مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی و نقش مدیران
مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی و نقش مدیران
شرح مختصر:
سرمایه اجتماعی و نقش مدیران
مقدمه:
یک سازمان برای آنکه به اهداف عالی خود دست یابد باید به دو مقوله “مدیریت” و” سرمایه اجتماعی” توجه داشته باشد. چرا که در جهان صنعتی امروز صرفا برخوردار بودن از مهارت های مدیریتی برای موفقیت یک مدیر کافی نیست، بلکه مدیران باید شناختی اساسی از تفاوت میان “مدیریت” و” رهبری” داشته باشند و بدانند چگونه این دو فعالیت برای تحقق موفقیت سزمان باید باهم ترکیب شوند. امروزه سرمایه اجتماعی، نقشی بسیار مهمی در مدیریت نوین جوامع ایفا می کند به طوری که اثربخشی سایر سرمایه منوط به وجود این سرمایه خواهد بود.لذا بدون وجود سرمایه اجتماعی، پیمودن راههای توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی ناهموار و دشوار می شوند.ازاین رو موضوع سرمایه اجتماعی به عنوان یک اصل محوری برای دستیابی به توسعه محسوب شده و مدیرانی موفق قلمداد می شوند که بتوانند در ارتباط با جامعه و با توجه به اهمیت مقوله سرمایه اجتماعی و مدیریت آن،به تولید و توسعه سرمایه اجتماعی بیشتری نایل گردند.
تعهد سازمانی
به عنوان يك بعد مهم سرمایه اجتماعی،تعهد سازماني[1]، هويتی روانشناختي است كه يك فرد نسبت به سازمان متبوع خود احساس ميكند(Mowday, 1982:24). لذا در نمود عینی تعهد سازماني، روابط كارکنان را با سازمان منعكس ميكند و بر تصميم به ماندن اعضا در آن سازمان دلالت دارد(Meyer & Allen, 1997:61-89). افراد با نيازها، مهارتها و انتظاراتي وارد سازمان ميشوند و مایلند در محيطي كار كنند كه بتوانند از تواناييهایشان استفاده و نيازهايشان را ارضاء كنند. چنانچه سازمانها اين فرصتها را براي كارکنانشان ايجاد كنند، سطح تعهد سازماني افزايش میيابد (Vakola & Nikolaou, 2005:160)در حقيقت ميتوان پيوندي بين تعهد سازماني و فعاليتهاي اجتماعي سازمان انتظار داشت كه مستقيماً به ارضاء نيازهاي کارکنان ميپردازد (پيترسون، 2004). با اين حال هنوز كاملاً مشخص نیست كه چگونه فعاليتهاي اجتماعي سازمان كه مرتبط با ديگر ذینفعان است، بر تعهد سازماني كارکنان تاثير ميگذارد.
در حقيقت ميتوان پيوندي بين تعهد سازماني و فعاليتهاي اجتماعي سازمان انتظار داشت كه مستقيماً به ارضاء نيازهاي کارکنان ميپردازد(Peterson, 2004: 3) با اين حال هنوز كاملاً مشخص نیست كه چگونه فعاليتهاي اجتماعي سازمان كه مرتبط با ديگر ذینفعان است، بر تعهد سازماني كارکنان تاثير ميگذارد. در این راستا، مطالعات پيترسون (2004) و برامر و همکاران (2007) خاطر نشان ميكند كه اينگونه فعاليتها تاثير مثبتي بر تعهد سازماني ميگذارند. با اين وجود نياز است مفهوم تعهد سازماني بهخوبي تحليل شود. مطالعه مير و آلن(1991) سه بعد تعهد را كه شامل مولفه هاي عاطفی، مستمر و هنجاري است، آشكار ميسازد: تعهد عاطفی[2] به عواطف کارکنان اشاره دارد که وابسته به اهداف سازمان و قابل شناسایی بهوسیله آن است. تعهد عاطفی ناشی از تمایل کارکنان به ادامه ارتباط است. تعهد مستمر[3] ماهیتی مبادله محور دارد، مبتنی بر محاسبه است و به هزینههای مرتبط با ترک سازمان اشاره دارد. تعهد مستمر ناشی از احساس افراد، مانند اجبار آنها به ادامه ارتباط به دلیل هزینههای بالای خروج است (مانند از دست دادن حقوق، موقعیت و ارشدیت) یا به دلیل اینکه آنها فرصتهای استخدامی کمی در جاهای دیگر دارند. نهایتاً تعهد هنجاری[4] به تمایل کارکنان به ماندن در سازمان بر اساس حس مسؤولیت، وفاداری یا الزام به ادای دین آنها به سازمان، اشاره دارد. این گونه وفاداری این احساس را در افراد به وجود می آورد که آنها ملزم به متعهد ماندن به روابط هستند، به دلیل اینکه احساس ميكنند کاری که انجام میدهند، درست است. در ميان اين سه بعد، ارتباط بين تعهد عاطفی و مسؤولیت اجتماعی سازمان به طور دقيقتري مبتني بر نظریه هویت اجتماعی است. همانطور كه قبلاً عنوان شد، فعالیت در سازمانی با اعتبار بالا، ميتواند هويت اجتماعي کارکنان را غنا بخشد یا تقویت کند و بعد عاطفی را بيشتر از مولفههاي مستمر و هنجاري تحت تاثير قرار دهد (Meyer & Allen, 1997: 61-89)
شایان ذکر است که در روند ارتقاء نگرشهاي خيرخواهانه و دوستدار محيط، سازمان ممكن است بخشي از سود خود را به سبب هزينهبر بودن اعمال ايمني محيط و در راستای ایفای مسؤولیت اجتماعی از دست بدهد. اما قطعاً دستاوردهاي آن، تصوير مناسبي از مسؤولیت اجتماعي و كسب و كار بهدست ميدهد كه ممكن است حمایت ذینفعان موجود در محیط را به طرق مختلف جلب و افزايش دهد (Takala & Pallab, 2000: 109-118). گرچه ملزمکردن سازمانها جهت اجراي مسؤولیت اجتماعي خود، مستلزم وضع قوانین نیز میباشد، اما رعايت اين قوانين خود مستلزم هزينههايي است كه ممكن است مسؤولیت اجتماعی سازمان را براي الزامات قانونی كاهش دهد و در طي زمان از اهميت آن به عنوان الزامات اخلاقي بكاهد (Takala & Pallab, 2000: 109-118). در عین حال باید گفت که اقدامات مرتبط با مسؤولیت اجتماعي از سوی سازمانها، رشد غير قابل منتظرهاي را تجربه كرده است. در عین حال سازمانها در سالهای اخیر درگير انواع مختلفي از فعاليتهاي مسؤولیت اجتماعي شدهاند، از قبيل اقدامات مسئولانه در قبال جامعه (حفظ محیط زیست و…)، رفتار عادلانه با کارکنان يا مشارکت در برنامههاي هنري و فرهنگي در سطح جامعه (Brown & Dacin, 1997:68-84) بيان ميكنند كه: “سازمانها تمامي اين كارهاي خوب را انجام ميدهند، اما مطمئن نيستند كه چيزي عايدشان ميشود يا خير”. مزايايي كه سازمانها در پي فرآيند انجام فعاليتهاي مسؤولیت اجتماعی سازمان به دنبال آن هستند شامل: برآوردن انتظارات مشتري، نشان دادن تعهد در قبال محيط، پيشرو بودن در وضع قوانين و ارتقاء انگيزش كارکنان است (Zairi & Peters, 2002:174-178).
در مطالعات انجام شده در این تحقیق نشان داد که مسؤولیت پذیری اجتماعی در قبال ذینفعان اجتماعی و غیر اجتماعی، کارکنان، دولت و مشتریان، پیش بینی کنندهای قوی برای تغییرات تعهد سازمانی محسوب میشود. این نتایج میتواند این اطمینان را برای مدیران سازمانهای مورد مطالعه به همراه داشته باشد که هزینه های پذیرش مسؤولیت اجتماعی توسط سازمان، به ویژه در قبال محیط بیرونی، می تواند از طریق ارتقای سطح تعهد کارکنان که به تبع خود، مشارکت فعال، بهرهوری و انسجام درونی را به همراه دارد، جبران گردد. همچنین این یافته ها، شاهدی بر استحکام نظریه هویت اجتماعی است که با درک مسؤولیت پذیری اجتماعی توسط سازمان و رعایت آن، تعهد نیز افزایش می یابد.
[1]- Organizational Commitment
[2]-Affective Commitment
[3]-continuous Commitment
[4]-Normative Commitment
جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.
با 40% تخفیف
20000 تومان
12000 تومان
جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید
تعداد صفحات | نوع فایل | مقطع تحصیلی | قیمت |
---|---|---|---|
27 | WORD - قابل ویرایش | کارشناسی ارشد و دکترا | 12000 تومان |