پایان نامه بانكداري بدون ربا و تحليلي بر منابع و مصارف بانك رفاه


پایان نامه بانكداري بدون ربا و تحليلي بر منابع و مصارف بانك رفاه

نکات مهم راهنمای دانشجو : تمامیه پایان نامه های راهنمای دانشجو به صورت word میباشد برای اینکه شما عزیزان بتوانید آن را ویرایش دهید.

 

word-icon-16358

بخشی از پایان نامه :

شوك‌هاي اقتصادي با‌ توجه به تاثيرگذاري بر متغيرهاي خاص اقتصاد كلان موجب نابساماني فعاليت‌هاي اقتصادي شده، بي‌ثباتي اقتصادي را ايجاد مي‌نمايند و باعث عدم اطمينان در متغيرهاي اقتصادي از جمله توليد ناخالص داخلي، قيمت‌ها، نرخ بهره و … مي‌شوند كه اين نااطميناني موجب برهم زدن تعادل فعاليت‌هاي موسسات پولي و مالي مي‌شوند.

بانك‌ها به عنوان موسسات مالي، نقش حساسي در اقتصاد كشور ايفا مي‌نمايند. آنها علاوه بر اجراي سياستهاي پولي ديكته شده از طرف بانك مركزي در راستاي سيستم بانكداري بدون ربا بايد به عنوان يك بنگاه اقتصادي هدف افزايش سودآوري خود را نيز با دقت زياد دنبال نمايند. به عبارت ديگر كليه خدمات ارائه شده توسط بانك‌ها بايد در راستاي افزايش سهم بازار و در نتيجه سودآوري، با توجه به وضعيت بازار پول و سرمايه كشور باشد. در اين راستا يكي از مهمترين مباحثي كه بايد مورد توجه مديران عالي و سياست‌گذاران اقتصادي بانك قرار گيرد، چگونگي و ميزان تاثيري است كه تغيير متغيرهاي تشكيل دهنده تابع سود بانك در ميزان سود آن خواهند داشت.

بانك رفاه نيز به عنوان يكي از بانك‌هاي تجاري در شبكه بانكي كشور، در بازار عوامل توليد فعاليت مي‌كند. نهاده دريافتي انواع سپرده‌هاي اشخاص بوده كه در پروسه فعاليت خدماتي بانكداري خود، آنها را تبديل به ستاده تسهيلات مي‌نمايد.

اين تحقيق در نظر دارد تا اثرات نااطميناني توليد ناخالص داخلي و تورم را بر منابع و مصارف بانك رفاه بررسي نمايد. كه براي اين منظور نااطميناني توليد ناخالص داخلي و تورم بوسيله تركيبي از مدل‌هاي ARCH-GARCH1 وARIMA 2 محاسبه شده، سپس از طريق مدل‌هاي خود توضيح برداري3(VAR) و مدل‌هاي تصحيح خطا 4(ECM) ارتباط آن‌ها با منابع و مصارف بانك رفاه در بلند مدت بررسي شده‌ و در نهايت، نتايج زير حاصل شده است:

1- تاثير نااطميناني توليد و تورم بر منابع بانك رفاه، در بلندمدت معني‌دار و منفي است.

2- تاثير نااطميناني توليد و تورم بر مصارف بانك رفاه، در بلند مدت معني‌دار و مثبت ارزيابي شده است.

 

 

هر پديده غير‌منتظره‌اي كه تاثير غير‌قابل پيش‌بيني بر متغيرهاي اقتصادي مي‌گذارد شوك تلقي مي‌شود كه در طبقه‌بندي آنها مي‌توان بر شوك‌‌هاي محيطي، خارجي، داخلي يا شوك‌هاي عرضه و تقاضا اشاره كرد.

بي‌ثباتي2 اقتصادي همراه با بروز شوك‌هاي متنوع اقتصادي پديد مي‌آيد و در حقيقت به معناي نابساماني فعاليت‌هاي اقتصادي است. بروز يك جنگ و آثار متعاقب آن، ركود ناگهاني ناشي از كاهش قيمت نفت و يا افزايش ناگهاني قيمت نفت و ايجاد رونق كاذب، همه شواهدي از نابساماني اقتصادي و به تعبيري درست‌تر، بي‌ثباتي اقتصادي هستند.

با نگاهي دقيق‌تر بر اقتصاد ايران اين واقعيت آشكار مي‌شود كه فعاليت‌هاي اقتصادي (دولت) وابستگي شديدي به درآمدهاي نفتي دارد و همان‌گونه كه پيداست قيمت نفت بسيار بي‌نظم و متغير است و اين مي‌تواند عامل مهمي براي بي‌ثباتي اقتصاد باشد. پس شوك‌هاي اقتصادي ريسك‌هاي بيشتري را در فعاليت‌هاي اقتصادي به دنبال خواهند داشت و مي‌تواند موجب كاهش سرمايه‌گذاري و رشد شود و همچنين فقر را نيز تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد و نيز مي‌تواند بر نابرابري درآمد و اقتصاد زيرزميني موثر باشد.

مسلما براي هيچ تاجر، توليد‌كننده، حتي كارگري نابساماني و شوك‌هاي اقتصادي خوشايند نيست. از اين‌رو انگيزه‌هاي بسياري براي بررسي و تحليل شوك‌‌‌هاي اقتصادي وجود دارند.

اثر مستقيم وقوع شوك‌ها ايجاد عدم اطمينان در متغيرهاي اقتصادي است. اين نوسانات غير‌قابل پيش‌بيني، در تمامي تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي دولت و بخش خصوصي نفوذ مي‌كند. همچنين شكل‌گيري انتظارات افراد، موجب مي‌شود كه اين شوك‌ها، اثرات پويايي بر تمامي متغيرهاي اقتصادي بگذارند.

از جمله مؤسساتي كه در اثر وقوع شوك‌ها متضرر مي‌گردند بانك‌ها مي‌باشند كه منابع و مصارف آنها از طريق تاثير شوك‌هاي غير‌منتظره اقتصادي بر متغيرهاي كلان تحت تاثير قرار مي‌گيرند. لذا در اين تحقيق سعي بر‌آن است كه به بررسي و تحليل تاثير شوك‌هاي غير منتظره اقتصادي بر منابع و مصارف بانك رفاه پرداخته شود.

در فصل اول اين تحقيق كلياتي در مورد مسئله تحقيق، فرضيات و اهداف موضوع آورده شده و در فصل دوم مسائلي همچون بانكداري بدون ربا، منابع و مصارف بانكي، تاريخچه بانك رفاه و معرفي آن، وضعيت منابع و مصارف بانك رفاه بيان گرديده است.

در فصل سوم به تعريف شوك‌ها، بي‌ثباتي اقتصادي و نحوه تاثيرگذاري آنها بر اقتصاد و منابع و مصارف بانك‌ها، از طريق ايجاد نااطميناني در متغيرهاي كلان اقتصادي پرداخته خواهد شد.

در فصل چهارم تحقيق با استفاده از مدل‌هاي اقتصاد‌سنجي، نا‌اطميناني دو متغير كلان اقتصادي (توليد و تورم) برآورده شده سپس تاثير آن بر منابع و مصارف بانك رفاه مورد ارزيابي قرار گرفته است.

فصل پنجم تحقيق، شامل نتيجه‌گيري و پيشنهادات مي‌باشد.

منابع بانك را عمدتا منابع سپرده‌اي تشكيل مي‌دهد و در واقع ويژگي واسطه‌گري بانك‌ها همين است. سرمايه بانك‌ها معمولا درصد كمي از منابع آنها را تشكيل مي‌دهد و حداقل استاندارد بين‌المللي براي آن 8% است كه تنها تعدادي از بانك‌هاي ما اين حداقل كفايت سرمايه را تامين كرده‌اند. بنابراين اغلب منابع بانك‌ها متعلق به سپرده‌گذاران است كه در قبال آن يا انتظار سود از بانك دارند يا خدمت. براي تامين اين سود و خدمت، بانك‌ها و مؤسسات پولي دنبال راهي براي گردش بهتر و بيشتر پول و نقدينگي آنها مي‌باشند كه اين گردش باعث ازدياد سود و در زمان تورم كاهش هزينه سرمايه‌اي آنها را به‌ دنبال دارد كه ارائه تسهيلات يكي از اين روش‌ها مي‌باشد.

 

بخشی از فهرست :

چكيده:

فصل اول

كليات

11- مقدمه

1-2- بيان موضوع تحقيق

31- اهميت موضوع تحقيق

41- فرضيات تحقيق

51- اهداف تحقيق

61- روش گردآوري و تجزيه تحليل اطلاعات

فصل دوم :

بانكداري بدون رباو تحليلي بر منابع و مصارف بانك رفاه

2. 1- مقدمه

  1. 2- جايگاه و تعريف بانك

  2. 3- جايگاه و تعريف بانك در بانكداري بدون ربا

  3. 4- معرفي بانك‌هاي داخلي كشور

  4. 5- جذب منابع در بانكداري بدون ربا

  5. 5. 1- انواع سپرده بانكداري بدون ربا در ايران

  6. 5. 1. 1 – سپرده قرض‌الحسنه جاري

  1. 5. 1. 2- سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز

  1. 5. 1. 3- سپرده سرمايه‌گذاري مدت‌دار

  2. 5. 1. 4- ساير سپرده‌ها

  3. 5. 2- طبقه‌بندي منابع به لحاظ حقوقي

  4. 5. 2. 1- منابع مالكانه

  5. 5. 2. 2- منابع وكالتي

  6. 5. 3- طبقه‌بندي انواع سپرده‌ها از ديدگاه هزينه تجهيز

  7. 5. 3. 1- سپرده‌هاي بدون سود يا مجاني

  8. 5. 3. 2- سپرده‌هاي با نرخ سود كم يا ارزان‌قيمت

  9. 5. 3. 3- سپرده‌هاي با نرخ سود بالا يا گران‌قيمت

  10. 6-تخصيص منابع در بانكداري بدون ربا

  11. 6. 1- طبقه‌بندي تسهيلات اعطايي

  1. 6. 1. 1- بر اساس مدت

  • كوتاه‌مدت:

  • ميان‌مدت:

  1. 6. 1. 2- براساس بخش‌هاي اقتصادي

  • متفرقه: قرض‌الحسنه‌هاي انفرادي

  1. 6. 2- تعاريف و ويژگي‌هاي هريك از انواع تسهيلات اعطايي

  2. 6. 2. 1- قرض‌الحسنه اعطايي

تعريف

كاربرد

مدت

  1. 6. 2. 2- جعاله

تعريف:

كاربرد:

مدت:

  1. 6. 2. 3- معاملات سلف

تعريف:

كاربرد:

  1. 6. 2. 4- فروش‌اقساطي

تعريف

كاربرد

مدت

  1. 6. 2. 5- مشاركت‌مدني

تعريف

كاربرد

مدت:

  1. 6. 2. 6- مضاربه

تعريف

كاربرد

مدت:

  1. 6. 2. 7- اجاره بشرط‌تمليك

تعريف

كاربرد

مدت:

  1. 2. 7- معرفي بانك رفاه

2 .7 .1- بانك رفاه در يك نگاه

2 .7 .2- وضعيت سهام و سرمايه بانك

فصل سوم:

فعاليت‌ها

2 .7 .3 .1- فعاليت‌هاي عام

  1. 7 .3 .2- فعاليت‌هاي خاص

3.2- مفاهيم و كليات

شوك‌ها و ادوار كار و كسب

303- شوك‌ها و نحوه‌ تاثيرگذاري آنها بر اقتصاد

3.4- بي‌ثباتي اقتصادي

3.4.1- آيا بي‌ثباتي‌ يك ويژگي‌ از پيشامد شوك‌ها است‌ و يا يك‌ ويژگي ‌از توزيع احتمال آنها؟

3.4.2- تعريف بي‌ثباتي و آسيب‌پذيري اقتصاد كلان

خلاصه ، نتيجه‌گيري و پيشنهادات تحقيق

 خلاصه تحقيق

 نتايج تحقيق

 پيشنهادات

نتیجه گیری

منابع

پیوست

 

جهت دانلود پایان نامه بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلقیمت
168WORd4000 تومان

برچسب ها: , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد