دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبك زندگي


دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبك زندگي

 

 

 

 

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبك زندگي – فصل دوم

شرح مختصر:

سبك زندگي

مفهوم سبك زندگي

سبک زندگی یکی از پردامنه ترین مفاهیم حوزه علوم اجتماعی است که الگویی از اندیشه ها، احساسات, شناختها و کنشها محسوب مي شودو در مجموع هویت اجتماعی و شخصی فرد را مي سازدكه به اين معنی, نحوه ساماندهي زندگي براي تحقق نيازها و خواسته ها با به کارگيري مجموعه اي از رفتارهاست. بروز و ظهور سبک زندگی از طريق نحوه صرف زمان، پول و چگونگی گذران اوقات فراغت، انتخاب اشيای مصرفي، انتخاب علائق و ترجيحات(سليقه) و نظایر خاص آن صورت مي گيرد.

كريسمن سبک زندگی را طیف فعالیت‌هایی که فرد یا گروه در آن مشارکت می‌کنند معرفی می‌کند(فاضلی،۱۳۸۲،صص 68 و ۶۹).به‌ نظر آسابرگربراي‌ تعريف‌ واژه سبک زندگی با واژه‌ اي ذی شمول روبرو هستيم‌ كه‌ از سليقه‌ فرد در زمينه‌ آرايش‌ مو و لباس، تا سرگرمي‌ و تفريح‌ و ادبيات‌ و موضوعات‌ مربوط ديگر را شامل‌ مي‌شود. كلمه‌ سبك، مد را تداعي‌ مي‌كند پس‌ سبك‌ زندگي‌ در واقع‌ مد يا حالت‌ زندگي‌ يك ‌فرد است‌. سبك‌ زندگي‌ معمولا با طبقه‌ اقتصادي – اجتماعي‌ پيوند دارد و در تصويري‌ كه‌ فرد از خود مي سازد‌ بازتاب‌ مي‌يابد(آسابرگر،1379,ص141). به هرحال چه سبک زندگی را شیوه متفاوت زندگی در نظر بگیریم و چه معیاری برای تمایز افراد از یکدیگر، در واقع روش الگومند مصرف و درک و ارزشگذاری فرهنگ مادی و غیرمادی استکه در نحوه ارتباط فرد با محیط و علایق و سلیقه ها و نیز مصرف فرهنگی و چگونگی استفاده از اوقات فراغت قابل مشاهده است(چاوشیان،1384,ص45).

بدیهی است که ایجاد تغییرات اساسی در سبک‌های زندگی در سطوح فردی و خانوادگی مستلزم تغییر در ارزش‌ها و مشروعیت‌های فرهنگی و اجتماعی است. با این تعریف از سبک زندگی می‌توان از تقابل و جدال میان دو سبک زندگی سخن گفت؛ یک سبک زندگی که قدرت حاكميت را در ابعاد مختلف آن مشروع دانسته و سعی در تبلیغ، ترویج و تحمیل آن دارد و در مقابل سبک زندگی بخشي وسیع از جامعه به ويژه طبقه متوسط که بیشتر در فضاهای خصوصی قابل مشاهده است و از ارزش‌ها و مشروعیت‌های خود پیروی می‌کند. این سبک زندگی را تا حدي زیاد می‌توان محصول دمکراتیزاسیون آموزش، تکنولوژی‌های ارتباطی، رسانه‌های جدید، نقش اجتماعی زنان، جوان شدن جامعه و غيره دانست.

چندین دهه است که الزام از طرق مختلف برای ترویج و در مواردی تحمیل نوعي مشخص از سبک زندگی برگرفته از قرائتی خاص از باورها به وضوح قابل مشاهده است. به این ترتیب نوعی سبک آرمانی برای فرد یا خانواده در جزئی‌ترین ابعاد آن، از نوع پوشش، آرایش و پیرایش چهره، نوع خوراک، تفریحات و سرگرمی‌ها و روابط اجتماعی تا محتوای آموزشی و علمی(در سطوح مختلف)، آثار هنری و محصولات فرهنگی قابل استفاده، و باورها تعریف, تبلیغ و ترویج شده در دوره‌های مختلف و به شیوه‌های گوناگون با هر آنچه جز آن بود مقابله شد.اما حاصل الزام در یک سبک زندگی به جامعه‌ای بزرگ و گسترده و با ارزش‌ها و فرهنگ‌های متفاوت، ایجاد گسستي آشکار و شکافی عمیق و روزافزون بین سبک زندگی در فضای عمومی زیر سلطه و سبک زندگی در فضای خصوصی نسبتا آزاد، در میان قشري وسیع از جامعه شد. با گذر زمان، هر چند این گسست روز به روز بیشتر و بزرگ‌تر ‌شد و ابعاد مخفی و زیرزمینی زندگی اجتماعی افزایش یافت اما از سویي دیگر، به تدریج با تنگ‌تر شدن حلقه الزام ها در فضای عمومی و به واسطه آن عادی شدن هر چه بیشتر آنچه در فضاهای خصوصی و در عین حال بزرگ‌تر شدن حلقه افرادی که در این فضاها وارد ‌شده و الزام ها را زیر پا می‌گذاشتند، برخی ابعاد زندگی ناپیدا آن‌قدر مشروعیت پیدا کرد که افراد خواهان بروز و به تعبیری پرده‌برداری از آن در فضاهای عمومی و در واقع مشروعیت‌زدایی از سبک‌های تحمیل شده شدند.

تا زمانی که رسانه های جمعی در جامعه حضور نداشتند، سنت ها و هنجارهای قومی و قبیله ای تعیین کننده چارچوب سبک زندگی بودند.در چنین فضایی، سبک زندگی از یکنواختی و ثباتي زیاد برخوردار و تغییرات در سبک زندگی به کندی انجام می گرفت زیرا ارتباطات اجتماعی در یک محدوده جغرافیایی مشخص و دسترسی به منابع اطلاعاتی محدود بود.در این شرایط ارزش ها, هنجارها و علائق فردی از طریق ساختارهای قبیله ای و قومی به طور مداوم بازتولید و آموخته شده به هر عامل متغیر و عنصري بیگانه اجازه ورود داده نمی شد مگر اینکه با ساختارهای قبلی همخوانی مي داشتاما با فراگیر شدن رسانه ها وضع تغییر کرد. رسانه غريبه ای است آشنا كه عضوی از خانواده شده, برای همه داستان می گوید، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی می کند, چیزهایی را که تاکنون نخوانده، نشنیده و ندیده اند حتی چیزهایی مغایر با ارزش های پذیرفته شده را برایشان بیان كرده به آن ها نشان مي دهد. ارزش ها و نوآوری های جدید به ویژه در تقابل با ارزش های سنتی را به افراد خانواده ارائه می کند بدون آنکه کسی به این بیگانه ایرادی بگیرد و چنین کاری تنها از او برمی آید. ارزش های سنتی را به چالش می کشد، افراد را دچار تضاد ارزشی می کند, اوقات فراغت آنها را پر و آنها را سرگرم می کند. حقیقت این است که وجود جذابیت بسیار زیاد و ارائه بسیار گسترده و پر زرق و برق اطلاعات در رسانه هر شخصی را که بدون هدف وارد آن شود ساعت­ها میخکوب مي نمايد. در واقع ذهن فرد به مانند یک جاروبرقی انواع و اقسام اطلاعات را در این فضا جذب می­کند؛ اطلاعاتی که معلوم نیست هر کدام چه تأثیری در تفکر، رفتار و سبک زندگی وی می­گذارد. این در حالی است که برخی از بزرگان آشنا با فضای رسانه معتقدند که در جامعه دینی، باید فرهنگ دینی رسانه­های کارآمد و جدیدمانند اینترنت را به خدمت درآورد و از آن جهت نشر معارف و فرهنگ خویش استفاده نمود و حال این که انجام بررسی مختصر بر روی جامعه اینترنتی ایران شرایط را به گونه­ای دیگر نشان می­دهد؛ چنان‌که روز به روز شاهد غالب شدن سبک زندگی اینترنتی بر كاربر شهروندان هستیم تا جايي که برخی کارشناسان آن را به گارد باز جامعه ایرانی در مقابل اینترنت تعبیر می­کنند.

2-1-2- ضرورت پدید آمدن سبك زندگی

مفهوم سبك زندگی در ادبیات نظری جامعه شناختی از گذشته ای چندان شفاف برخوردار نیست گرچه به گمان مك كوایل اساس عدم شفافیت به نحوه اختلافات ناشی از طبقه اجتماعی بر سلایق, عادات, شیوه لباس پوشیدن و رفتارها مبتنی شده است اما گذشته سبك زندگی با منزلت اجتماعی پیوندی محكم دارد. بر این منوال كوئن سبك زندگی را شیوه زندگی طبقات گوناگون جامعه می داند به گونه ای كه هر طبقه, سبك زندگی ویژه و رویكردها و باورداشت های خاص و قابل قبول خود را دارد. این مستند تا آن جا ادامه می یابد كه ماركس مرزهای مشخص طبقاتی را با تكیه بر عامل اقتصادی بین طبقات پرولتار و بورژوا با اشاره به شیوه زندگی آنان تعیین می كند. دنیای اواسط قرن نوزدهم كه ماركس بر تحلیل آن همت گمارد, درگیر فرایند تولید بود و بر حول ارزش ها و فرایندهای مرتبط با آن سامان گرفته بود. در این دنیا مفهوم طبقه اجتماعی مفهومی بود كه تحلیل جایگاه آدمیان در نظام سرمایه داری را ممكن می ساخت.

بخشی از منابع فارسی:

1- اباذری. ی, و چاوشیان. ح. از طبقه اجتماعی تا سبك زندگی رویكردهای نوین در تحلیل جامعه شناختی هویت اجتماعی. نامه علوم اجتماعی1381. سال پنجم, شماره20: 54-72.

2- آسابرگر. آ. روش های تحلیل رسانه‌ها. ترجمة‌ پرویز اجلالی.مركز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها,تهران1379.

3- افراسیابی. م. مطالعات شبكه های اجتماعی و سبك زندگی جوانان. انتشارات سیمای شرق, تهران1392.

4- براون. ج. رویكردهای سواد رسانه ای. ترجمه پیروز ایزدی.فصل نامه رسانه1385. سال هفدهم. شماره چهار: 51-70.

5- بصیریان. ح ,و بصیریان. ر. درآمدی به سواد رسانه ای و تفكر انتقادی. فصل نامه رسانه1385. سال هفدهم, شماره چهار: 33-50.

6-باكینگهام. د. آموزش رسانه ای یادگیری سواد رسانه ای و فرهنگ معاصر. ترجمه حسین سرافراز. انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)1389.

7- پاتر. ج. نظریه سواد رسانه ای رهیافتی شناختی. ترجمه ناصر اسدی, محمد سلطانی فر, و شهناز هاشمی. انتشارات سیمای شرق, تهران1391.

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 35% تخفیف

20000 تومان

13000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلمقطع تحصیلیقیمت
15WORD - قابل ویرایشکارشناسی ارشد و دکترا13000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد