مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدرسه هوشمند
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدرسه هوشمند
مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدرسه هوشمند
شرح مختصر:
مدرسه هوشمند چیست؟
در تعریف مدارس هوشمند ایران چنین آمده است: مدارس هوشمند ایران مدارس توسعه یافتهای هستند که برای انتقال مفاهیم سنتی از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات کمک میگیرند. این ابزارها شامل برنامههای رایانهای از جمله بکارگیری نرمافزارهای کاربردی نظیراسلاید (پاورپوینت)، واژه نگار و صفحات گسترده و امکانات اینترنتی است (شیوه نامه اجرایی هوشمندسازی مدارس،1390).
مدرسه هوشمند،مدرسهاى است که درآن روند کلیه فرایندها اعم از مدیریت ، نظارت ، کنترل ، یاددهی-یادگیری ، منابع آموزشی و کمک آموزشی ، ارزشیابی ، اسناد و امور دفتری ، ارتباطات و مبانی توسعه آنها ، مبتنی بر فاوا[1] و جهت بهبود نظام آموزشی و تربیتی پژوهش محورطراحی شده است. در مدارس هوشمند، کامپیوتر جایگزین تخته سیاه و سی.دی جای دفتر مشق را میگیرد. دانشآموزان میتوانند از طریق اینترنت اطلاعات بسیاری درباره هر موضوع که بخواهند به دست آورند. در این سیستم، معلم و شاگرد هر دو تولید محتوای الکترونیکی و درس را بصورت سی.دی ارائه میکنند. در مدارس هوشمند آموزش منحصر به معلم نیست، بلکه یاددهی و یادگیری کاملاً تعاملی است و دانشآموزان نقش اساسی در آموختن مباحث علمی دارند. در مدارس هوشمند، دبیران با استفاده از محتوای درسی الکترونیکی موجب تفهیم بهتر مطالب درسی و صرفهجویی در وقت میشوند و دانشآموزان هم این فرصت را دارند که توانایی و قابلیتهای خود را آشکار و به تولید محتوا بپردازند. در این گونه مدارس، کسب موفقیت دست یافتنی است و میزان آن به تلاش و پیگیری دانشآموزان و هدایت صحیح و جهتدار بستگی دارد. در این روش روح پژوهش و جستوجوگری قطعاً جایگزین روحیه بیهدف دانشآموزان خواهد شد. در این سیستم، رکن اصلی برای هرگونه تغییر، تغییر در فکر است و ابزار و امکانات تنها وسیلهای برای جامه عمل پوشاندن به افکار هستند (شیوه نامه اجرایی هوشمندسازی مدارس،1390).
2-14: هدف از ايجاد مدارس هوشمند چیست؟
اهداف، مقاصد مورد انتظار در دورههای زمانی بلند مدت میباشند. اهداف مدارس هوشمند به نحوی تبيين شدهاند که در راستای اهداف اداره کل آموزش و پرورش بوده، مسير را برای نيل به اين هموار سازند. همچنين اهداف مدارس هوشمند در راستای چشمانداز مدارس هوشمند تدوين گرديده است تا نيل به اين اهداف، رسيدن به چشمانداز را ممکنتر سازد . این اهداف عبارتند از (جلالی و همکاران، 1388):
- رشد همه جانبه دانشآموزان (ذهنی ، جسمی ، عاطفی و روانی).
- ارتقاء توانايیها و قابليتهای فردی.
- تربيت نيروی انسانی متفكر و آشنا به فنآوری.
- افزايش ارتقاء و مشاركت مردمی.
- استمرار فرايند يادگيری دانشآموزان در خارج از مدرسه.
- ايجاد محيطی پويا و جذاب برای شکوفايی کامل استعدادها و بروز خلاقيتهای فردی و جمعی دانشآموزان.
- افزايش حضور، پشتيبانی و مشارکت والدين و گروههای ذينفع در فرايند يادگيری دانشآموزان.
- همراه نمودن کادر آموزشی مدارس با روندهای نوين آموزشی مبتنی بر نيازمندیهای جامعه دانش بنيان.
- ايجاد محيطی مناسب جهت ارزيابیهای مستمر و متناسب با استعداد و پيشرفت دانشآموزان.
- فراهم نمودن فضای مشارکت و تعامل دانشآموزان و معلمان در فرايندهای ياددهی – يادگيری.
- ترويج يادگيری تجربی، پژوهش محوری و دانشآموز محوری در فرايندهای آموزشی.
- توسعه مهارتهای ادراکی، کلامی، اجتماعی ، حرفهای و تخصصی دانشآموزان.
- تربيت دانشآموزان فاخر برای ورود به ميدانهای بينالمللی با تکيه بر هويت ايرانی- اسلامی.
2-15: مأموريت و چشمانداز مدرسه هوشمند
چشمانداز مدرسه هوشمند ، بيانگرمقصد آرمانگرايانهای است که این مدارس میکوشند تا با بهرهگيری از فناوری اطلاعات بدان دست يابند. در عبارت چشمانداز مدرسه هوشمند ، آينده به گونهای ترسيم و تصوير میشود که کاربردها و خدمات فناوری اطلاعات در حد اعلی بکار گرفته شده و مرکز نيز به عنوان مدرسه هزاره سوم با بهره گيری از فناوری اطلاعات توانمند شده باشد. عبارت چشمانداز گرچه ممکن است تا حدودی رويايی و آرمان گرايانه باشد ليکن میتواند شور و انگيزه کافی برای توسعه مدرسه هوشمند را در بين مديران ، کارکنان و ذينفعان ايجاد نمايد و آنها را در اين حوزه هماهنگ کند (مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، 1390).
2-16: راهبردهای توسعه مدارس هوشمند
راهبردها، مسيرها و راهکارهايی برای رسيدن به اهداف هستند. در صورتی که اهداف را از جنس مقصد به شمار آوريم راهبردها از جنس مسير رسيدن به مقصد میباشند. در تدوين راهبردها سعی میشود تا با شناسايی نقاط قوت و ضعف مدرسه هوشمند و تعيين فرصتها و تهديدهای موجود در زمينه بهره گيری از فناوری اطلاعات، راهبردها به گونهای تبيين شوند تا حداکثر استفاده از نقاط قوت فرصتها صورت گرفته، نقاط ضعف برطرف شده، برای رويارويی با تهديدها چاره انديشی شود(مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، 1390).
[1] – فناوری اطلاعات و ارتباطات
جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.
با 40% تخفیف
20000 تومان
12000 تومان
جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید
تعداد صفحات | نوع فایل | مقطع تحصیلی | قیمت |
---|---|---|---|
34 | WORD - قابل ویرایش و آماده پرینت | کارشناسی ارشد و دکترا | 12000 تومان |