که سرمایه های اصلی موسسات مالی وبانکها هستند سیستمهای اطلاعاتی ونرم افزارها وسخت افزار های مختلف طراحی می شود تا باسرمایه گذاری در این بخشها که با علوم جدید پیش می رود بتواند هم نیازهای مالی وخدماتی مشتریان را مرتفع کند وهم به هدف خود که کسب سود اوری است دست یابد.این مهم احتیا ج یک بستر مناسب ووسیع دارد تا بتواند این امور مهم را پیش ببرد که که این امر توسط  تارت الکترونیک وبانکداری الکترونیک وبانکداری اینترنتی حاصل می شود.

2-3)اینترنت :

منشا اینترنت اساسا دردوره جنگ سرداست،دوره ای که درخلال آن کشمکش هسته ای به عنوان ضروری ترین خطرات بالقوه جهانی در نظر گرفته شد.اگرچه این خطر هرگز بطور جدی امنیت دولت امریکاراتهدید نکرد،اماباعث شد تاتاریخ در بخش دفاع امریکا ،آژانسهای طرح تحقیقات پیشرفته آرپا شکل گیرد.تاسیس شرکت (آرپانت[1]) درسال 1969،به عنوان منشا پیدایش اینترنت شناخته شده است.(صارمی،1388،ص 25)

در اواخر شال 1969 وباراه اندازی اولین شبکه رایانه ای آرپانت فعالیت خودراشروع کرد .دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس موسسه تحقیقاتی اسنفورد در پارک منلوی کالیفرنیا در سانتابارد بارا –ودانشگاه آتا فعالیت منفرد این مرکز چندان دوام نیاورد.در طی شانزده ماه وبه منظور انتقال سبد های اطلاعاتی ،بیش از ده مرکز تا حدود 2000بهره گیر وحداقل دو مسیر ارتباطی در بین دومرکز ایجاد شد.در اکتبر سال 1972 دراین گردهمایی بین المللی ارتباطات رایانه ای در واشنگتن ،نمایش عمومی آرپانت برگزار شد. دراین گردهمایی ارایه دهندگان طرحها از کشور های مختلفی چون انگلستان ،سوئد ،نروژ،ژاپن،فرانسه،کانادا وایالات متحده حضورداشتند.افراد حاضر در گردهمایی به راه اندازی شبکه در سایر نقاط دنیا تاکید داشتند واین تاکید به شکل گیری گروه کاری بین شبکه ای[2] منجر شد که بحث به هم پیوستن در سطح جهانی را مطرح کردند.خیلی زود اولین ارتباطات جهانی نروژ وانگلستان برقرار شد. درگردهماییبرایتون در سال 1973 داده ها از طریق ماهواره به گون هیلی داونس در کرن وال واز آنجا از طریق کابل به دانشگاه لندن ارسال شد.به طوری که نمایندگان می توانستند از آرپانت به گونه ای استفاده کنند که گویی خود در ایالت متحده حضورداشتند.پیدایش اینترنت صرفا از پس آمد تلاش علمی ونظامی نیست ،بلکه از نتایج فعالیتهای تجاری عمده محسوب می شود.(randoph – kluver ,2006,p35)

1Arpanet

2.Internet work working group

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 50% تخفیف

20000 تومان

10000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلمقطع تحصیلیقیمت
69WORD - قابل ویرایشکارشناسی ارشد و دکترا10000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد