دانلود نمونه سوال پیام نور-پروژه-مقالات-پایان نامه و سوالات استخدامی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق محيط يادگيري



توضیحات

مبانی نظری و پیشینه تحقیق محيط يادگيري

 

 

 

مبانی نظری و پیشینه پژوهش محيط يادگيري

شرح مختصر:

محيط يادگيري

يكي از عناصر پيش زمينه ي مؤثر بر بازده و پيامدهاي يادگيري ،ساختار و محيط يادگيري اول است، عوامل موقعيتي يا محيطي،عوامل ايجاد كننده فضايي هستند كه درآن تكليف يادگيري انجام مي شود(بيگز،1985 به نقل از پارسا وساکتی1386 ص110).توجه به مؤلفه محيط يادگيري تقريباً به اوائل سال 1960 برميگردد يعني زماني كه بلوم اشاره كرد كه مي توان از ملاك محيط يادگيري كلاس براي پيشبيني پيشرفت تحصيليافراد استفاده كرد.در آن زمان تحقيقات درخصوص موفقيت تحصيلي افراد متوجه محيط هاي يادگيري كارآمد شد(اندرسون و والبرگ، 1974؛والبرگ،1974 به نقل از پارساوساکتی1386 ص110). علاقه به تحقيق درباره محيط يادگيري، به ويژه از زماني بيشتر شد كه محققان دريافتند كه بازده و پيامدهاي يادگيري شناختي وعاطفي و نگرش افراد در مورد يادگيري، تاحد زيادي تحت تأثير ادراك آنها از اين محيط است(اندرسون و والبرگ،1974 به نقل از پارسا وساکتی1386).محيط يادگيري از آن زمان به بعد به ادراك مشترك دانش آموزان و استادان از محيط كلاس درس اطلاق شد(فريزر،1986 به نقل از پارسا وساکتی1386ص110).

عوامل فردي

علاوه براینها تأثير عنصر ادراك از محيط و موقعيت يادگيري در بازده و پيامدهاي يادگيري ، عوامل فردي نيز جايگاه ويژه اي دارند.همان طور كه مي دانيم دانش آموزان از لحاظ توانايي هاي ذهني، روش هاي آموختن ،سبك و سرعت يادگيري، آمادگي و علاقه و انگيزش نسبت به كسب دانش و انجام فعاليت هاي تحصيلي باهم تفاوت دارند.بنابراين درنظر گرفتن تفاوت هاي فردي افراد در آموزش و برخورد متناسب با ويژگي هاي خاص آنان از وظايف مهم هر نظام آموزشي است.نتايج پژوهش هاي انجام شده دراين باره نيز بر اين حقيقت تأكيد كردهاند كه توجه به تفاوت هاي فردي يادگيرندگان از سوي مربيان، در بهبود كيفيت يادگيري و افزايش سطح پيشرفت تحصيلي آنان بسيار تأثيرگذار است. آنچه در سال هاي اخير بيشتر از بقيه عوامل مؤثر بر يادگيري نظر روانشناسان تربيتي و متخصصان آموزشي را به خود جلب كرده، تنوع سبك هاي تفكر و رويكردهاي يادگيري بوده است. اين تفاوت ها عمدتاً در چگونگي برخورد يادگيرنده با موضوع هاي مختلف يادگيري و نحوه فراگيري، نگهداري واستفاده از آن يادگيري ها مطرح بوده است.(پارساو ساکتی1386 ص110).

سبك تفكر

سبك تفكر، رويكرد ترجيحي فرد براي استفاده از توانايي هاي خودش است.به عبارت ديگر، سبك تفكر به خودي خود توانايي به حساب نميآيد،بلكه يك گرايش ترجيحي است (استرنبرگ[1]،1994 به نقل از یمینی وهمکاران 1387ص88). به اعتقاد استرنبرگ سبك تفكر در افراد، شيوه اي براي به كارگيري توانايي هاي آنها است.از نظر او تمايز بين سبك و توانايي مهم است. توانايي، يعني آنكه فرد بتواند از عهده كاري خوب برآيد.حال آن كه سبك فرد يعني تمايل او به چگونگي انجام دادن كاري. بي شك،دو فرد با توانايي هاي يكسان مي توانند سبك هاي تفكر گوناگوني داشته باشند.سبك هاي تفكر نه خوب هستند نه بد،بلكه با يكديگر متفاوت هستند (استرنبرگ، 1994 به نقل از یمینی وهمکاران1387).استرنبرگ از 13 سبك تفكر نام مي برد و آنها را در پنج بعد جاي مي دهد كه عبارتند از: كاركردها[2]،شكلها، سطح ها،گستره ها و گرايش ها( زانگ و استرنبرگ،2005 به نقل ازحجازی و همکاران).

كاركردها شامل سه كاركرد براي خودگرداني  ذهني فرد مي شود كه عبارتند از :  1 -قانون گذار[3]  2-اجرايي[4] ،  3-قضاوت گر[5]

شكل ها[6]: شامل چهار شكل: 1-فردسالار (تك محور-خودراي)[7] ، 2-پايور سالار (نظم طلب)[8] ،   3-جرگه سالار (چندمحور)[9] و  4-ناسالار (نامنظم)[10] ؛

 سطح ها[11]:شامل دو سطح: 1-كلي نگر[12] و 2- جزيي نگر[13] ؛

 گستره ها[14] :شامل دو حوزه  : 1-درون نگر[15] و  2-  بيرون نگر [16]و  در نهايت

گرايش ها[17]:شامل دو گرايش: 1-آزادانديش [18]و 2-محافظه كار[19].

تقسيم بندي هاي متعددي در مورد اين سيزده سبك وجود دارد.زانگ و استرنبرگ،(2000) و زانگ و پستيگليون[20] ، (2001) به نقل ازحجازی و همکاران در يك تقسيم بندي سيزده سبك تفكر را به سه نوع سبك كلي قابل تبديل مي­دانند.سبك هاي تفكر نوع اول شامل آنهايي است كه مولد خلاقيت بوده، سطوح بالاتري از پيچيدگي شناختي را طلب مي كنند و شامل سبك هاي قانون گذاري (خلاق بودن) قضاوت گر (ارزيابي افراد ديگر يا بازده ها) پايورسالار (اولويت بندي تكاليف فردي، كلي، تمركز بر تصوير كلي ) و آزادانديشي (اتخاذ رويكردي بديع نسبت به انجام تكاليف) هستند.

[1]. Sternberg

[2].Functions

[3].Legislative

[4].Executive

[5].Judicial

[6].Forms

[7].Monarchic

[8].Hierarchic

[9].Oligarchic

[10].Anarchic

[11].Leveis

[12].Global

[13].Local

[14].Scopes

[15].Internal

[16].External

[17].Learning

[18].Liberal

[19]. Conservative

[20]. Zanch &Postiglione

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 30% تخفیف

20000 تومان

14000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحات نوع فایل مقطع تحصیلی قیمت
42 WORD - قابل ویرایش کارشناسی ارشد و دکترا 14000 تومان
برچسب ها: , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه جدید

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد