تجزیه و تحلیل رابطه بین پرخاشگری والدین و افسردگی کودکان مقطع ابتدایی
تجزیه و تحلیل رابطه بین پرخاشگری والدین و افسردگی کودکان مقطع ابتدایی
پایان نامه بررسی رابطه بین پرخاشگری والدین و افسردگی کودکان مقطع ابتدایی
مختصر توضیحات:
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه بين پرخاشگري و افسردگي در بين دانشآموزان مقطع پنجم ابتدايي است كه فرضيه عنوان شده عبارت است از اينكه بين پرخاشگري و افسردگي رابطه معني داري وجود دارد كه جامعه مورد مطالعه دانش آموزان مقطع پنجم ابتدايي است كه از بين 1350 نفر،70 نفر با استفاده از روش نمونه گيري طبقه اي به عنوان حجم نمونه انتخاب گرديده كه پرسشنامه هاي افسرگي و پرخاشگري بر روي آنها اجرا گرديده است كه بعد از اجراي پرسشنامه در بين آزمودني ها و بدست آوردن نمرات خام از طريق روش آماري ضريب همستگي آماری را بدست آورده كه نتايج بدست آمده حاكي از آن است كه بين افسردگي و پرخاشگري رابطه معني داري وجود دارد و سطح معني داري آن برابر p> 0/05 است.
مقدمه
در ارتباط بین انسان ها یکی از ضروریات زندگی است که نحوه و کیفیت آن می تواند آثار متنوعی ایجاد کند. در موارد روزافزونی این ارتباط شکل پرخاشگرانه به خود می گیرد(سادوک ، 2007). در حقیقت پرخاشگری رفتار هدف داری است که در جهت تحقیر و یا تخفیف شخصیت دیگران و آسیب رساندن به آن ها صورت می گیرد(سادوک بج ، 2005، اتینسون ، 2000). خانواده یکی از واحدهای مهم و تعیین کننده سرنوشت افراد هر جامعه است و رفتارهای والدین در این واحد از عوامل بسیار مؤثر بر وضعیت فرزندان آن ها می باشد. در بسیاری از موارد رفتار والدین به صورت پرخاشگری با همدیگر یا با فرزندان می باشد و این نحوه رفتار می تواند عواقب ناخواسته زیادی مانند اختلال توجه، اضطراب و افسردگی در فرزندان را ایجاد کند(برلینگ، 1987 و ویتالو ، 2005)
پرخاشگري امروزه در مدارس و حتي در خانواده و خانه ها در بين زنان و مردان خود را نشان مي دهد كه به صورت زني كه از شوهر خود انتقاد مي¬كند يا مردي كه حضور همسرش را در يك مهماني ناديده مي گيرد و تمام اين موارد كه مي¬تواند در زندگي زناشويي باعث پرخاشگري شود و بدون در نظر گرفتن فرزندان كه چه ضربه اي به روحيات آن ها خواهد خورد و تمام اين نوجوانان و جوانان سرخورده مي تواند حاصل اين زندگي هاي بدون برنامه باعث پرخاشگري به دليل خشم يا براي هيجان ايجاد نمي شود. بلكه هدف به دست آوردن پاداش هاي مطلوب مثل پول يا كالاي با ارزش است و تمام اين موارد ممكن است كه در نظر فرد ديگر امري نامطلوب جلوه كند كه تمام مشكلات را بوجود آورد و پرخاشگري ناشي از خشم كه اين نوع پرخاشگري عموماَ با علائم برانگيختگي هيجاني و اغلب ناشي از ناكامي است كه در زندگي زوجين ديده مي شود كه تمام موارد را مي تواند در گوشه گيري و انزواطلبي فرزندان و به گونه اي افسردگي تأثير بگذارد كه اين مسأله باعث مي شود كودك بعدها دچار ناراحتي ها شود كه عامل اصلي ناراحتي خود را در والدين خود مي دانند(علي صائبي ، 1380)
عناوین فهرست شده:
چکیده
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت پژوهش
فرضیات پژوهش
تعاریف نظری و مفهومی اصطلاحات
فصل دوم: پیشینه و ادبیات پژوهش
پرخاشگری
تعریف پرخاشگری
انواع پرخاشگری
علل و انگیزههای پرخاشگری
کروموزمهای جنسی و پرخاشگری
نظریه یادگیری اجتماعی
پرخاشگری چگونه یادگرفته میشود
کنترل پرخاشگری
اختلال دوقطبی
دیس وتایمی و سیکلوتایمی
سیکوتیک در برابر نوروتیک
افسردگی قطبی
نظریههای مربوط به افسردگی
نقش وراثت در اختلالات دو قطبی
الگتروشوک درمانی
نظریههای روان یویایی
نظریه یادگیری
نظریه شناختی
بی پناهی آموخته شده اولیه
فصل سوم: روششناسی پژوهش
روش پژوهش
جامعه آماری
حجم نمونه
روش نمونهگیری
ابزار اندازهگیری
روش آماری مربوط به فرضیهها
فصل چهارم: یافته ها وتجزیه وتحلیل داده ها
نمرات خام آزمودنیها از آزمون افسردگی در بین دانشآموزان
یافتهها و تجزیه و تحلیل دادهها
بررسی رابطه بین پرخاشگری و افسردگی در بین دانشآموزان
مقایسه پرخاشگری در بین والدین دارای کودکان افسرده و والدین دارای کودکان عادی
مقایسه پرخاشگری در بین کودکان عادی و پرخاشگر
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
پیشنهادات
محدودیت
منابع ومأخذ
نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.
با 50 % تخفیف
10000 تومان
5000 تومان
جهت خرید و دانلود پایان نامه بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید
تعداد صفحات | نوع فایل | قیمت |
---|---|---|
100 | WORD | 5000 تومان |