دانلود مبانی نظری پایان نامه کیفیت زندگی


دانلود مبانی نظری پایان نامه کیفیت زندگی

 

 

 

 

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت زندگی

شرح مختصر:

کیفیت زندگی:

مفهوم كيفيت زندگي طي قرن هاي متمادي همواره موضوعي چالش برانگيز و متاثر از نوع جهان بيني افراد بوده است. آغاز بحث كيفيت زندگي به زمان ارسطو (322  –  384قبل از ميلاد) برمي گردد. ارسطو بويژه دركتاب اخلاق نيكو ماخس به موضوع سعادت انساني و اينكه سعادت چيست، متشكل از چه فعاليت هايي است و چگونه مي توان سعادتمند شد، مي پردازد. او زندگي خوب را معادل شاد كامي ميداند در قرنهاي بعد، اين موضوع در بين فلاسفه اسلامي جايگاه ويژه اي پيدا كرد چنان كه ابن سينا در اشارات، ملاصدرا در اسفار، امام خميني (ره) در تقريرات فلسفي درسهاي اسفار و بسياري ديگر از علماي اسلامي در باب سعادت و شادكامي بحث هاي مبسوطي مطرح كرده اند.

رويكرد آكادميك به كيفيت زندگي از سال 1920 ميلادي يعني زماني كه پيگو در كتاب اقتصاد و رفاه به اين موضوع پرداخت، سير تازهاي پيدا كرد. از دهه 1930 محققان به ارزيابي كيفيت زندگي در مناطق مختلف جهان پرداختند و بعلت گستردگي، تدريجاً در ساير علوم مانند روان شناسي، اقتصاد، سياست، جامعه شناسي و پزشكي بصورت يك موضوع ميان رشته اي مورد توجه قرار گرفت ولي حدود 40 سال قبل براي اولين بار كيفيت زندگي در رابطه با وضعيت سلامت مطالعه و گزارش شد( رضوانی و منصوریان، 1387).

سازمان جهاني بهداشت درسال 2000 ، مفهوم كيفيت زندگي را درك افراد از موقعيت خود در زندگي از نظر فرهنگ، سيستم ارزشي كه درآن زندگي مي كنند، اهداف، انتظارات، استانداردها و اولويت هاي آنان تعريف كرد. تعريفهاي جديدتر، كيفيت زندگي را اختلاف بين سطح انتظارات انسان ها و سطح واقعيت ها عنوان مي كنند و هرچقدر اين اختلاف كمتر باشد، كيفيت زندگي بالاتر ميرود. بنابراين كيفيت زندگي كاملاً فردي بوده و توسط ديگران قابل مشاهده نيست و بر درك افراد از جنبه هاي مختلف زندگي آنان استوار است. از سویی شكل گيري، رشد و گسترش مفهوم كيفيت زندگي طي نيم قرن اخير، آن را به مفهومي كليدي و مهم در عرصه مباحث جهاني و مسائل انساني تبديل كرده است بطوري كه امروزه در كنار مفاهيم كيفيت زندگي، كيفيت زندگي كاري، رضايتمندي از زندگي و هم مطرح است كه بعنوان     Quality Adjusted life year (QALY)   كيفيت زندگي وابسته به سلامت مفهوم ديگري بنام يك شاخص بهداشتي بجاي شاخص اميد به زندگي بكار مي رود و حاكي از گسترش مفهوم كيفيت زندگي است. مفهوم اخير تركيبي از كميت (تعداد سال هاي باقي مانده عمر) و كيفيت (وضعيت بهره برداري از عمر) زندگي است كه نشان دهنده تعداد سال هاي عمر با رضايت مندي و نشاط و بدون درد و رنج و علايم بيماري است. از سویی نظريات اولية مربوط به كيفيت زندگي، بيش تر بر نگراني ها و  اولويت هاي فرد ي تأكيد داشتند؛ اما در سال هاي اخير مباحث نظري، از فرد محوري به سمت نگراني هاي اجتماعي نظير امنيت، آزادي، گستردگي كيفيت زندگي و ساختار و كيفيت روابط اجتماعي افراد در جامعه تغيير يافته است. با این وصف، به طور كلي مي توان كيفيت زندگي را با استفاده از شاخص هاي ذهني و عيني محاسبه نمود. شاخص هاي ذهني، منعكس كنندة ارزيابي ذهني افراد از زندگي مي باشند. اين ارزيابي با استفاده از اطلاعات افراد كه وضعيت رفاهي خود را از طريق پرسشنامه هاي مختلف و يا سرشماري ها، اظهار نموده اند، به دست مي آيد. چنين شاخص هايي، نشان دهندة شرايط كلي زندگي افراد و نحوة نگرش آن ها به اين شرايط بوده و با جمع آوري و تحليل آماري اين شاخص ها، مي توان به ارزش هاي طبقات مختلف اجتماعي پي برد (جواهری و همکارن، 1389).

محاسبات عيني كيفيت زندگي، بر پاية متغيرهاي قابل لمس بنيان نهاده مي شوند.  اين متغيرها به صورت معمول توسط نهادهاي رسمي جمع آوري و منتشر مي شود. حساب هاي اقتصادي، بهداشت، آموزش، آلودگي شهري و ساير اطلاعات كلي، نمونه هايي از اين گونه اطلاعات هستند.  هدف روش عيني، بررسي وضعيت جامعه در حالت هاي كلي مانند اقتصاد كلان، وضعيت كلي جامعه و شاخص هاي مربوط به نفوس مي باشد. طبق روش محاسبة عيني، كيفيت زندگي ممكن است به صورت رابطة متقابل ميان اين چهار، چهار مشخصة اساسي فعاليت هاي انسان تعريف گردد. مشخصه عبارتند از كيفيت جمعيت، رفاه مادي، كيفيت نظام اجتماعي و كيفيت اكوسيستم و محيط زيست. هركدام از اين مشخصه ها را مي توان تا حدي كه سيستم آمارگيري كشور اجازه مي دهد، به صورت جز ئي تري مورد استفاده قرار داد . به عنوان مثال، كيفيت جمعيت اشاره به شاخص هاي زاد و ولد، وضعيت فيزيكي افراد، وضعيت بهداشت، سطح آموزش و مهارت آن دارد؛ يا رفاه مادي به وسيلة استانداردهاي زندگي، درآمد، ارتباطات، تجارت، فرهنگ، سيستم بهداشتي و وسايل ارتباط جمعي تعيين مي گردد. در بسياري از مطالعات تجربي پيرامون كيفيت زندگي، عوامل و شاخص هاي مختلفي مانند آب و هوا، بهداشت، جرايم اجتماعي، تفريحات، اشتغال و هزينة زندگي مورد توجه قرار گرفته است . البته بايد در نظر داشت كه با مطرح شدن ابعاد تازه اي از عوامل مؤثر در كيفيت زندگي انسان، شاخص هاي جديدي به موارد فوق افروده شده و وارد محاسبات مربوط به شاخص كيفيت زندگي شده است . براي مثال ليتمان  كه كيفيت زندگي در شهرهاي مربوط به كشورهاي جهان سوم، نيازمند شاخص هاي مكمل است تا بتواند بهتر، بيانگر واقعيات مربوط به آن شهرها باشد . استرا تژي شهري بانك جهاني ( 1999 ) براي شهرهاي جهان سوم، بر روي چهار مشخصة اساسي قابليت سكونت ، رقابت پذيري ، حكمراني خوب  و ورشكستگي ها  متمركز شده و اين چهار عامل را نيز در افزايش رفاه ساكنين اين شهرها دخيل مي داند. با توجه به مطالعاتي كه در حوزة بررسي كيفيت زندگي صورت گرفته است، مي توان عنوان نمود كه انتخاب متغيرهاي مناسب و نحوة وزن دادن به آن متغيرها، مهم ترين مشكل  اين گونه مطالعات بوده است(باسخا و همکاران، 1389).

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 50% تخفیف

20000 تومان

10000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلمقطع تحصیلیقیمت
15WORD - قابل ویرایشکارشناسی ارشد و دکترا10000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد