گزارش تخصصی زیست شناسی


گزارش تخصصی زیست شناسی

 

 

 

gozaresh-takhasosi-www-rdaneshjoo-ir-1

شرح مختصر:

چکیده

در آموزش زيست شناسي  درقرن حاضر تاكيد بر يادگيري(و نه تدريس ) است. روش تاكيد بر يادگيري یک روش  دانش آموز محور است و هدفش ارتقا بخشيدن به عمق يادگيري است. در اين الگو، مبنا اين قاعده كلي آموزش است كه مي گويد يادگيري بايد توسط خود دانش آموز با روشهاي مفرح، سرگرم كننده و در عين حال داراي اهداف علمي صورت گيرد. ديدگاههاي دانش آموز محور با مقاومت معلمان، شاگردان و مديران آموزشگاه ها مواجه خواهد شد و باید آنها را برای این روش آماده کرد. در ثاني برای این روش داشتن محتواي درسي قوي لازم است. دانشمندان پيشنهاد مي كنند كه آموزش مبتني برنيازها و بنيانهاي اجتماعي، در صورتي كه در برنامه  آموزشي دانش آموزان گنجانده شود، راهي موثر براي ايجاد انگيزه هاي لازم در بكار گيري روش هاي جديد آموزش زيست شناسي است. روش سخنرانی اکنون در آموزش علوم چندان مورد توجه نمی باشد. دلايل متعدد براي اين گفته مطرح مي شود، در اين روش اولا شاگرد يك موجود انفعالي محض است و مجبور است فقط گفته های معلم را یاد بگیرد. دوما با روش سخنراني بويژه دانش زيست شناسي كه يك علم بسيار بزرگ و با زير شاخه هاي فراوان است به صورت “كوهي از مشكلات” جلوه مي كند. و اين مشكلی دیگری را ايجاد مي كند: يعني درك سطحي ازحقيقت زيست شناسي. دانش آموزان ما در موفقيت امتحانات كتبي چيزي در جهان كم ندارند، اما بدليل سطحي نگري و اينكه فقط مطالب معلم را یاد می گیرند، موفقيت چنداني در عرصه تحقيقات و پژوهش و به عبارت ساده تر حيطه كاربرد پيدا نمي كنند. پاسخ دانش آموز امروزي به اين كوه مشكل چيست؟ آنان  به جاي سعي در فهم و درك درست علوم زيست شناسي، فقط به فکر کسب نمره هستند.

مقدمه

زیست‌شناسی از علوم طبیعی و دانش مربوط به مطالعه جانداران زنده است. این دانش به بررسی ویژگی‌ها و رفتار سازواره‌ها، چگونگی پیدایش گونه‌ها و افراد، و نیز به بررسی برهمکنش جانداران با یکدیگر و محیط پیرامونشان می‌پردازد. زیست‌شناسی شامل موضوعات وسیعی است که دارای تقسیم‌بندی بسیاری از مباحث و رشته‌های مختلف است. از جمله مهم ترین موضوعات آن عبارت از پنج اصل به‌هم‌وابسته است که می‌توان آن‌ها را اساس زیست‌شناسی مدرن نامید:

  1. سلول‌ها به عنوان واحد اصلی حیات هستند.
  2. گونه‌های جدید و صفات موروثی، محصول فرگشت هستند.
  3. ژن‌ها واحد اصلی وراثت هستند.
  4. ارگانیسم‌ها محیط داخلی خود را برای حفظ یک وضعیت پایدار و ثابت، حفظ می‌کنند.
  5. موجودات زنده انرژی مصرف می‌کنند و آن را به صورت دیگری تبدیل می‌کنند.

رشته‌های فرعی زیست‌شناسی به وسیله مقیاسی که در آن موجودات زنده‌ای که قبلاً مطالعه شده‌اند، انواع موجودات زنده مورد مطالعه و روش‌های استفاده شده در مطالعه آنها، تعریف می‌شود: بیوشیمی، مطالعه شیمی اولیه زندگی؛ زیست‌شناسی مولکولی، مطالعه فعل و انفعالات پیچیده در میان مولکول‌های زیستی؛ گیاه‌شناسی، مطالعه زیست‌شناسی گیاهان؛ زیست‌شناسی سلولی، بررسی واحدهای ساختمانی همه حیات، سلول؛ فیزیولوژی، بررسی عملکردهای فیزیکی و شیمیایی بافت‌ها، اندام‌ها و دستگاه زیستی هر موجود زنده؛ زیست‌شناسی فرگشتی، بررسی فرایندهایی که تنوع زیستی را ایجاد می‌کنند؛ و بوم شناسی بررسی فعل و انفعالات موجودات زنده در محیط خود.

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 33% تخفیف

3000 تومان

2000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلمقطع تحصیلیقیمت
14WORD - قابل ویرایش و آماده پرینتدبیرستان2000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد