مبانی نظری و پیشینه تحقیق كارآفريني و اشتغال


مبانی نظری و پیشینه تحقیق كارآفريني و اشتغال

 

 

 

 

شرح مختصر:

كارآفريني و اشتغال

کار آفرینی عبارتست ازفرآيندي كه منجر به ايجاد رضايتمندي و يا تقاضای جديد مي‌گردد. كارآفريني عبارت است از فرآیند ايجاد ارزش از راه تشكيل مجموعه منحصر به فردي  از منابع به منظور بهره‌گيري از فرصتها (احمد پوردارياني،1384).در دیدگاه فرآیندی به کار آفرینی (متغیر وابسته) بصورت یک فرآیند سیستمی نگریسته می شود که دارای یکسری ورودی(عوامل فردی،شخصیتی ،سازمانی بعنوان متغیرهای مستقل و عوامل محیطی بعنوان متغیر کنترلی)،فرآیند پردازش و خروجی(رشد،تغییرونوآوری) می باشد. واژه كارآفريني از كلمه فرانسوي Entreprendre به معناي ”متعهد شدن “ نشأت گرفته است . بنابر تعريف واژه نامه دانشگاهي وبستر ”كارآفرين كسي است كه متعهد ميشود مخاطره هاي يك فعاليت اقتصادي را سازماندهي،اداره و تقبل كند(احمد پور دارياني، محمود ، 1375)

سه دليل مهم توجه به موضوع کارآفريني عبارتند از توليد ثروت، توسعه تکنولوژي و اشتغال مولد.در موارد زيادي اين مفهوم را به اشتباه صرفا معادل اشتغال زايي تعريف کرده اند. از اواخر دهه هفتاد در بسياري از کشورهاي پيشرفته به علت تغيير در ارزشها و گرايشهاي جامعه و تغييرات جمعيت شناختي ، موجي از کسب و کارهاي کوچک و افراد خود اشتغال به وجود آمدند به گونه اي که اين موضوع باعث شده است تا مقوله کارآفريني از جنبه هاي متعدد و بوسيله رشته هاي مختلف علمي نظير اقتصاد ، مديريت ، جامعه شناسي و روانشناسي مورد مطالعه قرار گيرد(Hayton,2005,p25).

تامپسون ( 2000) كارآفريني را فرايندي مي‌داند كه در آن بتوان با استفاده از خلاقيت، عضو جديد را همراه با  ارزش جديد با استفاده از زمان، منابع، ريسك و به كارگيري ديگر عوامل به وجود آورد. چرچيل درباره كارآفريني با نگاه متفاوتي معتقد است : كارآفرينان بايد بر حركت ها و بهبودهاي مستمري متمركز شوند كه به صورت مداوم در پي بهره برداري از ريسك‌ها و فرصت‌هاي قابل کنترل باشد (ناهيد،1391،ص42).

رضائيان كارآفريني را فراگرد شكار فرصتها به وسيله افراد، بدون در نظر گرفتن منابع موجود در اختيار تعريف مي‌كند و در اصل بر اين مهم استوار است كه كارآفر ينان به هنگام تصور فرصت هاي جديد، محدوديت‌هاي منابع جاري را ناديده مي‌گيرند(رضائيان،1390).

فراي (1993) معتقد است كارآفريني يعني در هم آميختن ويژگيهاي شخصي، ابزار مالي و منابع موجود در محيط كار كه از راه فرآيندي انجام مي‌پذيرد و بقا مي‌يابد(ناهيد،1391،ص42).

امروزه تمامي كشورها براي دستيابي به هدفهاي راهبرد ملي،رشد اقتصادي،پويايي فرهنگي،تعالي مدني و سير توسعه پايدار بر مبناي بسط نوآوري،فناوري و كارآفريني ،مديريت دانش و دانايي محوري در سطوح  و حوزه هاي مختلف ،در پي بالندگي سرمايه انساني و ارتقاي كيفيت نيروي انساني خويش است(همان منبع). كارآفريني فرايندي است كه در آن فردكارآفرين با ايده هاي نو و خلاق و شناسايي فرصت هاي جديد و با بسيج منابع ،مبادرت به ايجاد كسب و كار و شركت هاي نو،سازمانهاي جديد و نوآور و رشد يابنده نموده كه توام با پذيرش مخاطره و ريسك منجر به معرفي محصول و يا خدمت جديدي به جامعه مي گردد(استونسون و جاريلو ،1990،به نقل از ذبيحي،1385).

فرآيندي كه بتواند با استفاده از خلاقيت، چيز نويي را همراه با ارزش جديد با استفاده از زمان، منابع، ريسك و به كارگيري همراهان بوجود آورد كارآفريني گويند(احمدپوردارياني،1384).

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 25% تخفیف

20000 تومان

15000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلمقطع تحصیلیقیمت
57WORD - قابل ویرایشکارشناسی ارشد و دکترا15000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد