مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری


مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری

 

 

 

 

شرح مختصر:

سازگاری

سازگاری عبارت است از ميزان برداشت فرد از هماهنگي نوآوری با ارزش های موجود، تجربه های گذشته و نيازهای گيرنده نوآوری است . (يغمايي و شيرازی؛1390: 14) ويژگي های ادراک شده ی نوآوری معيار مناسبي برای پيش بيني پذيرش فناوری هستند و قابليت پيش بيني اين عوامل بسيار فراتر از ويژگي های جمعيت شناختي،اقتصادی و اجتماعي است.(Ngai et al. ; 2012 : 117 )  در رابطه با ابعاد نوآوری راجرز برای اولين بار پنج عامل اصلي پيچيدگي ،  قابليت سازگاری، رؤيت پذيری، قابليت استفاده و مزيت نسبي را به عنوان عوامل اصلي مؤثر بر پذيرش نوآوری نام برد . نوآوری بستگي به ادراک پذيرنده در مورد ميزان تطابق با ارزشهای کنوني فرد، تجارب قبلي و نيازهای پذيرنده ی احتمالي )سازگاری ( دارد . Wu and Subramaniam; 2012 : 351)

زماني كه كانال ارتباطي شركت يا سازمان با سبك زندگي  و نيازهاي مشتريان انطباق نداشته باشد احتمال موفقيت آن فعاليت ارتباطي در ارائه خدمات كاهش يافته و مشتري از به كارگيري آن خدمت خودداري ميكند به عبارتي نميتواند با آن خدمت ارتباط نزديكي برقرار كند. (بهبودی ، عابدینی و جلیلوند ؛ 1391 )كويينگ لويس و همكارانش در سال 2010 تاثير سازگاري را بر روي قصد استفاده مورد بررسي قرار دادند و به اين نتيجه رسيدند كه بين متغير سازگاري و قصد استفاده رابطه مثبت و معني داري وجود دارد.  (كويينگ لويس و همكارانش ؛ 2010) بنابراين ميزان بالاي سازگاري يك تكنولوژي با نيازها و سلايق افراد باعث افزايش احتمال پذيرش آن توسط افراد خواهد شد . مطالعات تیلور و تاد مشخص ساخت بر اساس نظریه اشاعه نوآوری باورها دارای 3 ویژگی برجسته درک سودمندی ( مزیت نسبی ) ، درک سهولت استفاده ( میزان پیچیدگی ) و سازگاری است .( تیلور و تاد ؛ 1995 )

2-3-1-3 -1 نظریه اشاعه نوآوری

اورت راجرز[1] معروف ترین پژوهشگر در پژوهش ” اشاعه ” است .  (کفاشان ؛ 1389) راجرز  نوآوری را چنین  تعریف می کند : فکر، روش یا شئی که فرد یا واحد دیگری از اقتباس آن را نو تصور می کنند. (سورین ؛ 1381 : 312 ) از دیدگاه راجرز (2005) اشاعه فرایندی است که نوآوری از طریق مجاری ارتباطی در طی زمان در میان  اعضای یک نظام اجتماعی گسترش می یابد .(راجرز ؛ 2005 ) راجرز (1983)  ویژگی های نوآوری وعوامل تعیین کننده گسترش آن را به پنج دسته تقسیم کرده است: (راجرز ؛ 1983 )

1) امتیاز نسبی : میزانی که یک نوآوری نسبت به نوآوری های پیش از خود بهتر  و برتر تصور شود. ماهیت هر نوآوری تعیین کننده نوع مزیت نسبی (اقتصادی، اجتماعی و …) آن است. خصوصیات بالقوه کاربران هر نوآوری نیز عاملی تعیین کننده در نوع مزیّت نسبی هر نوآوری به شمار می آید.

2)سازگاری : به حد و  حدود سازگاری  نوآوری با ارزش ها ، تجربه ها  و نیازهای  موجود  اطلاق می شود. سازگاری بیشتر با نیازهای کاربران ، معنای کارایی و قطعیت بیشتر نوآوری خواهد بود.

3)پیچیدگی : درجه دشواری شناخت یا استفاده از یک فناوری نوین است . نوآوری را می توان در پیوستاری از پیچیدگی  سادگی طبقه بندی کرد . برخی نوآوری ها از نگاه کاربر پیچیدگی کمی دارند.

4) سنجش پذیری: به میزانی ارجاع می دهد که می توان قبل از اشاعه نوآوری، آن را سنجش نمود . نوآوری با قابلیت آزمون پذیری، بیشتر از سوی کاربران بالقوه پذیرفته می شود.

5) مشاهده پذیری: درجه ای که نتایج، منافع و خصایص یک نوآوری برای دیگران قابل مشاهده است . منافع و نتایج برخی از اندیشه ها به آسانی قابل مشاهده و قابل انتقال به دیگران و در برخی موارد بر خلاف این است.  شکل 2-3 را می توان بر اساس مطالعات اولیه راجرز،  را ترسیم نمود.

راجرز می افزاید : رابطه ای پیچیده اما مهم میان نرخ دانش درباره نوآوری در نظام با نرخ سازگاری و انطباق با آن از سوی کاربر وجود دارد . (راجرز ؛ 1983 ) یعنی اینکه سطح دانش درباره نظام نوآورانه در هر زمانی می تواند به عنوان شاخص  کاربرد آن نظام از سوی کاربر تلقی شود.  در صورت برخورداری نوآوری از ویژگی های پنج گانه ، بیشتر از سوی کاربر پذیرفته خواهد شد.

 

2-3-1-3 -2 نظریه تجزیه رفتار برنامه ریزی شده

در سال 1995 نظریه ای توسط تیلور و تود تحت عنوان ” نظریه تجزیه رفتار برنامه ریزی شده [2]” در مورد لزوم درک بهتر از روابط بین ساختار باورها ارائه گردید . (Taylor and Todd ;1995)  این نظریه که تکمیل کننده 2  نظریه ” نظریه عمل منطقی[3] ”  مارتین فیشبین و ایسک اجزن در مورد  آزمون رابطه میان  نگرش ها  و  رفتار  (Fishbein and Ajzen ; 1970  )  و   نظریه  رفتار  برنامه ریزی  شده[4] یا   TPB  اجزن  در مورد اندازه گیری غیرمستقیم نگرش ها ، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده می باشد . (Ajzen ; 1991)

بر اساس نظریه اشاعه نوآوری باورها دارای سه ویژگی برجسته درک سودمندی،) مزیت نسبی (، درک سهولت استفاده (میزان پیچیدگی) و سازگاری  است . درک سودمندی )مزیت نسبی (به درجه ای اشاره دارد که نوآوری فناورانه ، منافعی از قبیل منافع اقتصادی ،افزایش راحتی و رضایت را به همراه دارد . (روگرز ؛ 1983 ) درک سودمندی باید به گونه ای مثبت با میزان سازگاری با نوآوری مرتبط باشد. (روگرز؛ 1983 ؛ تان و تئو ؛2000 ) سهولت استفاده، نشان دهنده میزانی است که تصور می شود نوآوری فناورانه می تواند ازلحاظ درک، یادگیری یاعمل پیچیده باشد . فناوریهای نوآورانه که به نظر می رسد استفاده از آنها آسان است، بیشتر توسط کاربران پذیرفته و استفاده می شوند. سازگاری به درجه ای اطلاق می شود که نوآوری متناسب با ارزشهای بالقوه موجود، تجربه قبلی و نیازهای کنونی است . (روگرز ؛ 1983 ؛ تورنا تزکی وکلین[5] ؛1982) دریافتند چنانچه فناوری با مسئولیتهای شغلی و نظام ارزشی فرد انطباق داشته باشد، سازگاری بیشتری خواهد داشت.  « تیلور و تود »نشان دادند نظریه تجزیه رفتار برنامه ریزی شده، قدرت توضیحی بیشتری از نظریه رفتار برنامه ریزی شده و نظریه عمل منطقی در ارزیابی میزان پذیرش فناوری توسط کاربر داراست . (شی و فانگ [6] ؛ 2004 ) شکل 2-4 مدل تجزیه رفتار برنامه ریزی شده را نشان می دهد .

[1] Everett Rogers

[2] Decomposed theory of planned behavior

[3] Theory of Reasoned Action

[4] Theory of planned behavior

[5] Tornatzky & Klein

[6] Shih &  Fang

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 25% تخفیف

20000 تومان

15000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلمقطع تحصیلیقیمت
53WORD - قابل ویرایشکارشناسی ارشد و دکترا15000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد