دانلود نمونه سوال پیام نور-پروژه-مقالات-پایان نامه و سوالات استخدامی

فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق تاثیر نور در یادگیری



توضیحات

فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق تاثیر نور در یادگیری

 

 

 

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تاثیر نور در یادگیری

شرح مختصر:

نور

انسان که خود آفریده نور است، بقا و سلامت جسمی و روانی و اخلاقی اش نیز در گرو نور می‏باشد.

“الله نور السموات والارض”  به نظر می‏رسد که اصل و مبدا اصلی هستی و پیدایش کائنات بر پایه و اساس نور است. روشن است که هستی و بقاء بشریت و ارتقا و دوام کیفیت زندگی اکثر انسان‌ها در گرو نگاه کردن دیدن است و لازمه دیدن همانا نور می‏باشد. بینایی مهم ترین حس انتقالی درمیان پنج هواس دیگر انسان است، ولی در ادراک زیبایی شناختی و برداشت احساس خوب که توسط بینایی به مغز منتقل می‏شود و چشم تصاویر را می‏گیرد و ادراکات به وسیله نور در سیستم عصبی مغز انجام می‏گیرد، عوامل و عناصر دیگری نیز تاثیر گذار هستند. دراین میان نقش نور که تمام خلقت و معجزه هستی برآن است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است(نایبی،1386،ص 65).

روزنه عنصری است که به مکان جان می‌بخشد، چرا که اساس و پایه هر زندگی کنش و واکنش با محیط است. برای اینکه یک فضا حالت زندان را نداشته باشد. بایستی منافذی برای استفاده از نور طبیعی را دارا باشد و از طرفی دنیای درون را به بیرون ربط دهد. باید در طراحی سعی شود حتی الامکان از نور طبیعی استفاده گردد. یکنواختی روشنایی را میتوان با پنجره‌های بلند، با سرپنجره پیشرفته در زیر طراز سقف، رنگ‌های روشن دیوار و سقف و عمق کم اتاق و پرده ایجاد کرد. پرده برای کاهش تابش اضافی باید به کار رود(محققی، 1366،ص 199).

نور سفیدی و روشنایی و تداعی هر چه آرام بخش و نیکوست را با خود به همراه می‏آورد. یکی از عوامل بسیار مهمی که سبب می‏شود انسان با قرار گرفتن در برخی از فضا‌ها و مکان‏ها احساس شادی و شعف کند و بیشترین لذت را از بودن و ماندن در آن محیط ببرد و با بالعکس در فضاها و مکان‌هایی غمگین دل مرده افسرده و بی‏قرار شود با اصل مهم نور و نورپردازی ارتباط دارد(نایبی،1386،ص 65).

به جز در سرزمین‌های آفتابی که ممکن است جلوگیری از نور و حرارت بسیار زیاد، ضروری باشد، پنجره‌ها باید حداقل امکان بزرگ و تعداد آن‌ها زیاد باشد و نیز تعداد آن‌ها باید تا زیر سقف برسد. زیرا از بالای پنجره نور بیشتری می‏تابد تا از پایین آن. اگر تنها یک یا دو تا از دیوارها مشرف به خارج و بقیه داخلی باشند بهتر از دیوارهای داخلی را از شیشه بسازیم. در صورت امکان می‏توان در یک طرف اتاق پنجره بزرگی فراهم کرد که از کف تا سقف امتداد داشته باشد. بدین ترتیب اتاق وسیع تر به نظر می‌رسد و نیز در شب می‏توانیم این پنجره‌ها را با پرده‌های  بزرگ بپوشانیم و بدین وسیله محیطی دنج و صمیمی ایجاد کنیم. نور گرفتن از دریچه‌های واقع در سقف غالب، مثلا در ساختمان‌های چند طبقه، غیر ممکن است ولی اگر امکان آن وجود داشته باشد باید این دریچه‌ها طوری ساخته شوند که آب نتواند در آن‌ها نفوذ کند و برای جلوگیری از حرارت زیاد بتوان به آن‌ها سایبان زد. ولی سایبان‏های سقفی معمولا زشت‌اند. به علاوه در شب، سطح دریچه‌های سقفی نور چراغ‌ها را خوب منعکس نمی‏کنند و  مانع از این می‏شوند که نور برق به گونه‌ای مناسب پخش شود. بنابراین روی هم رفته نور گرفتن ازسقف مطلوب نیست.

 تامین نور مصنوعی در محل مطالعه کودک یا کتابخانه کودک به هیچ وجه مناسب نیست. زیرا نه تنها خطر آسیب دیدن و آسیب رساندن این گونه چراغ‌ها همواره وجود دارد بلکه معمولا استفاده از آن‌ها مستلزم این است که تجهیزات کتابخانه تا حدودی در جای خود ثابت باشند. در حالی که در کتابخانه کودک بهتر است میزها متحرک و جابه جا کردن آنها آسان باشد. نوری که از آن استفاده می‏کنیم باید به خوبی پخش شود. بهترین نور به وسیله لامپ‌های متعدد و سقفی تامین می‏شود. رنگ سقف باید سفید باشد. این لامپ‌ها نور کافی را در سرتاسر اتاق منتشر می‏کنند. بهتر است از چراغ‌های مهتابی که به سقف یا در قسمت فوقانی دیوارها نصب شوند استفاده نمود. بر خلاف عقیده بعضی‌ها نور مهتابی لزوما سرد و بی روح نیست. باید از نصب چراغ‌هایی که با یک زنجیر و یا میله بلند از سقف آویزان میشوند پرهیز کرد(محققی، 1366،ص 201).

تاثیر روانی نور بر کودکان

فضاهایی با نور طبیعی و شفاف اثر مثبت بر کودکان دارد. به عبارت دیگر اتاق‌های تاریک با نور مصنوعی و نا مناسب اثر منفی در پی خواهند داشت. از این رو گزیدن نحو و میزان روشنایی در اتاق کودک اهمیتی بس مهم را ایفا می‏نماید. تاثیر مهمی در خواندن و نوشتن و ایجاد آرامش و تمرکز آنان دارد. نور مناسب فضا را جهت محیطی آرام و مناسب جهت مطالعه محصور می‏نماید. بررسی تاثیر میزان نور در شب نیز در روحیه آنان حائز اهمیت است(شاطریان،1391).

امروزه تاثیر مثبت نور مناسب بر روان و رفتار و خلق و خوی، قدرت نیرو بخشی و تولید انرژی مثبت در انسان، غیر قابل انکار می‏باشد. زیرا نور اثر مستقیم بر فعالیت بخش‌های درون مغز دارد و اشتیاق و علاقه به روشنایی و یا ترس از تاریکی فقط یک مسئله واهی و یا روانشناختی و یا اجتماعی نیست بلکه اثر بخشی بهینه نور در سلامت روان و تاثیر آن در تغییر خلق و خوی و رفتار انسان و در نهایت ارتقاء کیفی اخلاقی وی در پروژه‌های تحقیقاتی مختلف نیز ثابت شده است.

نور پس از عبور از سوراخ‌های ریز در یک پرده، تولید نقش تداخلی می‏کند که به موج‌های استخر آب می‏ماند. استفاده از نور برای عمق دادن و بعد سوم و تولید سایه روشن کاربرد دارد. بازتاب‌های پرتوهای نور در برخورد با آینه و شکست‌های نوری بین آینه‌ها جهت نور پردازی استفاده می‏شود. مانندآینه کاری.

سلامت روانی و تنی، شکوفایی هوش هیجانی، کیفیت زندگی و رعایت اخلاق انفرادی و اجتماعی و نیز جایگاه رفیع و هویت انسان در جامعه و به طبع آن خلق و خوی، رفتار کردار طرز برخورد و گفتار با دیگران در اجتماع که در نهایت به لحاظ رعایت شئونات اخلاقی بر عهده آدمی است و به حفظ ارزش‌ها و پاسداری از فرهنگ می‏انجامد محصول تاثیر پذیری انسان از فضاها و محیط‌های اولیه پرورشی و تربیتی است (نایبی،1386،ص 65).

تاثیر رنگ و نور و فرم بر فعالیت‌های آموزشی

یکی از عوامل موثر تربیتی در آموزش و پرورش جدید، نحوه معماری فضای آموزشی است. در تعلیم و تربیت جدید فضای فیزیکی کلاس‌ها و مدرسه، عاملی پویا در کیفیت فعالیت آموزشی در مدارس محسوب می‏شود. در یک نگاه سیستمی چگونگی معماری مدارس و عناصر تشکیل دهنده آن مانند: رنگ، نور، صدا، تجهیزات مختلف، ابعاد وسایل و فضاها و حتی‌اندازه و شکل آن‌ها همگی دارای تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر روی میزان فراگیری، توجه و حتی علاقه به باقی ماندن در آن محیط دارد. البته این تاثیر درکنار سایر عوامل آموزشی تاثیر دوچندان بر فراگیری دانش آموزان دارد.

به طور کلی نور کافی و نور پردازی مناسب در فضای آموزشی  باعث افزایش میل و رغبت، افزایش دقت و تمرکز حواس، سلامتی چشم و قدرت بینایی محفوظ مانده و خستگی اعصاب کمتر می‏شود و همین طور ایجاد تنوع فضایی و تاکید در فضا (رجبی موسی آباد،1389، ص 72).

 اثر رنگ و نور در آموزش

رنگ یک شی در اتاق به علت وجود دیوارهایی که نور را منعکس می‏کنند هرگز با رنگ یک نمونه منحصر به فرد یکی نخواهد بود. هر قدر رنگ دیوارها تیره تر باشد باید به همان‌اندازه مقدار روشنایی را بیشتر کرد زیرا قسمت بیشتر روشنایی به وسیله دیوارها جذب می‏شود و انعکاس نور خیلی کم خواهد بود(پاول فاورتر، ترجمه ی حمزه ای،1375).

 رنگ می‏تواند باعث تغییر و تبدیل فضا در مدرسه شود. اختلاف سطوح در طرح‌های باز و غیر محصور، هنگامی که از رنگ‌های هماهنگ از رنگ‌های اصلی یا معین استفاده شود، می‏تواند به طور دیداری، این خطوط را به هم پیوسته و دارای ارزش یکسان نشان دهد. بعضی اوقات رنگ در کلاس‌های درس می‏تواند مطابق با جهت پنجره باشد. رنگ‌های گرم باید در جهت کلاس‌های در جهت شمال و رنگ‌های سرد باید در کلاس‌های در جهت جنوب مورد استفاده قرار گیرد.

در مراکز تفریحی استفاده از رنگ‌های محرک و رنگ‌های تحریک کننده، که زمان‌ها را کوتاه تر به نظر میرساند. در سالن‌های ورزشی با توجه به افزایش فعالیت بدنی استفاده از رنگ‌های سرد و خنثی جهت کاهش آشفتگی و افزایش توجه و دقت بیشتر مورد توجه است.

فرم

فرم و شکل بهترین وسیله بیان ذهنیات و تصورات انسانی است. از دور ترین ایام یعنی دوران غار نشینی تا امروز وسیله‌ای بسیار با ارزش برای تفهیم و بیان‌اندیشه و تفکر انسان‌ها بوده است. فرم با ارزش ترین عناصر بصری است(نظارت، 1382، ص 33).

نقطه، خط، صفحه و حجم عناصر اولیه فرم هستند. این عناصر اولیه با توجه به ابعاد مربوطشان (طول و عرض و ارتفاع) مفهومی متفاوت دارند. فرم شامل:

نقطه : به وجود آورنده تمامی فرم هاست. از جابه جایی یک نقطه یک خط یعنی بعد اول حاصل می‏شود.

خط : امتداد یک نقطه خط را به وجود می‏آورد. خط یک بعد به نام طول دارد.( لبه‌ها را مشخص می‏کند، بافت و نقش را پدید می‏آورد، شکل را معین می‏کند)

سطح[1]: خطی که در جهتی به غیر از امتداد خود جابه جا شود یک سطح را مشخص می‏سازد. یک سطح دارای دو بعد طول و عرض است. شکل یکی از خصوصیات بارز سطح است. ویژگی سطحی عناصر سطح شامل جنس رنگ بافت می‏شود.

حجم[2] : سطحی که در راستای خلاف امتداد خود ادامه یابد یک حجم را تشکیل می‏دهد.یک حجم به صورت سه بعدی وجود دارد. مثل استوانه، مکعب، هرم و کره

شکل[3]: شکل مفهوم اولیه‌ای است که ما به وسیله آن یک فرم را از دیگری تشخیص می‏دهیم. شکل ممکن است به نوع خط یا به دوره ظاهری یک سطح یا به خطوط ورزی یک جسم سه بعدی اطلاق شود. اشکال شامل اشکال طبیعی مثل برگ، اشکال غیر واقعی مثل حرف A یا اشکال هندسی می‏باشد (فرهادی توسکی، 1378، ص 11).

انتخاب فرم

فرم‌ها دارای تاثیرات روانشناسانه‏ای هستند و می‏توان از طریق فرم معین، اطلاعات مورد نظر را ارسال نمود. پس فرم باید به گونه‌ای انتخاب شود که با محتوای فضا هماهنگی داشته باشد.

1.فرم پویا (مستطیل) حرکت را القا می‏کند و در عوض فرم ایستا(مربع) برای مکان‌های مکث مناسب است.

  1. فرم‌های بی قاعده کودک را وادار به خیال پردازی می‏کند.
  2. فرم‌های ساده و متقارن، تعادل را القا می‏کند.

4.فرم معقر دعوت کننده است.

  1. فرم محدب حالت پس زننده دارد.
  2. فرم‌های قوس دار، نرم هستند و کودکان عاشق فرم‌های نرم هستند.

7.درک فرم‌های خوابیده راحت تر از فرم‌های ایستا است. بنابراین از فرم‌های ایستاده در نقاط تاکید می‏توان استفاده نمود.

8.فرم‌های با قاعده سنگین تر از فرم‌های پیچیده هستند و فرم‌های عمودی سنگین تر از مایل

  1. نکته مهم استفاده از فرم‌های آشنا برای کودکان است که به آن‏ها کمک می‏کند از یک محیط بازی یک خانه دوم برای خودشان بسازند(رجبی موسی آباد، 1389، ص 75).

فرم ساختمان در رابطه با اقلیم

شکل ساختمان می‌تواند تاثیر زیادی در هماهنگ ساختن اقلیم و نیز در تعدیل انتقال شرایط بحرانی هوای خارج به داخل ساختمان داشته باشد. برای پی بردن به نقشی که شرایط گرمایی هر منطقه(دمای هوا و شدت تابش آفتاب) در شکل دادن به ساختمان‌های آن منطقه دارد، باید نسبت اهمیت هر یک از عوامل را مشخص نمود. اما به طور کلی می‌توان چنین گفت که شدت زیاد تابش آفتاب باعث کشیدگی ساختمان در جهت محور شرقی و غربی می‏گردد. در تعیین مناسب ترین فرم ساختمان باید به این نکته توجه نمود که بهترین شکل ساختمان شکلی است که کمترین مقدار حرارت (کالری) را در زمستان از دست داده است و در تابستان نیز کمترین مقدار حرارت را از آفتاب و محیط اطراف خود کسب نماید. در این رابطه ساختمان با پلان مربع بهترین فرم شناخته شده است. این عقیده بر اساس این واقعیت قرار دارد که چنین شکلی کمترین سطح خارجی را در برابر بیشترین حجم ارائه می‌دهد. البته این عقیده در برابر ساختمان‌های قدیمی که عموما پنجره‌های کوچک داشته و به  همین دلیل نفوذ آفتاب به داخل آن‌ها قابل چشم پوشی است صادق می‌باشد. اما درمورد ساختمان‌های معاصر با قسمت‌های شیشه خور بزرگ نمی‏توان چنین حکمی صادر کرد. در مورد این ساختمان‌ها بهترین فرم را بایستی با توجه به تاثیری که دمای هوا و تابش آفتاب بر هوا و تابش آفتاب بر هوای داخلی ساختمان می‌گذارد، تعیین نمود (شاطریان،1391).

[1] plane

[2] volume

[3] shape

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 40% تخفیف

20000 تومان

12000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحات نوع فایل مقطع تحصیلی قیمت
24 WORD - قابل ویرایش کارشناسی ارشد و دکترا 12000 تومان
برچسب ها: , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه جدید

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد