فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق حمایت اجتماعی


مبانی نظری و پیشینه تحقیق حمایت اجتماعی

 

 

 

مبانی نظری و پیشینه پژوهش حمایت اجتماعی

شرح مختصر:

تعاریف حمایت اجتماعی

حمایت اجتماعی عبارت است از ادراك  فرد از اینكه مورد توجه و علاقه دیگران بوده، از دیدگاه آنان فرد ارزشمند است، چنانكه دچار مشكل و ناراحتی شود، سایر افراد مؤثر در زندگی‌اش(مثل دوستان و برادر و همكاران ) به او یاری خواهند رساند. بر طبق این تعریف حمایت اجتماعی مفهومی است كه به دامنه ارتباطات متقابل بین فردی توجه دارد، و هر چه میزان مبادلات بین فردی بیشتر باشد، میزان حمایت اجتماعی كه فرد دریافت می‌دارد، افزونتر خواهد بود. عكس این رابطه نیز صادق است بنابر تعریف، حمایت اجتماعی دوجنبه یا دوبعد اساسی دارد: الف: جنبه دهنی: بعد ذهنی حمایت اجتماعی به تصوری اطلاق می‌گردد كه فرد از افراد موثر دارد كه قادرند به طور بالقوه در مواقع درماندگی و ناچاری وی را مساعدت نمائید.  این جنبه در میزان عملكرد فرد تأثیر فراوانی دارد و یافته‌های تحقیقاتی حاكی ازآن است كه هرچه ذهنیت فرد در برخورداری از حمایت دیگران ـ حمایت بالقوه ـ بیشتر باشد میزان پاسخهای موفقیت‌آمیزی كه به فشارهای روانی وموقعیتهای بغرنج نشان می‌دهد، بیشتر است. بر عكس، اگر فرد احساسی كند كه از حمایت اجتماعی كافی اطرافیان برخورد دار نیست، احتمالاً آمادگی كمتری برای مقابله با خطر از خود نشان می‌دهد و ممكن است كه به جای رویارویی با مشكلاتش به رفتارهای اجتنابی یا فرار متوسل شود(بیگی‌فرد، 1378). ب:جنبه عینی: بعد عینی یا بالفعل حمایت اجتماعی به میزان واقعی مساعدتهای و همیاریهای ارائه شده به فرد بستگی دارد هرنوع تغییر یا بروز مصیبتی در زندگی فرد، از جمله منابع فشاری است كه ممكن است موجب پریشانی و نگرانی فرد شود. حضور افراد موثر و مساعدت آنان تاحد قابل ملاحظه‌ای از شدت فشار روانی می‌كاهد و فرد را قادر به انطباق دوباره خواهد ساخت به عنوان مثال، ازدواج از جمله وقایعی است كه سبب ایجاد فشارهای روانی و محیطی بر فرد می‌گردد حضور افراد خانواده  و دوستان در مجلس جشن عروسی به زوج حوان از سوی اطرافیان ارائه می‌شود، تا میزان زیادی از فشار روانی ناشی از تغییر زندگی و مسئولیت‌ها می‌كاهد و آنها را قادر می‌سازد كه با موقعیت و شرایط تازه انطباق لازم را به عمل می‌آورند (بیگی‌فرد، 1378).

اعتقاد بر این است كه حمایت اجتماعی به سه طریق دربرخورد با رویدادهای فشار زا كمك می‌كند اولاً اعضای خانواده، دوستان، و سایر افراد می‌توانند مستقیمآ حمایت ملموسی به شكل منابع مادی در اختیار شخص قرار دهند. ثانیاً اعضای شبكه اجتماعی فرد می‌توانند با ارائه پیشنهادات وی را از حمایت اطلاعاتی خود برخوردار سازند و این اقدامات متنوع می‌تواند به حل مشكلاتی كه موجب فشار شده است كمك كند. این پیشنهادات به فرد كمك خواهد كرد تا به مشكل از دیدگاه جدیدی نگاه كند، بدین ترتیب آن را حل كرده یا آسیب‌های ناشی از آن را به حداقل می‌رساند. ثالثاً افراد شبكه اجتماعی می‌توانند با اطمینان بخشی دوباره به فرد در خصوص اینكه مورد علاقه با ارزش و محترم است از وی حمایت عاطفی به عمل آورند و نهایتآ موجب افزایش عزت نفس و خود پنداره در او شوند(هاوس، 1988، به نقل از بیگی‌فرد، 1378).

یكی از مفاهیم روانشناختی كه اخیراً توسط دانشمندان علوم تربیتی مطرح گردیده است، حمایت اجتماعی می‌باشد. این موضوع نیز یكی از نیازهای اساسی افراد بشر در طول تاریخ بوده است. انسان‌های اولیه در اكثر دوران تاریخ خود احتمالاً در دسته‌ها و گروه‌های كوچك زندگی می‌كردند و به دنبال یافتن غذا بودند و در مواقعی در معرض خطر حمله موجودات درنده قرار می‌گرفتند. به عقیده بالبی(1982، نقل از شریفی درآمدی،1381). در طول تاریخ بشری در صورت كمك اطرافیان، انسان‌ها به بهترین وجه قادر به رویارویی با بحران‌ها و روبرو شدن با خطرات بوده‌اند. بدین‌گونه در طبیعت ما نیاز به دلبستگی‌های نزدیك استقرار یافته است تا بتوانیم از حمایت خانواده و اطرافیان برخوردار گردیم.  آنگونه كه از تعاریف مختلف حمایت اجتماعی استنباط می‌شود، آن عبارت است از میزان ادراك فرد از این كه مورد توجه و علاقه دیگران بوده، از دیدگاه آنان فردی ارزشمند است و چنانچه دچار مشكل شود به او یاری می‌رسانند.

2-2 پیشینه­ی پژوهش

2-2-1 پیشینه­ی خارجی

سالوی وهمکاران[1](2002) رابطه هوش هیجانی ومقابله با استرس را بررسی کرده وبه این نتایج رسیده اند که رابطه مثبت و معناداری بین درک هوش هیجانی وکارکرد بین فردی وکارکرد روان شناختی وجود دارد. همچنین کیاروچی وهمکاران[2](2000)عنوان کرده اند که هوش هیجانی رابطه بین استرس وانطباق روان شناختی را تعدیل می کند.(انطباق روان شناختی:ویژگی هایی است که با افسردگی،ناامیدی و عقاید خودکشی ارتباط دارند.

پژوهش با عنوان «هوش هیجانی رابطه بین استرس و سلامت روانی را تعدیل می كند» (سیاروچی و همكاران، 2002، به نقل از نوری، 1383) در دانشگاه ولونگونگ استرالیا بر تعداد 302 نفر از دانشجویان این دانشگاه در یك مطالعه مقطعی شامل ارزیابی استرس زندگی، هوش هیجانی خود گزارش دهی و هوش هیجانی عینی و سلامت روانی می شد، انجام شد. تحلیل رگرسیون مشخص كرد كه استرس با این موارد در ارتباط است:

1- گزارش افسردگی بیشتر، ناامیدی و انكار خودكشی در افرادی كه در مقایسه با سایرین از ادراك هیجانی بالاتری برخوردار بودند.

2- گزارش افكار خودكشی بیشتر در بین آنهایی كه در اداره، تنظیم و ادراك هیجانات دیگران ضعیف بودند.

 اسپنس[3] و دیگران (2003)، به منظور بررسی این كه هوش هیجانی و خود یكپارچه سازی پیش بینی كننده­ی مهمی در بهزیستی هیجانی است، پژوهش را در استرالیا انجام دادند. به این منظور آزمون هوش هیجانی و آزمون خود یكپارچه سازی بر روی 95 دانش آموز توسط میزان پاسخ هایشان برای تلاش شخصی انجام شد. وی چنین فرض كرد كه تأثیر خود یكپارچه سازی هدف و صنعت هوش هیجانی در حس بهزیستی افراد موثر است. تحلیل همبستگی نشان داد افرادی كه سطح بالایی از هوش هیجانی را گزارش كرده اند در مفهوم نظام های خود یكپارچه شده اهداف شخص بیشتر سازگار بودند و خرده مقیاس تنظیم خلق در هوش هیجانی و تنظیم هویت در خود یكپارچه سازی اهداف می تواند پیش بینی كننده بهزیستی هیجانی باشد، این نتایج نشان می دهد كه تجارب هیجانی كه تجارب هیجانی كه توانایی تنظیم هیجانات را دارند به واسطه جایگزین كردن تلاشهایی كه متناسب است با ارزشها و عقاید اصلی شخص، در بهزیستی هیجانی تأثیرگذار هستند.

[1] Salovey & et al

[2] Ciarrochi & et al

[3]. Spence, G

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 35% تخفیف

20000 تومان

13000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلمقطع تحصیلیقیمت
43WORD - قابل ویرایشکارشناسی ارشد و دکترا13000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد