دانلود پایان نامه جرم اسید پاشی در ایران


بررسی جرم اسید پاشی در حقوق کیفری ایران

دانشجویان و کاربران گرامی محتوای این فایل بهترین و کاملترین پایان نامه در مورد بررسی جرم اسیدپاشی در حقوق کیفری ایران می‌باشد که در قالب فایل WORD – (قابل ویرایش) و در 100 صفحه بصورت زیبا و منظم تهیه و تنظیم شده است. جهت خرید و دانلود فایل از لینک پرداخت آنلاین پایین صفحه اقدام نمایید.

بررسی اسید پاشی در حقوق کیفری ایران

شرح فایل :

عنوان پایان نامه : بررسی جرم اسید پاشی در حقوق کیفری ایران

چکیده :

از دیرباز استفاده از اسیدها و سایر ترکیبات شیمیایی مانند بازها که واجد خصیصه خورندگی و سوزانندگی بوده اند، در جوامع فقیر و دور افتاده که دسترسی به انواع سلاح ها نداشته اند برای دفاع از جان و مال مورد استفاده قرار می گرفته است. در عصر حاضر نیز بدنبال محدودیتی که قانون گذار در زمینه دسترسی به انواع سلاح های سرد و گرم بوجود اورده و هم چنین بدلیل مجازات سنگینی که برای دارندگان و حاملان اینگونه سلاح ها وضع نموده است، استفاده از اسید بدلیل سهولت دسترسی در صدر مواد و ترکیبات مورد استفاده برای ارتکاب جرایم قرار گرفته است. عنصر قانونی جرم اسیدپاشی را ماده واحده ای مصوب سال 1337 تشکیل می دهد. رفتار فیزیکی لازم برای تحقق این جرم، فعل مثبت پاشیدن اسید و سایر ترکیبات شیمیایی می باشد، لذا مصادیق دیگر عمل مانند تزریق کردن و خورانیدن اسید، اگرچه منتهی به همان نتایج مذکور در ماده واحده شود، موجب تحقق جرم اسید پاشی نمی گردد.

پایان نامه جرم اسید پاشی در ایران

وسیله ارتکاب در این جرم حائز اهمیت بوده و لزوما نتایج مندرج در ماده واحده می بایست با استفاده از اسید و سایر ترکیبات شیمیایی صورت پذیرد؛ البته محدود بودن وسیله ارتکاب به اسید و سایر ترکیبات شیمیایی موجب می گردد در صورتی که ترکیبات غیر شیمیایی منجر به همان نتایج مذکور در ماده واحده گردد، تحت عنوان جرم اسیدپاشی قابل مجازات نباشد. در خصوص مجازات اعدام مندرج در ماده واحده که برای اسیدپاشی منتهی به فوت مجنی علیه در نظر گرفته شده، باید گفت بدنبال تصویب ق.م.ا مصوب 1370، که مجازات قصاص نفس را برای مرتکبین قتل عمدی لحاظ کرده، منسوخ شده است؛ بنابراین در صورتی که اسیدپاشی عمدی منتهی به فوت مجنی علیه گردد، مجازات قصاص نفس و در مورد سایر صدمات جسمانی، قصاص عضو نسبت به مجنی علیه اجرا می گردد، لذا در جرم اسیدپاشی مانند سایر جرایم علیه تمامیت جسمانی می توان قصاص را اجرا نمود و خاص بودن وسیله ارتکاب اگرچه در تحقق عنصر مادی جرم ضروری می‌باشد ولی از این حیث مانعی در اجرای قصاص به وجود نمی آورد.

در مورد نحوه اجرای قصاص در اسیدپاشی بایدگفت به دلیل اینکه وسیله اجرای قصاص موضوعیت ندارد بلکه همانطور که قانون گذار در ماده 436 و 439 ق.م.ا تصریح کرده است، قصاص را باید به وسیله متعارف ترین شیوه که کمترین آزار را به جانی برساند اجرا نمود، لذا نمی توان قصاص را با اسید به دلیل امکان سرایت ان به سایر اعضاء و امکان ایذاء جانی اجرا نمود. در پاسخ به این سوال که ایا می توان بر عمل اسید پاش، اطلاق عنوان محاربه نمود؟ باید گفت از آنجا که استفاده از سلاح، رکن اصلی تحقق جرم محاربه می باشد و عرف اسید را سلاح محسوب نمی کند، لذا نمی توان بر عمل کسی که با استفاده از اسید موجب بروز ناامنی و رعب و وحشت می گردد، اطلاق عنوان محاربه نمود. اما در خصوص جرم افساد فی الارض چون در تحقق این جرم استفاده از سلاح ضروری نمی باشد، با تشخيص قاضي صادر كننده حكم امكان اطلاق عنوان مفسد فی الارض بر عمل اسیدپاش در صورت ورود خسارات عمده و تحقق شروط مندرج در ماده 286 ق.م.ا میسر خواهد بود، لذا نمی توان بر عمل کسی که تنها یک مرتبه مرتکب جرم اسیدپاشی شده است اطلاق عنوان افساد فی الارض نمود.

بررسی اسید پاشی در حقوق کیفری ایران

مقدمه و بیان مساله :

یکی از جرایمی که امروزه رواج بسیار زیادی یافته، اسید پاشی می باشد که به شدت موجب انزجار افکار عمومی می باشد. علت این انزجار را علاوه بر صدمات جبران ناپذیری که بر قربانی جرم وارد می شود، باید در ایجاد هراس و وحشت و بر هم خوردن امنیّت و آسایش جامعه دانست. این جرم به دلیل سهولت نسبی و آثار سویی که می تواند بر جسم قربانی باقی گذارداهمیّت ویژه ای دارد. با این وجود این جرم از جرایمی می باشد که در کتب و مقالات حقوقی مهجور مانده است. در سال های 1334 تا 1337 ما شاهد کثرت وقوع این جرم بودهایم (آقايي نيا، 1386:310) و به دلیل خلأ قانونی مسایل مربوط به این حوزه، عمدتاٌ در مواد 171، 172 و 173 قانون مجازات عمومی سال 1304 بررسی می شدکه تناسبی با قباحت عمل ارتکابی نداشته و ضرورت ایجاب می کرده، مقررات خاصی راجع به این جرم نوظهور وضع گردد، لذا قانون گذار در سال 1337 ماده واحده ای تحت عنوان لایحه قانونی مربوط به مجازات پاشیدن اسید را تصویب نمود.

جرم اسید پاشی در حقوق کیفری ایران

اسید پاشی نوعی دیگر کشی و دیگر آزاری می باشد.این جرم بدین گونه محقق می شود که شخص با پاشیدن اسید یا ترکیبات شیمیایی دیگر موجب بروز قتل یا صدمات جسمانی بر قربانی می شود، این جرم از جرایم مقیَد به نتیجه می باشد. از آنجا که امکان قصاص برای قربانی جرم نسبت به مرتکب وجود دارد، اشاره ای به کتب فقهی در این زمینه مثمر اثر خواهد بود؛ در کتاب جواهر الکلام، تحریر روضه و شرح لمعه، علّت قصاص نفس را گرفتن جان شخص بی گناه و علّت قصاص عضو را تلف کردن عضو می داند (محمدي،1374:188).در قرآن نیز در ایه178سوره بقره، به امکان اجرای قصاص با رعایت شرایطی اشاره شده است. از انجا که با وجود مبتلا به بودن این جرم در جامعه، چندان توجه ای از سوی قانون گذار به این عنوان مجرمانه نشده و کمتر مورد عنایت ارباب نظر قرار گرفته است. در این تحقیق برآنیم تا نشان دهیم که از یک طرف خلأ قانونی در این خصوص و از طرف دیگر دسترسی اسان به این گونه ترکیبات شیمیایی و اسیدی باعث سهولت و کثرت وقوع این جرم شده است. از آنجا که افزایش میزان مجازات این جرم می تواند در کاهش ارتکاب جرم موثر باشد، وضع قوانینی در خصوص این جرم و احصا دقیق میزان مجازات با توجه به نتیجه حاصله می تواند موثر واقع شود.

بررسی جرم اسید پاشی در حقوق کیفری ایران

فهرست مطالب :

مقدمه. 1

بیان مساله. 1

سوالات تحقیق. 2

ادبیات پژوهش.. 2

حدود پژوهش.. 3

فرضیاتپژوهش.. 3

اهداف پژوهش.. 4

 

بخش اول: کلیات.. 5

1-1مفهوم شناسی. 5

1-1-1 تعریف حقوق کیفری.. 5

1-1-2 تعریف جرم7

1-2 تاریخچه. 10

1-2-1 قبل از تدوین اولین قانون جزایی. 10

1-2-2 بعد از تصويب اولين قانون جزايي درايران. 13

1-3 مبانی جرم اسید پاشی. 14

1-3-1 مصلحت حفظ نفس (جلوگیری از ورود ضرر به دیگران)15

1-3-2 ضرورت حفظ نظم عمومی (جلوگیری از ورود ضرر به خود)16

1-4 منابع جرم اسیدپاشی. 16

1-4-1 ماده واحدهسال 1337 راجع به مجازات مرتکبین اسید پاشی. 17

1-4-2 ساير قوانين جزايي. 23

بررسی جرم اسید پاشی در حقوق کیفری ایران

 

بخش دوم: بررسیعناصر جرم اسید پاشی. 28

2-1 مرتکب جرم28

2-1-1 بلوغ. 29

2-1-2 عقل. 31

2-1-3 اختيار. 32

2-2 مجنی علیه. 33

2-2-1 انسان بودن. 33

2-2-2 توجه جرم به شخص ديگر. 35

2-3 عمل مرتکب.. 36

2-4 وسیله ارتکاب.. 38

2-4-1 تعریف اسید39

2-4-2 انواع اسیدها41

2-5 نتیجه مجرمانه. 45

2-5-1 فوت مجني عليه. 46

2-5-2 سایر صدمات جسمانی. 57

2-6 شروع به جرم اسیدپاشی. 62

 

بخش سوم: مجازاتاسیدپاشی. 66

3-1مجازات حق الناسی. 66

3-1-1 قصاص نفس.. 66

3-1-2 قصاص عضو. 72

3-2 مجازات با جنبه عمومی. 78

3-2-1 حبس.. 78

3-2-2 سایر مجازات های تبعي و تكميلي. 81

چکیده انگلیسی. 91

 

لیست علائم و اختصارات :

1. قانون مجازات اسلامی ق.م.ا

2. قانون آیین دادرسی کیفری ا.د.ک

3. قانون مجازات عمومی ق.م.ع

4. قانون مسولیت مدنی ق.م.م

5. قانون اساسی ق.ا

بررسی جرم اسید پاشی در حقوق کیفری ایران

 

✅ نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و برای اطمینان بیشتر یک لینک دانلود دیگر به ایمیل شما ارسال میگردد.

 

با 55% تخفیف

 

20000 تومان

9000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلقیمت
100WORD - قابل ویرایش9000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد