دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق خلاقیت شغلی


دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق خلاقیت شغلی

 

 

 

 

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خلاقیت شغلی

شرح مختصر:

خلاقیت[1]

بي شك يكي از زيبا ترين ويژگي هاي انسان، قدرت آفرينندگي و يا خلاقيت اوست. به واسطه ي همين ويژگي است، كه انسان مي تواند اهداف آرمان گرايانه خود را پديد آورد، و توانايي هاي خود را شكوفا سازد. آنچه پيش از اين در مورد خلاقيت تصور مي شد، بر اساس نگرش نبوغ آميز بنا شده بود، و طبق اين نگرش، خلاقيت به افراد خاصي تعلق داشت؛ افرادي كه از نبوغ استثنايي برخوردار بوده و توانايي هاي ذهني آنان، فراتر از مردم عادي به شمار مي رفت . بنابراين خلاقيت موهبتي آسماني پنداشته مي شد، كه صرفاً در اختيار تعداد معدودي از افراد قرار گرفته است، در صورتي كه خلاقيت به افراد معدودي تعلق نداشته و تمامي افراد مي توانند خلاقانه فكر كنند. تنها تفاوت عمده بين افراد نابغه و خلاق وافراد عادي در اين است، كه گروه اول روش هايي را به كار مي گيرند، كه افراد ديگر از آن روش ها بي اطلاع هستند(پیرخالقی، 1384).

 2-3-2- تعاريف خلاقيت

خلاقيت از جمله مسائلي است كه درباره ماهيت و تعريف آن تاكنون بين محققان و روان شناسان توافق به عمل نيامده است. در مجموع تعريف ها خلاقيت را چنين تقسيم بندي مي نمايد: بعضي از تعريف ها، ويژگي هاي شخصيتي افراد را محور قرار داده، و بعضي ديگر بر اساس فرايند خلاق و تعريف هاي ديگر بر حسب محصول خلاق به خلاقيت نگريسته اند.

تعاریف متعددی راجع به خلاقیت ارائه شده است، که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

پارنز[2]: خلاقيت را مي‌توان به شكل بسيار ساده بعنوان توانایی ايجاد چيزي نو و بديع تعريف كرد.

تورنس[3]: تفكر خلاق مختصراً عبارتست، از فرآيند حس كردن مسائل يا كاستي‌هاي موجود در اطلاعات، فرضيه سازي درباره حل مسائل و رفع كاستي‌ها، ارزيابي و آزمودن فرضيه‌ها، بازنگري و بازآزمايي آنها و سرانجام انتقال نتايج به ديگران(صمدآقایی ،1385).                                

پری[4]: خلاقيت، شکستن کلیشه ها، توانائي تغيير در چارچوب طرح و يك راه جديد براي رسيدن به ايده‌ها است.

ویسبرگ[5]: خلاقیت توانایی حل مسایلی است، که فرد قبلا حل آنها را نیاموخته است.

اشتاین[6]: خلاقیت فرآیندی است، که نتیجه آن کار تازه ای باشد که توسط گروهی در یک زمان مفید و ارزشمند تلقی شود(امیرحسینی، 1385).

 خلاقیت، آفرینش آمیزه ای بدیع برای حل تناقضات، درقالب یک ایده است که خارج از محدوده جواب موجود قرار می گیرد( حقیقت جو و ناظم، 1387)..

خلاقیت، شکل دادن تجربه هادر سازمان بندی های تازه است.

تعریف خلاقیت از دیدگاه سازمانهای امروزی، توانايي ايجاد ايده هاي جديد داراي ارزش براي مشتري است.                                                   

 تيلور[7] خلاقيت را شكل دادن تجربه ها در سازمان بندي هاي تازه مي داند( شیخ مونسی و همکاران، 1389).

2-3-3- تعریف خلاقیت
   خلاقیت فرآيندي كه در بر گيرنده تفكر و واكنش است، و انسان با تجارب گذشته اش ارتباط برقرار مي كند، به محرك ها(اشياء، نشانه ها،مفاهيم،افراد،موقعيت ها)و معمولاً دست كم يك مجموعه منحسر به فرد واكنش نشان مي دهد.
«آفريدن-به وجود آوردن»
«بيان عقايد اصيل ،بخش ذاتي بشر»
«توانايي ساختن آن چيزي كه تصور مي كنيم وجود دارد»
«جرئت متفاوت بودن داشتن»
«توانايي يا قدرت ذهني يا بدني براي ساختن يا باز سازي واقعيت به نحوه ي منحصر به فرد»
« انگيزه براي يادگيري، و به فعلت در آوردن توانايي ها»( فتحی زاده، پاک طینت و شهبا، 1390).

2-3-4- ضرورت و اهمیت خلاقیت

الف: نقش و اهمیت خلاقیت و نوآوری از جنبه فردی

1ـ خلاقیت و نوآوری عامل رشد و شکوفایی استعداد ها و سوق دهنده به سوی خود شکوفایی

2ـ خلاقیت و نوآوری عامل موفقیت فردی ، شغلی و اجتماعی

ب: نقش و اهمیت خلاقیت و نوآوری از جنبه سازمانی

1ـ  خلاقیت و نوآوری عامل پیدایش سازمان ، تولیدات و خدمات 

2ـ خلاقیت و نوآوری عامل افزایش کمیت وکیفیت تولیدات ،خدمات ، تنوع تولیدات و خدمات

3ـ  خلاقیت و نوآوری عامل کاهش هزینه ها ، ضایعات و اتلاف منابع

4ـ خلاقیت و نوآوری عامل تحریک و تشویق حس رقابت

5ـ خلاقیت و نوآوری عامل کاهش بوروکراسی اداری (کاهش پشت میزنشینی و مشوق عمل گرایی)

6ـ خلاقیت و نوآوری عامل افزایش انگیزش کاری کارکنان سازمان ، ارتقای سطح بهداشت روانی و رضایت شغلی کارکنان سازمان

7ـ خلاقیت و نوآوری عامل موفقیت مجموعه مدیریت وکارکنان سازمان، ارتقای بهره وری سازمان، رشد و بالندگی سازمان( هاشمی، 1388).

2-3-5- مدل های خلاقیت

فرآیند خلاقیت یکی از ابعاد خلاقیت در سازمان است، و مدلهای فرآیند خلاقیت بخشی از تئوری خلاقیت می باشند، در زیر فرآیند خلاقیت بر اساس مدلهای مذکور با توجه به سیر تاریخی آنها مورد بررسی قرار می گیرد.

2ـ3ـ5ـ 1ـ مدل گراهام والاس[8](1962) : یکی از نخستین مدلهای فرآیند خلاقیت است که ارائه شده است این مدل شامل مراحل دوره آمادگی، دوره خواب ( پرورش )، دوره روشنایی ( بصیرت )، دوره آزمایش و ارزش گذاری می شود این مدل که یکی از نخستین مدلها و پایه و اساس کلیه مدل هاست، آخرین مدل و مدلی تلفیقی از سایر مدل ها می باشد.

این مدل دارای چهارمرحله است:
1-آمادگی: یعنی جمع آوری داده های مرتبط با مسئله
2- نهفتگی: به فعالیت ناخودآگاه روی مسئله اشاره دارد.
3- اشراق: یعنی الهام از لحظه ای است که ایده یا راه حل مسئله کشف می شود.
4- اثبات: به آزمون کردن ایده ناشی از مرحله اشراق اشاره دارد (صمد آقایی، 1380).

2ـ3ـ5ـ2ـ  مدل اسبورن[9]: اسبورن(1953)، که تحقیقات متعددی در حوزه خلاقیت انجام داده، فرآیند خلاقیت را شامل سه مرحله می داند: 1ـ حقیقت یابی، 2- ایده یابی و 3- راه حل یابی می باشد.

[1]- Creativity

[2]- Parnaz

[3] -Torans

[4] -Pary

[5] -Visbarg

[6] -Ashtayn

[7] – Taylor

[8] – Valas

[9] -Asburn

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 40% تخفیف

20000 تومان

12000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلمقطع تحصیلیقیمت
33WORD - قابل ویرایشکارشناسی ارشد و دکترا12000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد