فایل مبانی نظری تكنولوژی آموزشی


فایل مبانی نظری تكنولوژی آموزشی

 

 

 

 

 

شرح مختصر:

كليات

تعريف تكنولوژي آموزشي

تكنولوژي آموزش در طول سالهايي كه كارشناسان آن را به كار برده‌اند، دستخوش تغييراتي شده است ك علاوه بر تغيير در جنبه‌هاي ظاهري، در محتوا و معناي آن نيز تغييرات رخ داده استبراي درك بهتر تعريف و معناي اصطلاح تكنولوژي آموزشي، لازم است به معناي هر يك از واژه‌هاي تشكيل دهنده آن توجه كنيم.

الف) تعريف تكنولوژي

شناخت دقيق تعريف، موضوع و قلمرو رشته تكنولوژي آموزشي تا حدود زيادي به ريشه‌يابي كلمه تكنولوژي بستگي دارد. اين واژه از كلمه تكنولوژيا در يوناني به معناي انجام دادن سيستماتيك يك هنر يا حرفه گرفته شده است. بخش اول اين كلمه (techno) تلفيقي از معناي يك هنر و يك فن مشتمل بر دانش مربوط به اصول و توانايي دستيابي به نتايج مورد نظر است. به عبارت ديگر فن به معناي مهارتهاي عملي مانند دانستن و انجام دادن است. ريشه كلمه (logos) نيز به معناي استدلال، تبيين، اصل و ارائه دليل است. بنابراين تكنولوژي به معناي بكارگيري مستدل با منطقي دانش خواهد بودبنابراين تكنولوژي به معني هر گونه مهارت عملي است كه در آن از نتايج و يافته‌هاي علمي استفاده مي‌شود. به عبارت ديگر، تكنولوژي به معني دانش كاربردي در مقابل علم محض است. اين كلمه در اصل از دو كلمه «تكنيك و لوژي» تشكيل شده است. «تكنيك» به معناي انجام دادن ماهرانه هر كار و «لوژي» – معادل پسوند «شناسي» و به معناي «علم و دانش» است. بنابراين، تكنولوژي را مي‌توان روش شناسي يا دانش و علم به روشهاي ماهرانه انجام دادن امور دانست، اين معناي دوم چيزي است كه واژه تكنولوژي بيشتر براي بيان آن به كار رفته است. دانش تكنولوژي داراي مفاهيم، قواعد و ساختار و تغييرات خاص خود است كه برخاسته از، و نهفته در فعاليت انساني است. در مقابل دانش محض يا دانش علمي كه به بيان جهان طبيعي و پديده‌هاي موجود در آن مي‌پردازد، دانش تكنولوژيك درباره روشهاي انجام دادن امور است، كه از طريق فعاليت تعريف مي‌شود و با فعاليت به وجود مي‌آيد و به كار گرفته مي‌شود.

ب) تعريف آموزش از ديدگاههاي مختلف

كلمه «آموزش» و اضافه شدن آن به تكنولوژي به توضيح بيشتري نياز دارد، آموزش چيست؟ آيا توضيحات شفاهي فرد به فرد يا افراد يا گروهش از شاگردان را مي‌توان آموزش ناميد؟ آيا اينكه معلم كتاب يا جزوه‌اي در اختيار شاگرد قرار دهد معناي آموزش مي‌دهد؟

آموزش از ديدگاههاي مختلف تعاريف گوناگوني دارد. در اينجا به بررسي نظريه‌هاي چند تن از صاحبنظران تعليم و تربيت پرداخته و پس از جمع بندي اين نظريه‌ها تعريف جامعي از آموزش ارائه خواهيم داد. دوبوا، آموزش را «مرتب و منظم كردن دقيق محيط فراگير به منظور دستيابي به نتايج مورد نظر در وضعيتهاي مشخص» تعريف كرده است. اين تعريف گرچه بسيار كلي است، به نكات متعددي مانند دانشهاي قبلي او يا انگيزه و نياز او به يادگيري، منظور نشده است.

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 40% تخفیف

5000 تومان

3000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلقیمت
211WORD - قابل ویرایش3000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد