مبانی نظری و پیشینه تحقیق نقش رسانه در تربیت کودکان


مبانی نظری و پیشینه تحقیق نقش رسانه در تربیت کودکان

 

 

 

شرح مختصر:

نقش رسانه در تربیت کودکان

ضرورت ها و اصول تعليم و تربيت:

كودك، تكامل نيافته و تعليم پذير متولد مي شود . او نياز به جامعه بشري دارد تا آن چنان ساخته شود كه بتواند به مقتضيات زندگي پاسخ دهد ولي جامعه نيز براي بقاي خود به كودكان احتياج دارد.

اركان شخصيت كودك زماني پايه گذاري خواهد شد كه او ناخودآگاهانه روح و فضاي جامعه اي را كه به آن تعلق دارد در خود جذب كند. در اين صورت رفتار او در حد وسيعي با شرايطي كه در محيط وجود دارد، انطباق پيدا مي كند. در هر عصري ، تعليم و تربيت وابسته به انسا ن هايي است كه مسئوليت آن را بر عهده دارند و نيز تابع كيفيت فرهنگي است كه در چارچوب آن اين فعاليت صورت مي گيرد.

توانايي ها و ضعف هاي جوانان بازتابي است از توانايي ها و ضعف هاي بزرگسالان ؛ زيرا نسل جوان از سال هاي اول زندگي  خانوادگي گرفته تا دوران مدرسه ابتدايي و متوسطه و بالاخره آموزش حرفه اي راهي كه از طرف نسل هاي گذشته ترسيم شده است ر ا در پيش مي گيرند. حال اگر در پايان اين راه زنان و مردان جوان به قولي كه دردوران بچگي داده بودند، عمل نكنند و به آنچه قرار بود برسند، نائل  نشوند و اگر چنانچه روح آنها خالي و بي محتوا باشد نتيجه تماس آنها با انسان هايي است كه هيچ نوع مفهوم و هدف عميقي براي زندگي خود ندارند و شكل ثابتي براي شخصيت خود به دست نياورده اند و همچنين سيستم رويارويي با فرهنگي است كه با ارز ش ترين پديده هاي آن نيز تاب مقاوت در برابر هرج و مرج و اغتشاش حاكم بر محيط را ندارند.

آنجايي كه تعليم و تربيت در م  قياس وسيعي با شكست مواجه مي شود، ضايعاتي مشهود مي شود كه ريشه آن را بايد قبل از توجه به نقص روش هاي آموزشي ، در نارسايي ها و تناقض در رفتارهاي اساسي افراد بالغ يك جامعه جستجو كنيم . از اين رو، هر نوع اقدام موثري براي تغيير رفتار اين وضع، بي نهايت مشكل است.(سلطانی فر،1385)(رسانه 1385، سانسور یا سواد رسانه ای)

2-2-15 اهميت آموزش رسانه اي به كودكان و نوجوانان:

درجه نفوذ رسانه در جوامع و تاثيرات آنها به حدي است كه آموزش رسانه را به امري اجتناب ناپذير تبديل كرده است . بايد تاكيد كرد كه كودكان و نوجوانان  كه رسانه در جامعه پذير كردن آن ها نقش به سزايي دارد  از نظر نحوه استفاده از رسانه و اكتساب آن با والدين خود تفاوت كامل دارند. آن ها بین ” جهان رسانه اي ” و ” جهان ” فرقنمی گذارند و در به كارگيري رسانه بسيار راحت تر از والدين خود عمل مي كنند.(حسن زاده،1382: 181)( ضرورت آموزش رسانه، مترجم حسن زاده، فصلنامه پژوهش و سنجش، انتشارات صدا و سيما، تهران، بهار 1382 ، ص 181)

آموزش رسانه به گفته كومار : تحليل اجتماعي – انتقادي رسانه است براي آگاهي و فهم بيش تر نحوه كار رسانه، شناخت كساني كه آن را كنترل كرده و شكل مي دهند، نقش متخصصان، تبليغات فروش و روابط عمومي در شكل دادن به محتواي رسانه و شيوه هاي مختلفي كه مخاطبان با آن پيام هاي رسانه را تفسير مي كنند. بنابراين هدف اصلي آموزش رسانه، هشيار كردن و اختيار بخش ي در مواجهه با رسانه و برنامه ها و محتواي آن است . آموزش رسانه به افراد مي آموزد پيام را تفسير و توليد كنند، مناسب ترين رسانه را انتخاب كنند و نقش بيشتري  در تاثيرپذيري از آنها به عهده گيرند.” (همان، 186)

به طور كلي جنبه هاي سواد رسانه اي عبارتند از:

ارتقاي آگاهي نسبت به رژيم مصرف رسانه اي يا به عبارت بهتر تعيين ميزان و نحوه مصرف غذاي رسانه اي از منابع رسانه اي گوناگون؛

آموزش مهارت هاي مطالعه يا تماشاي انتقادي؛

تجزيه و تحليل اجتماعي، سياسي و اقتصادي رسانه ها كه در نگاه اول قابل مشاهده نيست؛

از اين ديدگاه آموزش سواد رسانه اي به دانش آموزان، اهداف متعددي را دنبال مي كند كه مهم ترين آنها عبارتند از:

ايجاد تفكر خلاقانه، انتقادي و موشكافانه در دانش آموزان نسبت به محتوا و عملكرد رسانه ها؛

شناخت اشكال بصري ارتباط با استفاده از آن در كنار ساير مهارت هاي خواندن، نوشتن، صحبت كردن و گوش دادن.

2-2-16 حضور رسانه ها در زندگي كودكان و نوجوانان:

“رنه اسپتيز ” به خاطر پژوهش هايش در مورد محروميت هاي عاطفي كودكاني در شبانه روزی ها تربيت مي شوند، و تأثير بد اين محروميت بر رشد عاطفي و شخصيت آن ها، شهرت فراواني يافته است :” دور نگاه داشتن كودك در سال هاي اول زندگي از موقعيت هايي كه احساس ناخوشايندي در وي ايجاد مي كنند، به همان اندازه زيان آور است كه محروم ساختن او از آنچه كه خوشايندي و  خوشحالي وي را برمي انگيزد . هر دو عامل مذكور در سازندگي دستگاه رواني وي دخالت دارند . به كار نگرفتن هر يك از آنها يعني نبود مطلق ناخوشايندي يا خوشايندي در زندگي كودك به اختلال در شخصيت او  منجر مي شود.”

رسانه وسيله اي است كه اين خلاء را پر مي سازد . عصر ارتباطات الكترونيك اين امكان را به كودكان و نوجوانان داده است تا از اين جعبه جادويي احساس خوشايندي و ناخوشايندي بگيرند.

2-2-20 تاثيرات رسانه ها، به ويژه تلويزيون بر كودكان و نوجوانان:

لوي و گليك[1] در بين مخاطبان رسانه ها، سه گروه را از يكديگر متمايز مي كنند:

گروه اول : موافقين كه از قبل نظري مساعدي نسبت به برنامه هاي رسانه ها دارند؛

گروه دوم : معترضين كه زمينه انتقادي نسبت به برنامه هاي رسانه ها دارند؛

گروه سوم: معتدلين كه ما بين دو گروه فوق قرار دارند.

رسانه ها مي توانند اثر ات سودمند و زيان بار بر كودكان و نوجوانان بر جاي بگذارند . تحقيقات مويد آن است كه پيام هاي تلويزيوني، حداقل گاهي اوقات مي توانند بر اطلاعات، نگر ش ها و رفتارهاي جوانان امروزي اثر بگذارد.

رسانه ها، به ويژه تلويزيون (ملي يا كانال هاي ماهواره اي )، معناي زندگي را به كودكان و نوجوانان مي آموزند و كاركردهاي متعددي در قبال اين گروه، به ويژه براي كمك به گذران زمان آزاد در اختيار آنان قرارمي دهند. در اين ميان تلويزيون ، ماشين اعجاب انگيزي است كه بين دنياي زنده ها يعني انسا ن ها و موجودات مجازي و موجودات بي جان،يعني ابزارهاي تفريحي و بازي قرار مي گيرد. هر چند كودكان و نوجوانان در سنين بالاتر تاحدودي مي توانند در انتخاب برنامه ها مداخله كنند،اما پژوهش هاي متعدد بيانگر آن است كه آنان در برابر تلويزيون نقشي پذيرا دارند . تلويزيون را همانند فردي مي پندارند كه هر لحظه مي تواند داستاني براي آنها نقل نمايد و آنان را سرگرم كند.

تلويزيون مي تواند چهار نقش را در زندگي كودكان و نوجوانان بازي كند. اولين نقش آن وقت كشي است؛ اين عمل پاداشي آرامش بخش و يا جذاب است كه باعث مي شود بخشي از زمان لازم براي تكاليف مدرسه،كارهاي خانه يا بازي در خارج از خانه را به خود معطوف كند . دومين نقش تلويزيون تلقي آن همچون رويدادي اجتماعي (يا غير ا جتماعي) است؛ يعني فرصتي است براي بودن در كنار والدين يا فرار از خواهران و برادران لجوج . سومين نقش آن پردازش اطلاعات است ؛ يعني اين رسانه مستلزم گوش دادن و تماشاي همزمان و به خاطر آوردن سلسله اي از رويدادهاست كه ممكن است محتوايي نامربوط ، تداوم آن را از ميان ببرد .

نقش چهارم و نهايي آن تجزيه فراهم سازي اطلاعات است ؛ يعني اين وسيله منبعي است براي شناخت و يا پيشداوري و معلمي است براي آموختن اينكه چه بخريم، چگونه بازي كنيم، مبارزه كنيم يا عشق بورزيم.

2-2-17 پردازش اطلاعات رسانه اي نزد كودكان و نوجوانان

بيننده، براي استخراج پيام از محتواي تلويزيون بايد حداقل علايم ديداري و شنيداري را از دستگاه انتخاب كند، آنها را به مغز بفرستد، رمزگشايي كند و براي مراجعه بعدي، آنها را در حافظه نگهدارد . تمام اين فعاليت ها در مقوله پردازش اطلاعات جاي مي گيرد و بايد هنگامي كه كودك در حال تماشاي تلويزيون است، به طور مداوم انجام گيرد . يك تبليغات 30 ثانيه اي حاوي مقدار “اطلاعاتی ” است كه كودك يك زمان، توان پردازش آن را ندارد . چند شخصي ت اصلي در جن گ هاي هيجان انگيز و يا عملياتي شجاعانه درگير مي شوند؛ تحرك بيشتري از اين طريق روي صفحه تلويزيون پديدار مي شود، زواياي مختلف و متعدد دوربين تغييرات سريع فراواني را در صحنه به نمايش مي گذارند؛ نوار صدا به توصيف حوادث مي پردازد. هيچ كودكي نمي تواند تمام عناصر چنين آگهي را تماشا كند، گوش كند، انتقال دهد، رمزگشايي كند و يا به خاطربياورد. همچنين اكثريت كودكان حتي كوششي نيز در انجام دادن اين كار به عمل نمي آورند و چنين كاري را نبايد هم انجام دهند. (ويلبر شرام: 394 )

[1] Glick et Levy

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 40% تخفیف

20000 تومان

12000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلمقطع تحصیلیقیمت
38WORD - قابل ویرایشکارشناسی ارشد و دکترا12000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد