مبانی نظری و پیشینه تحقیق بزه، بزهکار، بزهکاری


مبانی نظری و پیشینه تحقیق بزه، بزهکار، بزهکاری

 

 

 

 

مبانی نظری و پیشینه پژوهش بزه، بزهکار، بزهکاری

شرح مختصر:

بزه، بزهکار، بزهکاری:

در جرم شناسی پدیده های بزه، بزهکار و بزهکاری به عنوان سه رکن اصلی در نظر گرفته می شود. بنابراین در ادامه ، سعی در ارائه یک تعریف برای هر کدام از این ارکانداریم.هر عملی که در جامعه قوانین را نقض کند و مجازات در پی داشته باشد «بزه» نامیده می شود.هر جرمی که صورت می گیرد، دارای علل سازنده ای است که بر روی فرد اثر می گذارد و او را به سوی ناسازگاری و نابهنجاری سوق می دهد. پی آمد این سوق دادنها، ارتکاب خطا است و خاطی را به یک تعبیر «بزهکار» می نامند.بزهکاری مجموعه ای از جرایمی است که در یک زمان و مکان معین به وقوع می پیوندد. ژامبو مرلن در این زمینه می نویسد:« بزهکاری پدیده ای است که بدون توجه به بزهکار، می توان آن را مورد بررسی قرار داد و تراکم جرم،اهمیت گونه های مختلف جرایم، تغییرات اجتماعی جرایم رااز نظر مکان، زمان، نژاد، مذهب و… دقیقاً تحقیق کرد. لاک ساین[1](2000)نیز در این زمینه می نویسد: «بزهکاری یک میکروب اجتماعی است. این میکروب در محیطی که آمادگی پروراندن تبهکار نداشته باشد، بروز نکرده و جرمی اتفاق نمی افتد.در ایران نیز بزهکاری به کل جرایمی گفته می شود که در صورت ارتکاب به موجب قوانین قصاص، دیات، حدود و تعزیرات دارای مجازات هستند(علیقلی زاده،1391).

خاستگاه جرم

الف) محیط اجتماعی:

محیط اجتماعی بر اثر عوامل مختلفی افراد را به طرف ارتکاب جرم می کشاند؛ پس لازم است برای بررسی بهتر موضوع، محیط اجتماعی را از چند منظر مورد بررسی قرار دهیم. محیط اجتماعی را می‌توان به محیط های خانوادگی، اتفاقی، انتخابی و تحمیلی تقسیم کرد که هر کدام از این محیط ها به سهم خود تأثیر بسزایی در بروز رفتار انحرافی و ارتکاب جرم دارد(وفائی و روشن، 1386).

 ۱) محیط خانوادگی: خانواده محیطی است که شخص بدون اینکه حق انتخاب داشته باشد در آن متولد می شود و در این محیط شخصیت وی پی ریزی می شود. این محیط رابطه مستقیمی با بروز انحرافات اجتماعی از جمله ارتکاب جرم دارد.باید توجه داشت که وقتی محیط خانواده رو به هم گسیختگی می رود، غالباً منجر به فرار کودکان از منزل، مدرسه و ولگردی می شود و آنها را به ارتکاب جرایم مختلف می‌کشاند.

[1] :Lask layn

بزهکاری:

دیدگاهها

رویكرد واقع گرایی انتقادی:

این رویكرد مدعی است كه سنجش جرم را می توان هم از ویژگی های یك «فرآیند اجتماعی» برخوردار داشت و هم از خصایص یك واقعیت ریشه دار. ازمنظر این دیدگاه وظیفه ی سنجش عبارت است از: پرده برداشتن از فرآیندهایی كه از طریق آن، جرایم ارتكابی بر ضد آسیب پذیرترین و ضعیف ترین بخش های جامعه نادیده گرفته شده و یا اینكه در چهره ای دور از واقع نشان داده می شود. بدین ترتیب در این رویكرد تأكید عمده بر مسئله‌ی  بزه دیدگی است. تأكیدی كه خود را در دو محور زیر نمایان می سازد:

– نخست ، نشان دادن این نكته با تأكید بر آزمون های تجربی كه چگونه برخی از گروه ها، آسیب پذیری خاصی در برابر جرم و ترس از جرم دارند.

– دوم ، نقد مفهومی مؤسسات كنترل جرم به سبب اقدام نكردن در جهت حمایت از گروه ها.

حاصل آنكه در قلمرو و جرم شناسی، مناظره هایی در این باب وجود دارد كه: چه چیز را باید سنجید و این سنجش را چگونه باید انجام داد؟ این مناظره ها نیز در نهایت بازتاب مرزبندی های اصولی است كه در این رشته و دقیقاً درباره ی خود تعریف جرم وجود دارد. (داگلاس و هینز، 1383: 56).

بخشی از منابع فارسی:

ابراهیمی نسب،کریم .نوری،ابوالقاسم.مولوی،حسین(1381)هدف این پژوهش، بررسی رابطة ویژگیهای شخصیتی (برونگرایی2، روان رنجوری3، روان پریشی4) و برخی دیگر از متغیرها با بزهکاری پسران نوجوان ،  پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان ( پاییز و زمتسان 1381 – شماره 14 )علمی-پژوهشی(14)صفحه – از 227 تا 240

آقاجانی ،علی.دانایی،رضا(1381) ﺑﺮرﺳﻲ ارﺗﺒﺎطﺣﻤﺎﻳﺖﻫﺎیاﺟﺘﻤﺎﻋﻲﺑﺎﺳﻼﻣﺖ روان ﭘﺮﺳﺘﺎرانﺑﺨﺶﻫﺎی وﻳﮋهﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎنﻫﺎیﻣﻨﺘﺨﺐﺷﻬﺮﺳﺘﺎن اروﻣﻴﻪ،ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ داﻧﺸﻜﺪهﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎﻳﻲ اروﻣﻴﻪ، دوره 6 ، ﺷﻤﺎره 3 ، ﺺ 135-144.

احمدی،حبیبوهمکاران،«بررسیتطبیقیرفتاربزهکارانهدانشآموزان دبیرستان هاینظامقدیموجدیدشهرشیراز»،مجلهیعلوماجتماعیوانسانی دانشگاهشیراز،دورهیشانزدهم،شمارهی 1

احمدی، حبیب.خواجه نوری، بیژن.موسوی، سیدمجید(1388) ،عوامل مرتبط با بزهكاری دانش آموزان دبیرستانی، رفاه اجتماعی تابستان 1388; 9(33):105-122.

آزادارمكی، تقی( 1386) نظریه های جامعه شناسی. تهران: سمت.

آیزینگ،اچ.جی. (1975). جرموشخصیت. ترجمهشریفی،حسنپاشا

آرون. ریمون(1372)مراحل اساسی اندیشه در جامعه شناسی»، ترجمة باقر پرهام- چاپ سوم، 1372، تهران:انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی (شركتهای سهامی).

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 40% تخفیف

20000 تومان

12000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلمقطع تحصیلیقیمت
56WORD - قابل ویرایشکارشناسی ارشد و دکترا12000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد