دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق سواد رسانه اي


دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق سواد رسانه اي

 

 

 

 

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سواد رسانه اي

شرح مختصر:

سواد رسانه اي

مفهوم سواد رسانه اي

از اوايل دهه 1370 و به خصوص اواخر دهه 1380 به موازات افزايش بهره گيري از دستاوردهاي مدرنيته در كشور سريال هاي ماهواره اي از طريق قاب تلويزيون تا پاسي از شب انيس و جليس خانواده هاي ايراني شدند. تلويريون هاي ماهواره اي به ويژه از نوع فارسي زبان آن در چارچوب نظريه هژموني با ايجاد سونامي پخش سريال هاي عامه پسند به بازمهندسي كيان خانواده پرداخته, به تغيير سبك زندگي در مسيري مغاير با باورهاي مذهبي و ملي مبادرت ورزيده اند تا آن جا كه به گواه اكثر صاحب نظران, روح غالب سپهر گفتماني خانواده ها را بازگويي روايت هاي نازل سريال هاي سطحي تلويزيون هاي ماهواره اي و بازنمايي زواياي شخصيت هاي بي هويت آن سريال ها تشكيل مي دهد. در چنين فضايي سواد رسانه اي كمك مي كند تا چگونگي استفاده از رسانه ها و منابع اطلاعاتي آن ها ياد گرفته شود. اين كه از بين اطلاعات ارائه شده توسط رسانه ها چه چيزهايي انتخاب و چه چيزهايي كنار گذاشته شود, به دانش رسانه اي فرد برمي گردد. به بيان ديگر سواد رسانه اي را مي توان قدرت مخاطب در تجزيه و تحليل پيام هاي رسانه اي مختلف همراه با نگاهي انتقادي به محتواي آن ها دانست.

بر اساس نظر پاتر بسياري از افراد واژه سواد را با رسانه هاي چاپي مرتبط دانسته و آن را معادل توانايي خواندن قلمداد مي كنند. برخي نيز در رويارويي با رسانه هاي ديگر هم چون فيلم و تلويزيون, اين اصطلاح را به سواد ديداري بسط مي دهند. نويسندگاني ديگر نيز از اصطلاحاتي نظير سواد رايانه اي و سواد خواندن استفاده مي كنند اما هيچ يك از اين ها معادل سواد رسانه اي نيست بلكه صرفا اجزاي سازنده آن محسوب مي شوند. سواد رسانه اي شامل تمام اين توانايي هاي ويژه و نيز چيزهايي ديگر است. اگر فرد خواندن بلد نباشد از رسانه هاي چاپي چيزي زياد دستگيرش نمي شود. اگر در درك آداب ديداري و روايي مشكل داشته باشد نمي تواند از تلويزيون يا فيلم چيزي زياد بفهمد. اگر نتواند از رايانه استفاده كند از آن چه به مرور زمان در مهم ترين رسانه رخ مي دهد بي خبر مي ماند.

در واقع سواد رسانه اي فراتر و عمومي تر از اين توانايي هاي ويژه بوده و عبارت است از مجموعه اي از چشم اندازها يا جنبه هاي فكري كه انسان براي قرار گرفتن در معرض رسانه, فعالانه از آن ها بهره برداري مي كند تا معناي پيام هايي را كه با آن ها رو به رو مي شود تفسير كند. افراد چشم اندازهاي خود را با استفاده از ساختارهاي دانش خود مي سازند و براي ساختن ساختار دانش به ابزار و مواد اوليه نياز دارند. اين ابزار, مهارت هاي انسان و ماده اوليه, اطلاعات به دست آمده از رسانه ها و دنياي واقعي است. استفاده فعالانه از رسانه ها بدان معناست كه فرد از پيام ها آگاه است و به طور خودآگاهانه با آن ها تعامل دارد. به طور سنتي سواد رسانه اي به توانايي تحليل و ارزيابي محصولات رسانه اي و به طور گسترده تر به ايجاد ارتباط موثر از طريق نگارش خوب اطلاق مي شود. طي نيم قرن گذشته سواد رسانه اي شامل توانايي تحليل شايسته و به كارگيري ماهرانه روزنامه نگاري چاپي, محصولات سينمايي و مبادلات رايانه اي شده است(براون,1385,ص44).

كانسيداين سواد رسانه اي را توانایی و قدرت دسترسی، تحليل، ارزيابي و انتقال اطلاعات و پيام‌هاي رسانه‌اي مي داند كه مي‌توان در چارچوب‌هاي مختلف چاپي و غير چاپي عرضه نمود(كانسيداين,1379,صص2و3).

عده اي معتقدند سواد رسانه اي توانايي بررسي و تجزيه و تحليل پيام هايي است كه شخص روزانه در معرض آن ها قرار مي گيرد و لازم است توانايي و مهارت تفكر نقادانه بر محتواي تمام رسانه ها را داشته باشد. سواد رسانه اي سئوالاتي در مورد يك برنامه و اين كه چه نكاتي مهم در آن وجود دارد را مطرح مي كند و به ما مي گويد چه عواملي در توليد يك برنامه مانند انگيزه ها, سرمايه ها, ارزش ها و مالكيت آن مي تواند دخالت كند و اثبات اين نكته كه آگاهي از اين عوامل چگونه مي تواند نوع و كيفيت محتواي يك برنامه را تحت تاثير قرار دهد(پاتر,1385,ص19).

بارون, مدير بخش چند رسانه اي و عضو هيئت مديره آموزشكده زبان انگليسي مونترال, سواد رسانه اي را جزو مولفه هاي باسوادي پنداشته; باور دارد امروزه افراد باسواد بايد:

الف) توانايي رمزگشايي, درك, ارزيابي و كار با اشكال مختلف رسانه را داشته باشند;

ب) بتوانند متن صدا و تصوير را بيافرينند يا تركيبي از اين عناصر را داشته باشند(قاسمي,1385,ص87).

ردینگ, کمیسیونر جامعه اطلاعاتی و رسانه ای اتحادیه اروپا در تعريف سواد رسانه اي می گوید كه در عصر دیجیتالی, سواد رسانه ای برای شهروندان کامل و فعال، بسیار مهم است. توانایی خواندن و نوشتن یا سواد قدیمی دیگر در این دوران کافی نیست و مردم باید آگاهی بیشتر برای ابراز نظرات خود و تفسیر اظهارات دیگران به ویژه در وبلاگ ها، موتورهای جست وجو یا تبلیغات را داشته باشند. وي اظهار مي دارد كه طرح های کمیسیون مزبور سه حوزه را مد نظر قرار می دهد:

الف) سواد رسانه ای برای ارتباطات بازرگانی که دربرگیرنده مسایل مربوط به تبلیغات است;

ب) سواد رسانه ای برای آثار صوتی و تصویری که بخشی از آن به آگاهی از فیلم های اروپایی و افزایش مهارت های خلاقیتی مربوط است;

ج) سواد رسانه ای برای محتواهای آنلاین[1].

مساریس می گوید كه سواد رسانه ای، دانایی نسبت به نحوه کارکرد رسانه ها در جامعه است… لوئیس و ژالی معتقدند سواد رسانه ای عبارت است از فهم و درک محدودیت های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و فناورانه خلق، تولید و انتقال پیام ها… روبین معتقد است تمامی تعریف ها بر دانش، آگاهی و عقلانیتي خاص تکیه و تأکید دارند و آن پردازش شناختی اطلاعات است. عمده آن ها بر ارزیابی انتقادی پیام ها متمرکز می شوند در حالی که برخی نیز تبادل و انتقال پیام ها را در بر دارند. پس سواد رسانه ای مقوله ای است راجع به فهم منابع و فناوری های ارتباطی، رمزگان به کار رفته، پیام هایی که تولید شده و گزینش، تفسیر و تأثیر آن پیام ها(باکینگهام،1389,صص16و17).

سيلوربلت, پنج مؤلفة برای تعریف سواد رسانه ای بیان می کند:

الف) به دنبال آگاهی از اثرات رسانه ای بر فرد و جامعه باشیم;

ب) در این فرایند جمعی که بین فرستنده و مخاطب نوعی تعادل متقابل ایجاد می شود، چه نوع فهم و درکی ایجاد می شود;

ج) بحث و مطالعه در حوزه توسعة راهبردهای تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای به سوی مخاطب;

 د) محتوای برنامه های تولید شده رسانه ها به مثابه یک متن، چه بینشی نسبت به رسانه در جامعه و در دوره فرهنگ معاصر خود ایجاد می کند;

ه) سواد رسانه ای در رسانه های جمعی با تربیت و ترویج نوعی لذت، فهم و درک، امتنان و ارزیابی محتوایی همراه است.

پاتر در کتاب خود با عنوان سواد رسانه ای, با رویکردی به نسبت متفاوت با سیلوربلت; بنیادهای مفهوم سواد رسانه ای را این گونه بیان می کند كه سواد رسانه ای پیوستاري است نیازمند توسعه و پیشرفت است و چند بعدی؛ و هدف آن اعطای کنترل بیشتر بر تفسیرهایمان است. همة پیام های رسانه ای از جنس تفسیرند… سواد رسانه ای جستجوی ناممکن پیرامون پیام های واقعی یا عینی نیست. چنین پیام هایی وجود ندارند(باکینگهام،1389, صص17و18).

[1] www.aftabir.com/articles/view/applied_sciences/communication/c12c1232184306_media_p1.php

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 40% تخفیف

20000 تومان

12000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلمقطع تحصیلیقیمت
24WORD - قابل ویرایشکارشناسی ارشد و دکترا12000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد