دانلود مباني نظري تكنولوژي آموزشي با فرمت word
دانلود مباني نظري تكنولوژي آموزشي با فرمت word
کاربران و دانشجویان گرامی محتوای این فایل بهترین و کاملترین مباني نظري تكنولوژي آموزشي و یا (خلاصه کتاب مبانی نظری تکنولوژی آموزشی دکتر هاشم فردانش) می باشد که در قالب فایل WORD – (قابل ویرایش) و در 200 صفحه بصورت زیبا و منظم تهیه و تنظیم شده است. جهت خرید و دانلود این فایل از لینک پرداخت آنلاین پایین صفحه اقدام نمایید.
مباني نظري تكنولوژي آموزشي
دانلود مباني نظري تكنولوژي آموزشي
✅ بخشی از متن فایل:
فصل اول : كليات
تعريف تكنولوژي آموزشي
تكنولوژي آموزش در طول سالهايي كه كارشناسان آن را به كار بردهاند، دستخوش تغييراتي شده است ك علاوه بر تغيير در جنبههاي ظاهري، در محتوا و معناي آن نيز تغييرات رخ داده است. براي درك بهتر تعريف و معناي اصطلاح تكنولوژي آموزشي، لازم است به معناي هر يك از واژههاي تشكيل دهنده آن توجه كنيم.
الف) تعريف تكنولوژي
شناخت دقيق تعريف، موضوع و قلمرو رشته تكنولوژي آموزشي تا حدود زيادي به ريشهيابي كلمه تكنولوژي بستگي دارد. اين واژه از كلمه تكنولوژيا در يوناني به معناي انجام دادن سيستماتيك يك هنر يا حرفه گرفته شده است. بخش اول اين كلمه (techno) تلفيقي از معناي يك هنر و يك فن مشتمل بر دانش مربوط به اصول و توانايي دستيابي به نتايج مورد نظر است. به عبارت ديگر فن به معناي مهارتهاي عملي مانند دانستن و انجام دادن است. ريشه كلمه (logos) نيز به معناي استدلال، تبيين، اصل و ارائه دليل است. بنابراين تكنولوژي به معناي بكارگيري مستدل با منطقي دانش خواهد بود.
بنابراين تكنولوژي به معني هر گونه مهارت عملي است كه در آن از نتايج و يافتههاي علمي استفاده ميشود. به عبارت ديگر، تكنولوژي به معني دانش كاربردي در مقابل علم محض است. اين كلمه در اصل از دو كلمه «تكنيك و لوژي» تشكيل شده است. «تكنيك» به معناي انجام دادن ماهرانه هر كار و «لوژي» – معادل پسوند «شناسي» و به معناي «علم و دانش» است. بنابراين، تكنولوژي را ميتوان روش شناسي يا دانش و علم به روشهاي ماهرانه انجام دادن امور دانست، اين معناي دوم چيزي است كه واژه تكنولوژي بيشتر براي بيان آن به كار رفته است.
دانش تكنولوژي داراي مفاهيم، قواعد و ساختار و تغييرات خاص خود است كه برخاسته از، و نهفته در فعاليت انساني است. در مقابل دانش محض يا دانش علمي كه به بيان جهان طبيعي و پديدههاي موجود در آن ميپردازد، دانش تكنولوژيك درباره روشهاي انجام دادن امور است، كه از طريق فعاليت تعريف ميشود و با فعاليت به وجود ميآيد و به كار گرفته ميشود.
مباني نظري تكنولوژي آموزشي
✅ عنوان مطالب این فایل :
فصل اول : کلیات
تعریف تکنولوژی
این واژه از کلمه تکنولوژیا در یونانی به معنای انجام سیستماتیک یک هنر یا حرفه گرفته شده است.
فن به معنای مهارت های عملی مانند دانستن فن و انجام دادن است.
تکنولوژی به معنای به کارگیری مستدل یا منطقی دانش است.
تکنولوژی به معنای هرگونه مهارت عملی است که در آن از نتایج دانش و یافته های علمی استفاده می شود.
تکنولوژی به معنای دانش کاربردی در مقابل علم محض است.
از دو کلمه “تکنیک” به معنای انجام دادن ماهرانه هر کار و “لوژی” به معنای علم و دانش است.
دانلود مباني نظري تكنولوژي آموزشي
تعریف آموزش از دیدگاه های مختلف
دوبوا آموزش را مرتب و منظم کردن دقیق محیط فراگیر به منظور دستیابی نتایج مورد نظر در وضعیت ها ی مشخص تعریف کرده است.
برونر معتقد است در آموزش باید به ۴ سوال مهم پاسخ داده شود:
پیش فرض ها و پیش دانسته ها کدامند؟
برای یادگیری بیشتر ساختار و ترکیب موضوع یادگیری باید به چه صورتی باید باشد؟
ترتیب و توالی مواد یادگیری برای تسهیل در یادگیری چگونه است؟
کاربرد تشویق، تنبیه و بازخورد برای دستیابی به اهداف آموزشی به اهداف آموزشی به چه نحو است؟
مباني نظري تكنولوژي آموزشي
تعریف آموزش از دیدگاه های مختلف
برونر با مسائلی مانند پیش دانسته های فراگیر – ساختار موضوع تدریس – ترتیب و توالی موضوع – زمان – شرایط و به کارگیری عواملی مانند تشویق، تنبیه، ارائه بازخورد و طرح سوال را مطرح کرد.
گلیسر سوالات زیر را در زمینه آموزش مطرح کرد:
تجزیه و تحلیل موضوع تدریس را چگونه باید انجام داد؟
در تجزیه و تحلیل تواناییهای فراگیر به چه عواملی باید توجه شود؟
به منظور افزایش میزان یادگیری باید چه شرایط محیطی فراهم باشد؟
بهترین کار برای اندازه گیری یادگیری فراگیر کدام است؟
دانلود مباني نظري تكنولوژي آموزشي
تعریف آموزش از دیدگاه های مختلف
آندرسون عوامل موثر در آموزش را به دو دسته تقسیم کرده است:
عوامل آموزشی که شامل نحوه ارائه – نمایش محتوا- مدت زمان اختصاص یافته به یادگیری هر موضوع از سوی معلم.
عامل تفاوت های فردی شامل توانایی عمومی فراگیر برای یادگیری است که میزان درک و فهم شاگرد را از دستورالعمل های معلم تعیین می کند همچنین زمان یادگیری برای فراگیران متفاوت است
آندرسون کیفیت آموزش را منوط به رعایت نکاتی می داند:
مطلع ساختن فراگیر از آنچه در حال آموختن است
ایجاد ارتباط حسی بین فراگیر و مواد آموزشی
ارائه آموزش به نحوی که هر مرحله زمینه ساز مرحله بعدی باشد
هماهنگ کردن آموزش با خصوصیات فراگیر
اهم تدابیر آموزشی
الن گانیه آموزش را روند حل مسئله می داند که هدف از آن تسهیل یادگیری فراگیر است و معلم را مسئول آموز می داند.
اهم تدابیر آموزشی:
وضوح
بازخورد
مرور پیش دانسته های فراگیران
برنامه ریزی
ارزیابی
مباني نظري تكنولوژي آموزشي
✅ نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و برای اطمینان بیشتر یک لینک دانلود دیگر به ایمیل شما ارسال میگردد.
با 50% تخفیف
10000 تومان
5000 تومان
جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید
تعداد صفحات | نوع فایل | قیمت |
---|---|---|
200 | WORD - قابل ویرایش | 5000 تومان |