مقاله مبانی و مفاهیم پروتئین


مقاله مبانی و مفاهیم پروتئین

 

 

porotein[www.Rdaneshjoo.ir]

 

بخشی از مقاله :

پروتيين‌هاي غذا اسيدهاي آمينه ضروري را براي ساخت و حفظ بافتهاي بدن تامين مي‌كنند.

تعادل پروتيين هم در داخل بدن و هم در رژيم غذايي براي ادامه حيات و سلامت ضروري است.

ارزش غذا براي برآوردن نيازهاي پروتييني بدن به وسيله تركيب اسيدهاي آمينه ضروري آن تعيين مي‌شود.

پروتيين‌هاي مختلف در بدن امكان ادامه حيات را مقدور مي‌سازند هر يك از اين هزاران هزار پروتييني كه در بدن وجود دارند، ساختمان منحصر به فردي دارند كه براي انجام وظايف خاص آن طراحي شده است.

اسيدهاي آمينه واحدهاي ضروري بدن و واحدهاي ساختماني پروتيين‌ها هستند بنابراين با خوردن غذاهاي پروتييني مختلف اسيدهاي آمينه وارد بدن مي‌شوند.

پروتيين‌ها انواع گوناگوني دارند، ولي ما معمولا تمام آنها را به همين نام مي‌شناسيم. بدن ما به بسياري از اين پروتيين‌هاي گوناگون نياز دارد. در حقيقت، كار اين پروتيين‌ها ساختن بدن و حفظ سلامتي آن است.

هر موجود زنده‌اي از ميليون‌ها واحد ساختماني بسيار كوچك كه سلول ناميده مي‌شوند، ساخته شده است. هر يك از اين سلول‌ها، درون خود مقداري پروتيين دارند . حتي وقتي كاملا رشد مي‌كنيم و بزرگ مي‌شويم، بي‌نياز از پروتيين نيستيم، زيرا سلول‌هاي بدن ما همواره تغيير مي‌كنند و يا جايگزين مي‌شوند. اما كودكان به پروتيين بيش‌تري نياز دارند، زيرا بدنشان دائما بايد سلول‌هاي جديدي بسازد تا رشد كنند و بزرگ شوند.

اگر به موها و ناخن‌هاي خود نگاه كنيد، بعضي از سلول‌هايي را كه بدنتان به تازگي ساخته است، مي‌بينيد. موها و ناخن‌ها همواره در حال رشد هستند و بدن شما براي ساختن مو و ناخن جديد نيز به پروتيين نياز دارد، كه آن را از غذا به دست مي‌آورد. تا وقتي ناخن‌ها و موهاي شما سالم هستند، مي‌توانيد مطمئن باشيد كه پروتيين به اندازه كافي به بدنتان رسيده است. پروتيين‌ها حدود 20 درصد از وزن شما را تشكيل مي‌دهند. اين مواد نه تنها در موها و ناخن‌هاي شما وجود دارند، بلكه در پوست، ماهيچه‌ها و حتي استخوان‌هاي شما نيز يافت مي‌شوند. انواع گوناگون پروتيين، خون شما را سالم نگه مي‌دارند، به بدنتان ياري مي‌دهند تا از غذاي خورده شده استفاده كند، و با بيماري‌‌ها مي‌جنگند.

بعضي از مواد غذايي كه بدن از غذاها به دست مي‌آورد، قابل ذخيره هستند و به همين دليل لازم نيست غذاهاي حاوي اين مواد، هر روز مصرف شوند. اما پروتيين در بدن ذخيره نمي‌شود و بايد هميشه در غذاي روزانه وجود داشته باشد.

ماهيت پروتيين‌ها

اسيدهاي آمينه: مواد ساختماني پايه

نقش به عنوان واحدهاي ساختماني

واحدهاي ساختماني تمامي پروتيين‌ها اعم از پروتيين‌هاي بدن و غذا، اسيدهاي آمينه مي‌باشد. آمينواسيدها در يك زنجيره متوالي و با نظم ويژه‌اي به هم اتصال مي‌يابند تا پروتيين‌هاي ويژه‌اي را تشكيل دهند. بعد از مصرف غذاهاي حاوي پروتيين، پروتيين‌هاي آن (مثلا كازئين شير و پنير، آلبومين سفيده تخم‌مرغ يا گلوتن گندم)، طي مراحل هضم به اسيدهاي آمينه تجزيه مي‌شوند. سپس اين آمينواسيدها جذب بدن شده و در ساختمان پروتيين‌هاي بافتي شركت مي‌كنند، به اين ترتيب كه مجددا در بدن با ترتيب ويژه‌اي تركيب مي‌شوند تا پروتيين‌هاي بافتي مشخص را توليد كنند (به عنوان مثال كلاژن در بافتهاي همبند، ميوزين در بافت عضلاني و هموگلوبين در گلبول‌هاي قرمز خون (شكل 1-4) (آنزيم‌هاي سلولي و انسولين).

حفظ حلاليت پروتيين‌ها در بدن منوط به تاخوردگي‌ها، خميدگي‌هاي منحصر به فرد در ساختمان پروتيين بر طبق نيازهاي متابوليكي مي‌باشد. از آنجايي كه پروتيين‌ها معمولا ساختمان بزرگي دارند و به سختي از غشا سلولي عبور مي‌كنند، دانشمندان در جستجوي راههايي هستند كه سلولها بتوانند خودشان پروتيين مورد نيازشان را بسازند. به عنوان مثال، اشتباهات تاخوردگي پروتيين كه در بيماري آلزايمر دخيل است، توانايي ذهني سالمندان را كاهش مي‌دهد.

نقش تامين‌كننده نيتروژن

اساس نامه‌گذاري اسيدهاي آمينه، ماهيت شيميايي آنهاست. كاملا آمينو نشان دهنده تركيبي است كه در ساختمان خود داراي نيتروژن مي‌باشد همانند كربوهيدرات‌ها و چربي‌ها، اساس ساختماني پروتيين‌ها نيز از كربن، اكسيژن و هيدروژن تشكيل شده است. ولي برخلاف كربوهيدرات‌ها و چربي‌ها فاقد نيتروژن مي‌باشند. پروتيين‌ها در ساختمان خود داراي 16%  نيتروژن مي‌باشند به علاوه در ساختمان بعضي پروتيين‌ها، مقدار كم ولي قابل‌ملاحظه‌اي از مواد معدني مختلف مثل گوگرد، آهن، فسفر و يد ديده مي‌شود.

 

جهت خرید و دانلود مقاله بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلقیمت
13WORD1000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد