دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق بزهکاری نوجوانان


دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق بزهکاری نوجوانان

 

 

 

 

مبانی نظری و پیشینه پژوهش بزهکاری نوجوانان

شرح مختصر:

بزهکاری نوجوانان

مفاهیم بزهکاری

تعریف بزه

در لغت نامه دهخدا ، معنای لغوی واژه بزه (تلفظ درست بَزَه) کار زشت، بد و پلید است (42). در فرهنگ عمید ((بزه)) جرم ، خطا و گناه معنی شده است (43).

بزهکاری[1]

اساسا بزهکاری یک واژه روان شناسی نیست بلکه یک مفهوم حقوقی است ( 5 ) . بزهکاری ، اقدام به عملی است که بر خلاف موازین ، مقررات و قوانین جامعه بوده است و انجام آن موجب پیگرد قانونی شود و کسانی که مرتکب چنین اعمالی گردند را مجرم و بزهکار گویند ( 8 ) . هربرت بلومر عقیده دارد هر عملی که انسان آگاهانه و بنابر اختیار و اراده انجام دهد و به عبارتی بتواند آن را به میل انجام دهد و در ضمن با قوانین یک سازمان اجتماعی مخالفت داشته باشد جرم[2] تلقی می شود. حال اگر جرم در محدوده سن کودکی تا نوجوانی رخ دهد ، بزهکاری نام دارد  ( 8 ) . بزهکاری به طور کلی به رفتارهای قانون شکنانه نوجوانان اطلاق می شود . ( 44 ) . شومیکر[3] رفتار انحرافی جوانانی که به سن قانونی نرسیده اند را بزهکاری می نامد و جوانان مرتکب این رفتار ها را بزهکار می خواند. وی دوره جوانی را به دو بخش نوباوه و نوجوان تقسیم می کند که عمده نوجوانان در دبیرستان ها جای دارند ( 44) .

2 – 4 – 3 بزهکار[4]

بزهکار به فردی گفته می شود که در سنین نوجوانی ( فردی که هنوز به سن قانونی نرسیده است ) مرتکب عملی شده که قانون برای آن مجازات تعیین کرده باشد . عده ای از این نوجوانان در مراکز اصلاح و تربیت نگهداری می شوند ( 44 ) و ( 45 ) . شایان ذکر است که در پیمان نامه حقوق کودک برای جلوگیری از تبعات برچسب زنی ، از تعبیر کودکان معارض قانون[5] به جای کودکان بزهکار استفاده شده است . همچنین تدوین کنندگان (( مقررات پکن ))[6] واژه متخلفان نوجوان را جایگزین لغت بزهکار کرده اند  ( 46) .

2 – 4 – 4 تاریخچه مفهومی بزهکاری

چنین به نظر می رسد که اصطلاح بزهکاری کودکان در سال 1815 میلادی برای نخستین بار در کشور انگلستان به کار رفته است . زیرا یک سال قبل از آن تاریخ ، پنج کودک 8 تا 13 ساله به خاطر  قتل یک پیرمرد فقیر ، توسط محکمه معروف اولد بیکی لندن ، محکوم به مرگ شده بودند . بر اثر این واقعه یکی از خیراندیشان انگلیس به نام پیتر بدفورد انجمنی جهت پیشگیری از جرایم اطفال تاسیس کرد که با هدف تحقیق درباره علل ازدیاد روز افزون و خطرناک این پدیده اجتماعی در انگلستان فعالیت کند . 8 سال پس از آن ، در سال 1823 میلادی ، ابتکارات و کوشش های مشابهی توسط برخی از خیراندیشان امریکایی به مرحله عمل گذاشته شد . از این زمان به بعد اصطلاح بزهکاری اطفال  کم کم در سراسر دنیا رواج یافته و بر سر زبان ها افتاد  ( 14 ) . اما هنوز این اصطلاح در همه جای دنیا معنای واحدی ندارد . آنچه در زمان و مکان معینی بزهکاری تلقی می شود ممکن است در جای دیگر قانونی تلقی شود  ( 5 ) .

[1] Delinquency

[2]  Crime

[3]  Shoemaker

[4]  Delinquente

بخشی از منابع فارسی:

.  نجفی توانا ، علی (1382) . بزهکاری اطفال و نوجوانان  . تهران : انتشارات راه تربیت .

2.  غفوری غروی ، سید حسن ( 1359 ) . انگیزه شناسی جنایی کودکان – درباره بزهکاری اطفال و نوجوانان در ایران . تهران : انتشارات دانشگاه شهید بهشتی .

3.  عباچی ، مریم ( 1380 ) . حقوق کیفری اطفال . تهران : انتشارات مجمع علمی و فرهنگی مجد .

4.  دانش ، تاج زمان ( 1385 ) ، طفل بزهکار کیست ؟ روش اصلاح و تربیت او چیست ؟ ، تهران : انتشارات کیهان .

5.  محمود نژاد ، خاتون ( 1380 ) . مقایسه جو روانی خانواده نوجوانان عادی و بزهکار . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه الزهرا . دانشکده پرستاری و مامایی .

6.  راهب ، غنچه  (1380-1379) . بررسی عوامل خانوادگی موثر در گرایش نوجوانان دختر ساکن شهر تهران به بزهکاری . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی .

7.  پویا ، رحیم (1384 ) . مقایسه عملکرد خانواده­های دختران نوجوان بزهکار و غیر بزهکار ، پایان نامه کار شناسی ارشد،  دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی .

8.  جوانمرد ،کرم الله (1390 ) . پایگاه اجتماعی – اقتصادی خانواده و بزهکاری نوجوانان ، تهران : انتشارات جامعه شناسان .

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 40% تخفیف

20000 تومان

12000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلمقطع تحصیلیقیمت
21WORD - قابل ویرایشکارشناسی ارشد و دکترا12000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد