دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق بسیج و اشتغالزایی


دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق بسیج و اشتغالزایی

 

 

 

 

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بسیج و اشتغالزایی

شرح مختصر:

بسیج و اشتغالزایی

مفهوم بسيج

بسیج از آغاز تشکیل اجتماعات بشری، به عنوان مجموعه ای متشکل از توده های مردمي مطمح نظر بوده است. این که مفهوم بسیج بالمعنی الاعم چیست و دیگر آن که مفهومی که از معنای ماهوی این کلمه ي متشکل به کار می رود، چیست، نیازمند بیان پاره ای تعاریف و جمع بندی کلی است.  لازم به توضیح است که در روشی متفاوت، در ابتدای متن تعریفی اجمالی از مفهوم بسیج ارائه شد،  تعریفی که مبنای مفهومی تعریف بسیج در معنای عام می باشد.

امام خمینی«ره» موضوع بسیج بالمعنی الاعم را در جريان تاريخ اسلام، به صدر اسلام برمی گرداند:

« قضیه ي بسیج، همان مساله ای است كه در صدر اسلام بوده است این مسأله جدید نیست، در اسلام سابقه داشته است»( امام خمینی، 1364).

همان طور که اشاره شد، مفهوم بسیج به ابتدای تاریخ اجتماعات توده ها بر می گردد، زمانی که در مقابل گروه هایی که قصد تعرض به تمامیت ارضی، خانواده و منطقه ي تحت حفاظت آن ها را داشتند، به مقاومت و بلکه مبارزه با گروه متخاصم برمی خواستند.  این که این مبارزه و این تقابل چگونه خواهد بود، خواهیم گفت که امری چند لایه است، لذا مفهوم بسیج صرفاً در تشکل توده ها برای مقابله ي نظامی با گروه متخاصم یا به جوامع دین مدار محدود نمی شود، هر چند این تعریف در حالت بدوی و اولیه ي آن کارکردی فراگیر داشت.  در مجموع بسیج نیروها در معنای انقلاب به کار می رود، انقلاب ساختاری، انقلاب علمی و انقلاب فرهنگی.اصل‌ قضیه‌ این‌ است‌ که‌ بسیج‌ ـ به‌ معنای‌ حقیقی‌ کلمه‌ ـ یک‌ پدیده‌‌ انقلابی‌ است‌(آیت الله خامنه ای، 1369 ).

از آن جایی که شکل گروه های متخاصم به مرور زمان و با توسعه ي فناوری ها تغییر کرده، بدیهی است مفهوم بسیج توده ها هم متناسب با آن تغییرات، معانی خود را در کارکردهای خود یافته است، لذا این اشکال می تواند فرهنگی- اقتصادی- هنری- سیاسی و به خصوص علمی و…  باشد.  در هر تعریفی باید از دو جنبه ي لغوی و اصطلاحی به موضوع پرداخت،  در ادامه به این دو مورد توجه می شود :

  • از نظر لغوی:

« بسیج به لحاظ لغوی به معنای سامان و اسباب ساز و سازمان جنگ: عزم و اراده، آماده ي سفر شدن و آماده ي ساختن نیروهای نظامی یك كشور برای جنگ است» (دهخدا، 1372 ).

  • اما از نظر اصطلاح:

«بسیج از طرفي به معناي حرکت خود جوش مردمي است؛ مردمي که خودشان را صاحب مملکت خويش مي‏دانند؛ مردمي که اولاً از هر گونه انحراف در مشي کلي کشورشان آگاه مي‏شوند، ثانياً از آن رنج مي‏برند و ثالثاً در مقابل آن انحراف مي‏ايستند. اين، معناي بسيج است». ( آیت الله خامنه ای، 1374)

بنابراین مفهوم بسیج در لغت به مفهوم سازمان دادن نیروها و گردهم آمدن، و از نظر اصطلاح مجموعه تلاش هایی که در مقابله با جریان های نفی گرا يا موجب آزار، صورت پذیرد. همان طور که اشاره شد، شکل مقابله و بسیج نیروها هم بسته به مقتضیات زمان و لوازمِ در اختیار، بر می گردد. در انديشه امام خميني (ره) بسيج نهادي است اجتماعي با ابعاد متعدد. در اين نگرش، بسيج صرفاً سازماني نظامي نيست كه فقط در زمان جنگ و براي دفاع در مقابل دشمن شكل گرفته باشد، بلكه نهادي است وسيع و پاسخگوي نيازهاي اساسي و حياتي جامع ه و با اجزاي ديگر نظام، چنان هماهنگ ي و پيوند دارد ك ه انفصا ل آن جز با انحلا ل جامعة اسلامي متصور نيست. بسيج در صورتي مي تواند نهادي جامع و شامل جهات متعدد و پايدار شناخته شود كه نيازهاي دائمي و باورها و ارزشهاي فرهنگي پديد آورند ة آن به روشني تعريف شوند( فصلنامه مطالعات بسيج، 1389 ، ص 82) . اين نيازها ممكن است اقتصادي، سياسي، فرهنگي يا نظامي باشند.

به فرمودة امام خميني(ره): بسيج شجرة طيبه و درخت تناور و پر ثمري است كه شكوفه هاي آن بوي  بهار وصل و طراوت يقين و حديث عشق مي دهد. بسيج مدرسة عشق و مكتب شاهدان و شهيدان گمنامي است كه پيروانش بر گلدسته هاي رفيع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده ان د. بسيج ميقات پا برهنگان معراج انديشة پاك اسلامي است كه تربيت يافتگان آن، نام و نشاني در گمنامي و بي نشاني ( صحيفه نور، ج 21 ، ص 195 ).« گرفته اند از ديدگاه حضرت امام (ره)، بسيجي كسي است كه در عمل ، علاق ة خود را به پيشرفت و حفظ و گسترش اقتدار نظام اسلامي و شأن و حيثيت ملت مسلمان نشان دهد ؛ يعني بسيجي بودن ، معيار و ملاكي است كه بر اساس آن، ميزان تعهد اعضاي آن به اصول و آرمانهاي انقلابي سنجيده مي شود. سنگ بناي بسيج بر حكم فقهي و جهادي استوار است؛ جهادي كه مبتني بر روحية دفاعي باشد نه تهاجمي يا جهان گشايي. بسيج در نظر حضرت امام (ره) مولودي جديد است كه كارشناسان جهاني نمي توانند آن را بشناسند . هر گاه قوة ايمان در ملتي زنده شود، همگان را به قيام الله فرا مي خواند و مي تواند سرتاسر يك كشور را بسيج كند، معيار حركت بسيج هم همين اسلام و درك مفاهيم عالية آن است. شايد در تحليل روند ايجاد و توسعة بسيج، شاهد دو نسل اول و دوم در بسيج بوده ايم:

  1. نسل اول بسيج كه با فرمان حضرت امام براي دفاع از سرزمين و اسلام عزيز شكل گرفت؛
  2. نسل دوم بسيج كه پس از جنگ تحميلي با تخصصي شدن بسيج به بخشهاي مختلف و رده هاي گوناگون سنّي و حرفه اي، مانند دانشجويي، مهندسي، روحانيون، سازندگي و … تقسيم شده است . اين نسل از بسيجيان علاوه بر صيانت از ارزشهاي اسلام و دفاع از انقلاب اسلامي، در حوادث طبيعي و بلايا، همچون : زلزله، سيل و طرح هاي كلان اجتماعي، گر هگشاي مشكلات و ماية دلگرمي مردم و مسئولان بوده اند.

حضرت امام خميني(ره) در مورد جايگاه بسيجيان فرمودند:

شما آيي نة مجسم مظلوميتها و رشادتهاي اين ملت بزرگ، در صحن ة نبرد و » تاريخ مصو ر انقلابيد . شما فرزندان مقدس و پرچمداران عز ت مسلمين و سپر حوادث اين كشوريد. شما يادگاران و همسنگران و فرماندهان و مس ئولان بيداردلاني بوده ايد كه امروز در قرارگاه محضر حق مأوا گزيده ان د. من به طور جد و أكيد مي گويم كه انقلاب و جمهوري اسلامي و نهاد هاي كشور به وجود.« يكايك شما نيازمند است چه صلح باشد و چه جنگ » (صحيفه نور، ج 21).ايشان در مورخ 2/967 در هفتة بسيج دربارة خطر غفلت از بسيجيان و روحية  بسيجي گري، طي پيامي به مس ئولان فرمودند« من دست يكايك شما پيشگامان رهايي را مي بوسم و مي دانم كه اگر مسئولان نظام اسلامي از شما غافل شوند، به آتش دوزخ الهي خواهند سوخت» ( صحيفه امام، ج 21 ، ص 196 )

آري، مسئولان در برابر حفظ روحي ة ايثار و خدمت كه از ويژگي هاي بسيجيان است، مسئول هستند. هرگونه تجمل گرايي و عدم كارايي در عرصة مسئوليت و بي توجهي به روحيه و عواطف مردم ، خطري است كه مي تواند به نهاد بسيج در عرصه هاي خطر، ضربه وارد كند. از ضرورتهاي مهم سازمان بسيج جهت گسترش اثر بخشي خود در فعاليتهاي كشور، تلاش مستمر براي مشاركت و جذب هر چه بيشتر جوانان و نوجوانان به سمت الگوهاي سازنده مبتني بر هويت ملي – مذهبي از ديدگاه مقام معظم رهبري است . با توجه به اهميت مسئلة اشتغال و آموزش مهارتهاي كارورزي، توسعة فرهنگ كسب و كار و كارآفريني و نيز حركت به سمت مشخصه هاي جامعة كارآفرين ارزش مدار و نظر به پيشرفتهاي سريع و هدفمند حوزه هاي مختلف صنعت و فنّاوري در جهان ، الزام شتاب گرفتن آهنگ حركت كشور براي جهت توسعة دانش بنيان فنّاوري، آموزش و ترويج كارآفريني براي افراد و مديران تمامي سازمانهاو تشكّلهاي كشور، امري مهم تلقّي مي شود. در دهة سوم انقلاب، وجود منابع انساني جوان و پرتوان كشور و به خصوص تمركز نيروهاي متخصص تحصيلات تكميلي در حوزه هاي مختلف دانشگاهي شرايط ويژه اي را براي ارتقاي وضعيت فنّاوري و توسعه كارآفريني كشور مهيا كرده است . در دنياي كنوني، رويارويي با مسائل پيچيدة فرهنگي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي با روشهاي ساده و سنّتي ممكن نيست و حل اين گونه مسائل جز به مدد روشهاي نوين ممكن نخواهد بود . اين روشهاي نوآورانه بايد بهترين پاسخ ها را در كمترين زمان ممكن ارائه دهند؛ چرا كه زمان حياتي ترين و كمياب ترين منبع در عصر دانش بنيان مبتني بر سرعت است . از دست دادن زمان توسعة كشور در عصري كه پيوسته در حال تغييرات بنيادي است، موجب مي شود كه فرصتها از كف برود و موقعيت كنوني و آيندة كشور اسلامي ايران تضعيف يا تخريب شود .

بسيج با داشتن ويژگي هاي ممتاز علمي، ارزشي، منابع انساني، توزيع گسترده در مناطق مختلف جغرافيايي كشور، وجود سازمانهاي تخصصي در شاخه هاي مختلف سنّي و تحصيلاتي و حرفه اي و در صورت تدوين و برنامه ريزي و ارائة راهبرد مشخص، در حوزة كارآفريني فردي و سازماني مي تواند اثر ويژه اي روي توسعة كارآفريني و فنّاوري كشور بگذارد و مانند نقش ممتاز آن در دوران جنگ تحميلي، با بهره برداري از اين موقعيت تاريخي كشور، عامل توسعة فنّاوري و كارآفريني و تجميع تعهد و تخصص در جهت توسعة كارآفريني و اشتغال و در نهايتا تقويت پايه هاي نظام بر مبناي انديشه هاي امام (ره) و اصول اساسي نظام مقدس جمهوري اسلامي باشد. در دوران فعلي كه عصر كارآفريني نام نهاده شده و به نوعي دهة سوم تشكيل بسيج به شمار مي رود، شرايط اجتماعي براي كاركرد جديد بسيج آماده شد ه و همگي پذيرفته اند كه بعد از دوران س ازندگي، سازندگان سنگر، خط، پل و اسكله، ثابت كردند مي توانند روستاها و شهرهاي ويران شده را بازسازي كنند يا دوباره بسازند . اكنون نوبت به وارد شدن به مرحلة جديدي از نقش پذيري و فعاليت اين نهاد در عصر كارآفريني است و از اينرو نسل سوم بسيج شكل گرفته و بسيجيان ت ربيت يافته اين نسل، در سنگر توسعه كارآفريني و فنّاوري به دفاع از ارزشهاي انقلاب و توسعه اقتصادي كشور همت گمارند.(خامنه اي، 1380 ) در اين نسل حضور بخشهاي تخصص يتر شامل بسيج دانشجويي، بسيج اساتيد، بسيج متخصصين و صاحبان انديشه و هنر در عرصة فرهنگي و توليد علم ، يكي از ضروري ترين موضوعاتي است كه امروز مي تواند خلأ مباحث نظري و نقصان را در فنّاوري ودانش تجربي برطرف كند . بيانات رهبر انقلاب درخصوص نهضت توليد نرم افزار علمي – ديني، مسئوليتي بزرگ بر دوش همة دست اندركاران حوزة علم و دين بود. با اين حال، اين مسئوليت ب راي بسيجيان حوزه و دانشگاه از اهميت بيشتري برخوردار است و بر بسيجيان فرهنگي است كه در عرصة علم و هنر بر تلاش خود بيفزايند و در بسيج توان علمي كشور براي ايجاد جنبش نرم افزاري تلاش كنند. مقام معظم رهبري مسئلة توليد علم و توسعة اقتصادي – اجتماعي كشور را در تمام زمينه ها مطرح فرمودند و بسيج و بسيجيان را به عنوان سردمداران اين نهضت در پيشبرد اين اهداف مسئول مي دانند. ايشان با انتقاد از برخورد منفعل با نظريه هاي غربي در مورد مفاهيم و مباني » : اقتصاد، جامعه شناسي، روان شناسي و علوم سياسي خاطر نشان فرمودند اساسي علوم انساني در اسلام وجود دارد و استادان متعهد دانشگاهها و علماي حوزه ها مي توانند با نظريه پردازي و نوآوري علمي در اين عرصه ها به حركت عمومي در كشور در اين راستا، فرهنگ و تفّكر بسيجي حداقل در سطح توسعة، كلان و خرد .« كمك كنند در عرصة اقتصاد قابل بررسي است. بسيج پس از انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني (ره) و در پرتو انوار نوراني اسلام، حركت خويش را در راستاي حفظ و حراست از انقلاب و كشورآغاز كرد . اين نهاد در راستاي ايجاد فضاي مناسب براي فعاليت اين قشر از بسيجيان متخصص ، بايد با يك برنامة منظم و پويا ، افراد متعه د و كار امد كشور و نظام را شناسايي و ساماندهي كند . به منظور ايجاد جاذب ة لازم براي به هم پيوستن نيروهاي متخصصي كه بتوان با ايجاد بستري لازم از توان آنها در مسير پيشرفت كشور و تمدن پوياي اسلامي استفاده نمود . بسيج اهداف خود را در قالب تشكّل مهندسين بسيجي ، توسع ة فرهنگ و ارزشهاي اسلامي و ترويج تفكّ ر بسيجي در عموم فعاليتهاي مهندسي ، حفظ و بهر ه برداري از تجربيات مهندسي دفاع مقدس ، مشاركت در رشد و ارتقاي توان و مهندسي طرحهاي توسعه و عمران كشور ، مشاركت فعال در تشك لهاي فني و مهندسي كشور ، ارا ئة خدمات علمي و فرهنگي و مشاورة حرفه اي به اعضا ، بهره گيري از توان مهندس ان بسيجي در حوادث غير مترقب بيان كرده است . اين سازمان با ايجاد مديريتهاي منابع انساني، آموزش و پژوهش، فرهنگي و پرورشي، خدمات مهندسي و صنفي ، تعريف هدفمندي را براي دستيابي به اهداف هفت گانه مذكور به وجود آورده است . همچنين با ايجاد گروههاي تخصصي عمران، صنعت و معدن، انرژي، كشاورزي و منابع طبيعي، فنّاوري اطلاعات و ارتباطات ، زمينه هاي دستيابي مهندسين بسيجي را به اهداف علمي گروههاي فني – تخصصي ايجاد كرده است . شايسته است كه هم ة عناصر متعهد در رشته هاي مختلف مهندسي به ويژه آنها كه اندوخت ة گرانبهاي سال دفاع مقدس را دارند گرد هم آيند و با تشكل و اتفاق و سازمان دادن سرمايه هاي علمي، فكري، تخصصي، تجربي، مادي و … در سازمان بسيج مهندسين حضور منسجم يافته و همسويي اين ذخيره هاي گران سنگ را در مسير رشد انقلاب اسلامي ممكن سازند( ميگون پوري،محمدرضا، ميگون پوري،الهه،1389،ص85).

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 30% تخفیف

20000 تومان

14000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

 

تعداد صفحاتنوع فایلمقطع تحصیلیقیمت
40WORD - قابل ویرایشکارشناسی ارشد و دکترا14000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد