مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد کارکنان


مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد کارکنان

 

 

 

 

شرح مختصر:

عملکرد کارکنان

عملکرد وتعاریف آن

عملکرد را می توان تنها به عنوان نتایج کسب شده در نظر گرفت و از نظر فردی، عملکرد به سابقه ی موفقیت های یک شخص اشاره دارد (عسکراوغلی، عابدی،1392، ص111).

عملکرد یکی از مفاهیم بنیادین در مدیریت محسوب می شود چرا که بسیاری از وظایف مدیریت براساس آن شکل می گیرد. به عبارتی موفقیت سازمان ها را می توان در آینه عملکرد شان مشاهده نمود. عملکرد به درجه انجام وظایفی که شغل یک کارمند را تکمیل می کند اشاره دارد و نشان می دهد که چگونه یک کارمند الزامات یک شغل را به انجام می رساند ( کنگی زاده، جعفرپیشه، قندهاری، 1392، صص 2 – 1).

کردرو[1] عملکرد را به معنای اثربخشی[2] ( اندازه گیری خروجی جهت تعیین نقش آن در کمک برای دستیابی به اهداف سازمان) و کارایی[3] ) اندازه گیری حداقل منابع مورد استفاده قرار گرفته برای دستیابی به خروجی های بالا ) می داند. رلستاداس[4] بر این اعتقاد است که عملکرد از همبستگی پیچیده ی هفت عامل حاصل می شود : اثربخشی، کارایی، بهره وری[5]، کیفیت[6]، کیفیت زمان کاری[7]، نوآوری[8] و سودآوری[9] .  وایت[10] عملکرد را سطح دسترسی به اهداف تعریف می کند) اسمعیلی عیان، قهرمانی، محمدی،1392، صص 14- 13).

عملکرد عبارت است از به نتیجه رساندن وظایفی که از طرف سازمان بر عهده نیروی انسانی گذاشته شده است. از عملکرد تعاریف متفاوتی ارائه شده است. علی رغم وجود تعاریف متفاوت، عملکرد در سطوح مختلفی مطرح شده است. مثالی از آن را می توان در مدل عملکرد فردی اچیو[11] و مدل عملکرد سازمانی کاپلان و نورتن ملاحظه نمود. به طور کلی عملکرد در سه سطح فردی، گروهی، و سازمانی قابل بررسی است و عوامل مختلفی بر هر یک از این سطوح موثر هستند و می توان با کنترل مناسب آن ها زمینه های ارتقاء عملکرد را فراهم نمود. این عوامل در سطح فردی عبارتند از: توانایی، شخصیت، یادگیری، ادراک، انگیزش، استرس و فشار روانی. عوامل موثر بر عملکرد گروهی را می توان در مؤلفه های ارتباطات، رهبری، قدرت و سیاست، و رفتار بین گروهی و تعارض ملاحظه نمود. عوامل موثر بر عملکرد سازمانی عبارتند از؛ ساختار سازمانی، محیط سازمانی، سیاست ها و رویه های سازمانی و فرهنگ سازمانی. این دیدگاه عملکرد سازمانی را تابعی از مؤلفه های فوق می داند (بخشنده ، محمد حسین،1392، ص 45).

2_8) انواع عملکرد

کمپل[12] (1990)، مطرح نموده است که عملکرد شغلی نه تنها شامل عناصر کاری است بلکه شامل عوامل ضمنی نیز می باشد (مانند مؤلفه های بین فردی و انگیزشی) که ساختار عملکرد دو بعدی را تشکیل می دهد. عملکرد وظیفه به رفتاری های خاص شغلی اشاره دارد که شامل مسئولیت های شغلی کلیدی است که رابطه مستقیمی با هدف سازمان دارد. عملکرد ضمنی مجموعه ای از رفتارهای بین فردی و ارادی را توضیح می دهد که بافت اجتماعی و انگیزشی را پوشش می دهد که کارهای سازمانی در آن انجام می شود. عملکرد ضمنی نیز دارای دو جنبه می باشد: تسهیلات بین فردی و تخصیص شغلی. تسهیل بین فردی، رفتارهای بین فردی را توضیح می دهد که در تحقق اهداف سازمانی نقش دارد. و شامل تشویق همکاری، ملاحظه دیگران و ایجاد اصلاح روابط می باشد. از طرف دیگر، تخصیص شغلی، کنش هایی با انگیزه خود اصولی مانند سخت کوشی، نوآوری و قوانین مربوط برای پوشش اهداف سازمانی را توضیح می دهد. عملکرد ضمنی نیز بسیاری از عناصر کمک کننده و هماهنگ کننده رفتار شهروندی سازمانی را در بر می گیرد  Xinyanet al, 2010, p: 662)).

2_9) عملکرد کارکنان

بقاء و تداوم فعالیت ساز مان ها و موسسه ها به چگونگی عملکرد کارکنان بستگی دارد. تحولات بنیادین در عرصه سازمان ها، در دهه های اخیر چنان پرشتاب بوده است که مدیریت سازمان ها را پیچیده تراز قبل کرده است. در سازمان ها نیروی کار در تمام عرصه های فعالیت مهم شناخته شده است و لذا مهم ترین مولفه، در فرآیند کار و فعالیت ها، انسان ها هستند. در سازمان های مختلف سرمایه گذاری زیادی برای بالا بردن عملکرد کارکنان می شود از آنجا که هیچ فرآیند تولیدی یا خدماتی نیست که به کار انسان نیازمند نباشد و هیچ تولید و خدمتی بدون مشارکت انسان صورت نمی گیرد، بنابراین  مساله نیروی انسانی از مهم ترین مساله های مربوط به اقتصاد و شکوفایی اقتصادی و مدیریت سازمان هاست که همیشه مورد بحث بوده است. امروزه، دیگر نیروی انسانی به عنوان یک عامل کمی در تولید و شکوفایی اقتصادی مطرح نیست، بلکه توجه به کیفیت و کارایی نیروی کار به دلیل افزایش تراز بهره وری و نتیجه های سودمندش، بسیار زیاد است (ناظم، قائدمحمدی، دوکانه ای فرد،1392، ص 45).

در یک تعریف برخی عملکرد نیروی انسانی را بهره وری اطلاق کرده اند. ولی بایستی توجه داشت که عملکرد مفهومی فراتر از داده یا ستاده دارد و عبارت است از مجموع رفتارهایی در ارتباط با شغل که افراد از خود نشان می دهند (اسماعیلی لهمالی،1392، ص 179).

 از نظر وروم[13]، (1964) توان و تمایل فرد عوامل اساسی در عملکرد و بهره وری فرد محسوب می شوند یعنی فرد تا چه اندازه ای توان (دانش، مهارت، تجربه و شایستگی) انجام کارها را دارد و تا چه اندازه ای تمایل (انگیزش، علاقه ، تعهد و اعتماد) به انجام کار دارد. هر چند عوامل محیطی و سازمانی همچون حمایت مدیریت، تناسب شخص با شغل، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، روحیه بازخورد در این زمینه دخالت دارند ولی توان و تمایل، عوامل اساسی در تعیین عملکرد کارکنان می باشند. البته ویژگی های شخصیتی یکی از عوامل اثر گذار بر عملکرد شغلی است.

[1]. Cordero

[2]. Effectiveness

[3]. Efficiency

[4]. Rolstadas

[5]. Productivity

[6]. Quality

[7]. quality of worklife

[8]. innovation

[9]. Profitability

[10]. Dwight

[11]. Achyv

[12]. Campbell

[13]. Vroom

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 35% تخفیف

20000 تومان

13000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلمقطع تحصیلیقیمت
58WORD - قابل ویرایشکارشناسی ارشد و دکترا13000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد