دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت بدن


دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت بدن

 

 

 

 

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت بدن (فصل دوم)

شرح مختصر:

پیشینه­ تحقیق

پژوهش درباره مدیریت بدن و ارتباط آن با دیگر متغیرهای اجتماعی، از جمله سبک زندگی، به دو سه دهۀ اخیر مطالعات جامعه­شناختی مربوط می­شود. سوای تحقیقات بسیاری که جامعه­شناسان دیگر جوامع به مقتضای روابط و مناسبات حاکم بر جامعۀ خود در این باره انجام داده­اند، در ایران تحقیقات چندی در این حوزه انجام گرفته که به چند مورد از آن­ها اشاره می­کنیم.

آزاد ارمکی و چاوشیان(1381) در مقاله­ای با عنوان «بدن به مثابه رسانه­ی هویت» به بررسی تجربی فرضیه­ی گسسته­شدن شکل­های هویت­ از موقعیت­های ساختاری و پیوند آن با خصوصیات فرهنگی پرداخته­اند. جامعه­ی آماری این تحقیق کلیه افراد 18 ساله و بالاتر ساکن تهران بوده است که  825  نفر به عنوان حجم نمونه­ی تحقیق با روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شده­اند. یافته­های تحقیق حاکی از آن است که سطوح گوناگون مدیریت بدن رابطه­ی معناداری با متغیرهایی دارد که آشکارا دلالت فرهنگی دارند، متغیرهایی نظیر  جنس، سن، تحصیلات، سرمایه­ی فرهنگی، دیانت، و نگرش سنتی به خانواده. اما بین مدیریت بدن و متغیرهای ساختاری مثل پایگاه اقتصادی و اجتماعی­، سرمایه­ی اقتصادی و شغل رابطه­ی معناداری مشاهده نشده است. در پژوهشی دیگر با عنوان «بررسی جامعه­شناختی عوامل مؤثر بر مدیریت بدن در زنان (مطالعه موردی زنان شهر شیراز)»، اخلاصی(1386) به بررسی ارتباط بین پذیرش اجتماعی بدن و مدیریت بدن پرداخته است. وی رابطه معنادار میان این دو متغیر را به کمک روش پیمایشی مورد بررسی قرار داده است. حجم نمونه تحقیق 400 نفر از زنان 18 تا 40 ساله ساکن در مناطق هشت­گانه شیراز بود که با روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای و تصادفی ساده انتخاب شدند. چارچوب نظری تحقیق بر اساس آرای اروینگ گافمن، بوردیو، گیدنز و نظریه مبادله تدوین شده است. نتایج تحقیق با استفاده از آماره­های توصیفی و استنباطی نشان می­دهد که میانگین مدیریت بدن برابر با 8/62 درصد است که حاکی از میزان بالای توجه زنان به بدن در همه وجوه آن از آرایشی ، مراقبت و…است. همچنین بین متغیرهای مصرف رسانه­ای، پذیرش اجتماعی بدن و پایگاه اقتصادی- اجتماعی با مدیریت بدن رابطه مستقیم ­و معنادار و بین متغیرهای دینداری و مدیریت بدن­ رابطه معکوس و معنادار وجود دارد.

2-2 مدیریت بدن در نظریه­پردازی­های جامعه­شناختی

رویکردهای نظری گوناگونی در جامعه­شناسی مسئله­ی چگونگی شکل­گیری بدن در متن وضعیت­های عینی اجتماعی را مطمح نظر قرار داده­اند. هر یک از این رویکردها این پدیده را در ابعاد، سطوح، شاخص­ها و دلالت­های متفاوت مطالعه کرده است. با این وصف، وجه مشترک آن­ها نفی «هستی صرفاً زیست­شناختیِ بدن» و تأکید بر سویه­های اجتماعی و برساختی آن است. فی­المثل، در رویکرد پدیدارشناختی به بدن، آن­چه محوریت می­یابد تجربه­های زیست­مند افراد است و این­که افراد چگونه جهان­شان را به شیوه­هایی معنادار تفسیر و خلق می­کنند (ترنر،1995: 247). برای تشریح اصلی­ترین ایده­های این رویکرد می­توان به آرای اروینگ گافمن[1] اشاره کرد. او بر این نکته تأكید می‌كند كه بین «خود اجتماعی» یا هویت اجتماعی با «خودِ واقعی» فاصله وجود دارد. وی برداشت از «خود» را با رهیافتی نمایشی تشریح می‌كند. گافمن با رویكرد نمایشی خود، نقش‌های اجتماعی و موقعیت‌های اجتماعی را تنها نمایش‌هایی می‌بیند كه در زندگی روزمره اجرا می‌شوند. به عقیده او، «خودِ» افراد به وسیله نقش‌هایی كه در این موقعیت‌ها اجرا می‌كنند، شكل می‌گیرد و معنا می‌یابد. گافمن ضمن استفاده از مفهوم «خود» تا اندازه زیادی به بدن فرد اشاره دارد. از دید او، عاملان بدنی یا جسمی نیز رأی جمع‌کن‌هایی هستند که با توسل به همه­ی روش‌های علامت‌دهی اجتماعی سعی دارند نظر دیگران را به خود جلب کنند. این عاملان بدنی، «معرف‌های تجسدیافته­ی منش و منزلت‌‌اند» که می‌توانند توسط دیگر کنشگران مورد تفسیر قرار گیرند (لوپز و اسکات، 1385: 155). از نظر گافمن، صورت نشان‏دهنده­ی سن، جنسیت، موقعیت اقتصادی- اجتماعی، سلامتی و حتی شخصیت افراد است که در تعامل چهره به چهره و نیز در عملکردهای اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است. صورت اجتماعی یک صـورت عمومی است و نیازمند تغییر دائمی نقاب موجود بر آن است. آرایش، وسیله­ای برای بدست آوردن این نقاب است. تنها در شرایط احساسی شدید، یا در تـــنهایـــی یا در حضور دوستان است که نقاب (آرایش) صورت کنار می‌رود و صورت خصوصی یا همان شخص واقعی ظاهر می‌گردد (سینوت،1988: 606؛1990: 61).  


[1] -E.goffman

بخشی از منابع فارسی :

آزاد ارمکی، تقی و چاوشیان، حسن، (1381)، بدن به مثابه رسانه هویت، مجله جامعه­شناسی ایران، دوره چهارم، شماره4، صص 75- 57 .

اباذری، یوسف و حمیدی، نفیسه، (1387)، جامعه شناسی بدن و پاره­ای مناقشات، فصل­نامه پژوهش زنان، دوره­­ی6، شماره 4، صص160- 127.

– ابراهیمی، قربانعلی و ضیاءپور،آرش،(1391)، بررسی جامعه شناختی تاثیر سرمایه فرهنگی بر مدیریت بدن، جامعه شناسی کاربردی،سال بیست و سوم،شماره اول.

– احمد نیا، شیرین، (1385)، جامعه شناسی بدن و بدن زنان، فصل­نامه زنان، شماره 5.

اخلاصی، ابراهیم، (1386)، بررسی جامعه­شناختی عوامل موثر بر مدیریت بدن در زنان(مطالعه موردی زنان شهر شیرازپایان نامه کارشناسی ارشد، رشته جامعه شناسی، اصفهان، دانشگاه اصفهان.

– اسمارت، بری، (1386)، میشل فوکو، ترجمه­ی لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، تهران: انتشارات اختران.

– ببی، ارل، (1381)، روش­های تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه رضا فاضل، تهران: انتشارات سمت.

بخشی از منابع لاتین:

-Abercrombie, Nicholas (1994) Authority and Consumer Socity , in R. Keat, N. Whiteley and N. Abercrombie (eds) The Authority of the Consum

er. London: Routledge.

– Appleby, J (1993) consumption in early modern thougth. In J. Brewer and R.   Porter (eds) consumpion and the world of Goods. London: Rutledge. PP 73-162.

– Bocock, Robert (1992) Consumption and lifestyles. In Robert Bocock & Kenneth Thompson (eds) Social and Cultural Forms of Modernity, Open University Press. PP 119-167.

– Bourdieou, Pierre (1984) Distinction:A Social critiquee of the Judgement of Taste. London: Routledg.

– Bourdieou, Pierre (1995) The Field of  Cultural Production, Cambridge: Polity press.

-Bourdieu,P.(1986).The forms of capital in handbook Theory and research in sociology of education,Greenwood.

– Chaney, David. (1996), LifeStyle, London: Routledge.

– Coreil, Jeannine and Levin, Jeffrey S(1985) Lifestyle-An emergent concept in the sociomedical sciences. Cultur, Medicen and Psychiatry, No. 9, PP 423-437.

 -Corrigan, Peter(1997) The Sociology of Consumption: An Introduction. London: Sage.

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 35% تخفیف

20000 تومان

13000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلمقطع تحصیلیقیمت
55WORD - قابل ویرایشکارشناسی ارشد و دکترا13000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد