مقاله جوشکاری چدنها


مقاله جوشکاری جدنها

 

 

joshkari-chodan[www.Rdaneshjoo.ir]

مختصر توضیحات:

جوشكاري يكي از مهم ترين فرايندهاي ساخت و توليد در صنعت مي باشد و در صنايع مختلف نظير خودرو سازي ، نفت و گاز ، پتروشيمي ، تاسيسات و ساختمان و پل ها ، حمل و نقل ، كشتي سازي ، صنايع ريلي ، نيروگاه ها ، صنايع  دفاعي  و  هوا  فضا  ،  محصولات  پزشكي  ،  الكترونيكي  و  تجهيزات دقيق و …..  كاربردهاي فراواني دارد . كشور ايران در حال پيمودن مسير توسعه صنعتي بوده و از اين رو صنعت جوش براي كشور از اهميت ويژه اي برخوردار است . بنابراين آموزش منسجم و هماهنگ با جهان در اين صنعت ، يكي از نيازهاي مهم كشور تلقي مي گردد .

در طول جنگ جهاني دوم و پس از آن ، نظر به افزايش حجم توليدات و به تبع آن افزايش حجم جوشكاري به عنوان يكي از اصلي ترين روش هاي ساخت ، با بروز مشكلات متعدد در اين زمينه ، هر يك از كشورهاي صنعتي در كشورهاي خود ، اقدام به ساماندهي صنعت جوش و برش نمودند كه اين امر از طريق استاندارد سازي فعاليت هاي جوشكاري صورت گرفت . با توجه به تعدد استاندارد ها و مشكلات ناشي از آن و نيز روند جهاني شدن بازارها ، كشورهاي صنعتي اروپايي اقدام به تاسيس مركزي متشكل از نمايندگان كشورهاي خود به عنوان فدراسيون جوش اروپا (EWF) نمودند . بعدها با حضور نمايندگان كشورهاي صنعتي نظير آمريكا و ژاپن و به دنبال آن كشورهاي در حال توسعه ، سازمان جديدي تحت عنوان انستيتو بين المللي جوش (IIW) تاسيس گرديد . در حال حاضر انستيتو بين المللي جوش در تمام كشورهاي عضو از جمله ايران داراي نماينده اي مي باشد . اين نماينده علاوه بر وظيفه انتقال مشكلات صنعت جوش و برش در كشور خود ، جهت بحث و بررسي و ارائه راه حل و نيز انتقال دانش روز جهان و استانداردهاي جديد ، وظيفه فراهم سازي امكان بهره گيري از سيستم آموزش و تاكيد كيفي هماهنگ IIW را در كشور خود بر عهده دارد .

مركز پژوهش و مهندسي جوش ايران (IWREC) ، وابسته به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در سال 1371 با هدف انجام فعاليت هاي پژوهشي و ارائه خدمات علمي ، فني و مهندسي ، مشاوره و آموزش در زمينه هاي جوشكاري ، بازرسي و كنترل كيفيت تاسيس گرديده است .

چدن ها گروهي از آلياژهاي آهني با خواص گوناگون و متنوع اند و به جاي اين كه در حالت جامد روي آنها كار انجام گيرد در حالت مذاب به شكل دلخواه ريخته گري مي شوند . بر عكس فولادها كه كمتر از 2% كربن و معمولاً كمتر از 1% كربن دارند ، چدن ها 2 تا 4% كربن و 1 تا 3% سيليسيم دارند . ساير عناصر فلزي و غير فلزي نيز براي كنترل و ايجاد ويژگي هاي خاص اضافه مي شوند . علاوه بر تركيب شيميايي ، عوامل مهم ديگري از قبيل فرايند انجماد ، نرخ انجماد و عمليات گرمايي بعدي بر خواص آنها تاثير مي گذارد . چدن ها عالي ترين آلياژهاي ريخته گري اند و داراي گسترده ي وسيعي از استحكام و سختي و در بعضي موارد خواص ماشينكاري خوبي مي باشند .

براي ايجاد مقاومت به سايش ، خراش و خوردگي به آنها عناصر آلياژي اضافه مي شود . اصولاً كاربرد وسيع چدن ها به دليل هزينه ي كم و خواص مهندسي متنوع است . با وجود رقابت شديد مواد جديد ثابت شده است كه چدن ها با هزاران كاربرد مهندسي مناسب و مقرون به صرفه ي اقتصادي اند ]1[ . اساساً چدن ها از آهن خام كه محصول كوره ي بلند بوده تهيه مي گردند . براي اين كار آهن خام با تركيب شيميايي خواص را همراه با درصد مشخصي از چدن و يا قراضه فولاد ذوب كرده ، پس از تنظيم تركيب شيميايي به كمك عناصر ديگري كه به مذاب اضافه مي كنند ، آن را در اشكال مورد نظر ريخته گري مي نمايند .

 

عنوان مطالب: 

مقدمه                                                                                                                                        

جوشکاری چدنها                                                                                                                       

مشکلات اساسی در جوشکاری چدنها                                                                                       

جوش پذیری وجوشکاری چدن سفید                                                                                       

جوش پذیری وجوشکاری چدن خاکستری                                                                                

کنترل فاکتورهای موثربر جوش پذیری چدنها                                                                          

بررسی ساختار کریستالی مقطع جوش                                                                                   

دستورالعمل جوشکاری                                                                                                           

جوش کاری با فرایند قوس الکتریکی والکترود دستی                                                              

انواع الکترود                                                                                                                          

نکات تکنیکی                                                                                                                         

نکاتی در ارتباط باجوشکاری چدنهای دیگر                                                                           

منابع

جهت دانلود مقاله برروی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلقیمت
55WORD - قابل ویرایش1500 تومان

برچسب ها: , , , , ,

مطالب مرتبط

2,500 تومان 130 صفحه

دانلود پروژه جوشکاری

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد