دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی


دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی

 

 

 

شرح مختصر:

مبانی نظری رضایت شغلی

يکي از عوامل بسيار مهم در موفقيت شغلي، رضايت شغلي است که باعث افزايش کارآئي و نيز احساس رضايت فردي مي گردد. مطالعه رسمي رضايت شغلي با مطالعات “هاثورن[1]” در اوايل سال هاي 1930 تاکنون رضايت شغلي بطور وسيعي مورد مطالعه واقع شده است. چرا رضايت شغلي اين قدر مورد توجه است؟ در اصل، رضايت شغلي به اين دليل اهميت پيدا کرد که طرفداران اوليه رويکرد روابط انساني تئوريسین ها و مديران را قانع کردند که کارگر خوشحال، کارگري سودآور است (کوزه چیان و همکاران،1382).

چستر بارنارد[2] (1950) عقيده دارد که رضايت شغلي باعث تداوم همکاري فرد و سازمان مي گردد. خشنودي هاي ويژه اي که انسان را بر مي انگيزد تا کوششهاي خود را به ياري يک سازمان روانه سازد از سودهاي مثبتي است که در برابر زيان هاي برخاسته از اين همکاري سرچشمه مي گيرد. به اعتقاد فرد لوتانز[3] (1987) رضايت شغلي يک حالت عاطفي مثبت يا خوشايندي است که حاصل ارزيابي از شغل يا تجارت شغلي اش مي باشد، رضايت شغلي نتيجه ادراک کارکنان است از آنچه که به نظرشان مي آيد و شغلشان آنرا بخوبي فراهم کرده باشد (به نقل از ایلماز و ارگان[4]، 2008).

در نتيجه آنچه از جمع آوري انديشمندان بر ميايد آنها رضايت شغلي نيروي انساني را بعنوان نتيجه و ثمره عوامل مختلف انگيزش کارکنان مي دانند و معتقدند که در نتيجه فراهم آمدن عوامل انگيزش کارکنان و اعمال آن­ها، رضايت شغلي فراهم مي شود. سوالي که در اين رهگذر بايد مطرح شود اين است که آيا رضايت شغلي کارکنان آنان را به کار بهتر و بيشتر وادار خواهد کرد يا نه؟ پاسخ اين است که مطالعات و بررسي هايي که در اين زمينه به عمل آمده نشان داده است که رضايت شغلي تاثير بسزايي در پيشرفت روند کارکنان دارد ولي براي فراهم آوردن زمينه هاي لازم براي ايجاد رضايت شغلي، اشکال مختلف اقدامات انجام مي پذيرد و اگر اين اقدامات تکراري باشد و براي جلب رضايت کارکنان از يک روش و يک اقدام استفاده شود و اين روش ها تکراري باشد از تاثير آن کاسته خواهد شد. زيرا استفاده تکراري از اين يا آن عامل موجب کاهش رضايت شغلي و در نتيجه کاهش بازده کاري کارکنان خواهد شد.

از سوي ديگر همه افراد در مواجه شدن با يک روش انگيزش، عکس العمل مشابهي نشان نميدهند يعني ممکن است گروهي از کارکنان با دريافت حقوق بيشتر به رضايت شغلي برسند و گروه ديگر از طريق ارتقا مقام و گروه ديگر با کسب شغل و مقامي که ايجاد شخصيت کند و سرانجام گروهي ديگر از طريق نيل به اهميت شغلي، مشارکت در تصميم گيريها و آرامش در محيط کار به رضايت برسند (مهداد، 1390).

مفهوم رضايت شغلي

دانشمندان درباره رضايت شغلي[5] تعاريف مختلفي دارند. در سال(1935) رابرت هاپاک [6]در ارتباط با عوامل روانشناختي، فيزيولوژيکي و اجتماعي و ويکتور وروم[7] در سال(1924) در زمینه تمايلات رواني فردی، رضايت شغلي را تعريف نموده اند. در سال(1985) ديويس نيواستورم[8] رضايت شغلي را، مجموعه اي از احساسات سازگار نسبت به شغل معرفي مي نمايد و معتقد است اين احساس زماني حاصل مي شود که خواسته ها، نيازها، آرزوها و تجربه هايي که شاغل هنگام ورود به سازمان با خود دارد، از طريق شغل بر آورد شود (به نقل از سلطانی،1384). ايجاد رضايت شغلي در فرد بستگي به عوا مل متعددي دارد که در کنار هم موجب حصول نتيجه مطلوب مي شوند. فقدان يک عامل مي تواند فرد را در زمره افراد ناراضي از شغل خود قرار دهد (مهداد،1390). رضایت شغلی به مجموع تمایلات یا احساسات مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند،اطلاق می شود. یعنی هر چه فرد رضایت شغلی بالایی داشته باشد به میزان زیادی شغل خود را دوست داشته، از طریق آن نیازهای خود را ارضا نموده و در نتیجه احساسات مثبتی نسبت به آن خواهد داشت. رضایت شغلی همچنین به تصور و برداشت هر فرد از کار خود و نوع احساسات  و نگرشهای مثبت افراد در خصوص شغل خود نیز  تعریف شده است (رضایی هرندی، 1389). رضایت شغلی در ساده ترین بیان عبارت از احساس عاطفی مفید و مثبتی که پس از انجام کار در فرد حاصل می گردد. البته رضایت شغلی یک عامل مجرد و تنها نیست بلکه ارتباطی بینابین و پیچیده ای از وظایف شغلی، مسئولیت پذیری، کنش ها و واکنشها، انگیزه ها، تشویقها و دلگرمی هاست(تینگ[9]، 2007).

شاخص توصيف شغل[10](JDI) نخستين بار توسط اسميت کندال و هيولين در سال(1969) در دانشگاه کرنل آمريکا تدوين شده است و از آن پس در کشورهاي مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. در اين مدل شاخص هاي موثر در رضايتمندي شغلي در قالب 5 جنبه ماهيت کار، سرپرستي، همکاران، ترفيعات، حقوق، مزايا و شرايط کار دسته بندي مي شود (به نقل از نوربخش و علیزاده، 1383). که در این جا به طور مختصر به هر يک اشاره مي گردد.

[1]-Hawthorne

[2]-Chester Barnard

[3]-Luthanz

[4]-Yilmaz & Ergan

[5]- Job satisfication

[6]- Rabert Hapak

[7]- Victor Veroom

[8]-Davis Nivastorm

[9]-Ting

[10]- Job Descriptive Index

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 40% تخفیف

20000 تومان

12000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلمقطع تحصیلیقیمت
31WORD - قابل ویرایشکارشناسی ارشد و دکترا12000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد