مقاله ربا در اقتصاد ایران


مقاله ربا در اقتصاد ایران

 

 

rebadareghtesad[www.RDaneshjoo.ir]

 

بخشی از مقاله :

معني و مفهوم ربا تاكنون در اذهان جامعه علمي و مردم كوچه و بازار از منظر فقهي بررسي شده است. اين واژه در صورتي كه با نگاه اقتصادي مطالعه شود به مفاهيمي مثل سود و كارمزد و بهره نزديك مي‌شود. هر چند نفرت حداقل 6… ساله از اين كلمه وجود دارد.
مفهوم ربا در اقتصاد بيش از آنكه به توليد مربوط شود به مصرف نزديكتر است و دليل آن همان است كه اغلب فقها حرمت ربا در قرآن را حداقل در ابتدا به قرض‌هاي داده شده به درماندگان و بيچارگان براي مصارف خود مي‌دانند هر چند حرمت ربا مطلق نيز باشد.
اما بالعكس مفهوم بهره در اقتصاد يادآور توليد و نقش سرمايه است در حقيقت بهره، مزد سرمايه پولي است كه به سرمايه‌گذار تعلق مي‌گيرد. در اينكه به سرمايه، سود تعلق مي‌گيرد بين فقه و اقتصاد اشتراك مساعي وجود دارد كه نمونه آن مضاربه است اما شرايطي نيز وجود دارد و از جمله شرايط آن اول درگير شدن سرمايه‌گذار با توليد و ريسك‌هاي احتمالي آن و دوم مشخص شدن سهم واقعي پس از توليد و …. است. اما اقتصادداناني هم هستند كه هم‌سو با فقيهان سود انگلي سرمايه و يا مفت‌خواري سرمايه‌گذار را نمي‌پذيرند.

آنچه که تجربه قرن های اخیر نشان داد ، ربا مهم ترین ابزار سلطه و استثمار در تاریخ بشر بوده است. جوامع قدرت طلب و در رأس همه آنها ، صهیونیست در طول قرن های متمادی با یک برنامه ریزی طولانی مدت و القای نظام اقتصادی ربوی به تمام جوامع بشری به نوعی همه آنها را آلوده و گرفتار خود کرده اند. در کشور ما نیز متاسفانه اثرات این نظام اقتصادی ربوی وجود دارد و بارها و به شکل های مختلف بیان شده است که سیستم بانکداری و نظام اقتصادی آلوده به ربا است و مردم نیز دانسته و یا نادانسته ، خواسته و یا ناخواسته آلوده به این غبار آلوده و خطرناک شده اند. بررسي بحران‌هاي عمده اقتصادي در دنياي غرب به خصوص بحران بزرگ سال 1930 نيز اين نكته را روشن مي‌كند كه اين مشكلات ريشه در گسترش ربا در نظام اقتصادي آنها دارد. مطالعات نشان مي‌دهد كه، جدا شدن بازار پول و كالا و گسترش بورس بازي در بازار پولي با قراردادهاي با نرخ بهره ثابت(ربا)، عامل اصلي بروز بحران‌ است. روشن است تا زماني كه ربا در اقتصاد جريان دارد و نظام پولي كشور به ربا آلوده است، اجراي هر نوع برنامه‌ و يا سياست‌ اقتصادي، ريشة اصلي معضلات اقتصادي را از بين نخواهد برد. اما طبق آنچه در تواریخ آمده است می بایست یهودیان را آغازگر شیوه نوین رباخوری در جهان دانست علمای یهود به رغم ممنوع بودن ربا، معتقد بودند می توان به افراد از سایر ادیان قرض با بهره یا ربا داد. پژوهش حاضر سعی کرده ایم که مبانی نظری و پیامدهای منفی اقتصادی و روانی روی آوردن اجتماع به ربا را بیان نماییم.

 

عنوان مطالب :

مقدمه

ربا در اقتصاد

تأثیرات منفی ربا بر اقتصاد

الف- هدایت سرمایه ها به سمت فعالیت های مولد و مفید

ب- ایجاد عدم تعادل روحی و روانی افراد در جامعه

ج- رشد شدید معوقات بانکی

د- کاهش رشد اقتصادی

هـ- بروز بحران های اقتصادی در اثر جدایی بازار پول و کالا

و- رواج مصرف گرایی

اقتصاد در بند ربا

آثار منفی ربا

 اكل مال به باطل

دلائل اقتصادي

ربا به عنوان ظلم

ابعاد دنيائي ربا

ربا از نظر اقتصادي

ربا در قرآن کریم

پی نوشتها (منابع)

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

جهت خرید و دانلود مقاله بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلقیمت
10WORD2000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد