مقاله بررسی و شناخت فرهنگ مدرسه


مقاله بررسی و شناخت فرهنگ مدرسه

 

 

shenakht-farhangh-madrese[www.RDaneshjoo.ir]

بخشی از مقاله :

چكیده

یكی از راهبردهای اساسی سازمان ، فرهنگ سازمانی است وشاید مهم ترین رسالت مدیران ، تنظیم راهبرد سازمانی در حوزه فرهنگی و ایجاد  یك فرهنگ سازمانی مناسب است .اهمیت فرهنگ سازمانی این است كه مدیران كشور در حال حاضر ،بیش از پیش قدرت وآثار جادویی فرهنگ را بر رفتار كاركنان را لمس می كنند.و همچنین به اهمیت شناخت این مهم برای باقی ماندن در میدان رقابت ویا سبقت گرفتن از دیگر سازمان ها ، پی بردند.”بررسی فرهنگ سازمان به عنوان یك ابزار جمع آوری اطلاعات عمل می كند و مدیران را قادر می سازد تا از این طریق اولاً بخش ها و یا گرو های كاری را با یكدیگر مقایسه نمایند.ثانیاً مسایل را اولویت بندی كنند. ثالثاً ادراكات و انتظارات كاركنان را شناسایی نمایند”.( منوریان ،1385) در این پژوهش برای شناخت فرهنگ مدارس متوسطه شهر اصفهان ، مدل دنیسون كه مدلی جدید و جامع و كامل است مورد استفاده قرار گرفته است . این مدل توسط آقای دنیسون و در پی  مطالعات زیاد و تجربیات  ایشان طراحی شده است ، فرهنگ سازمانی را براساس  چهار بعد  درگیر شدن در كار ، سازگاری ، انطباق پذیری و ماموریت یا رسالت مورد ارزیابی قرار می دهد . برای ارزیابی هریك از ابعاد چهارگانه مذكور ، سه شاخص تعریف شده است . دراین پژوهش  برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه دنیسون  كه با شرایط فرهنگی آموزش و پرورش كشور ایران اصلاح گردید، استفاده شد. .با توجه به استاندارد بودن پرسشنامه دارای روایی بوده است و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای كرونباخ 96% برآورد گردیده است . روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی می باشد.جامعه آماری  شامل کلیه مدیران و معلمان دبیرستان های  پسرانه و دخترانه نواحی پنچگانه ومنطقه جی شهرستان اصفهان سال تحصیلی 86- 85 است. به منظور تجزیه تحلیل داده ها از روش های آماری در سطح آمار توصیفی شامل جدول توزیع فراوانی ، درصد ،میانگین ،انحراف معیار ،نمودارها و در سطح آمار استنباطی از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری ، آزمونt  مستقل و آزمون توکی استفاده شده است .تجزیه تحلیل داده ها نشان دادكه مدارس متوسطه شهر اصفهان ، در تمام ابعاد چهارگانه در حد متوسط و بالاتر از متوسط قرار گرفته است با این وجود در برخی از شاخص ها از جمله ” ایجاد تغییر ” و ” توسعه قابلیت ها ” و “اهداف ومقاصد ” نیازمند بازنگری و بهبود است.    

واژه های كلیدی: فرهنگ سازمانی ،فرهنگ مدرسه ، مدل دنیسون

مقدمه

در عصر حاضر كه جهان  رو به ترقی و پیشرفت ناگهانی است  و كشور ما هم دوران حساسی را می گذراند نقش سازمان های اداری ، صنعتی و مخصوصاٌ آموزشی در چرخه ی اقتصاد و توسعه و پیشرفت اهداف عالی مملكت انكار ناپذیر است . اما آیا تمام آنها در حصول به اهداف تعیین شده موفق بوده اندحقیقتاًجای تعمق و تامل دارد . زیرا بعضی از آنها در انجام وظایف خود موفق تر عمل كردند .با نگاهی عمیق به سازمان ها موفق می توان عوامل كلیدی و مشترك بین آنها كه بستر ساز و احتمالاٌ عامل اساسی موفقیت آنها بوده است را كشف كرد.یكی از عوامل اساسی و كلیدی ، فرهنگ  قوی است كه بر آن سازمان ها حاكم است و شناخت این عوامل و تقویت آنها و برطرف كردن نقاط ضعف شان  گامی است در جهت كامیابی سازمان ها و نیل به اهداف عالی آنها خواهد بود.رابرت كویین می گوید : برای شناخت سازمان  و رفتار ها و عملكرد كاركنان ،شناخت فرهنگ گامی اساسی  و بنیادی است . زیرا با اهرم فرهنگ به سادگی می توان انجام تغییرات را تسهیل و جهت گیری های جدید را در سازمان پایدار كرد. از این رو فرهنگ سازمانی به سادگی یك عامل  اساسی در موفقیت سازمان و تحقق اهداف بلند مدت سازمان است متاسفانه در بسیاری از سازمان ها ، پرورش فرهنگ سازمانی به عنوان مهمترین وظیفه مدیران  مورد توجه نیست.درحالی كه فرهنگ سازمانی روی تمام جنبه های سازمان تاثیر می گذارد و در هر سازمانی پدیده ای به دور از تاثیر فرهنگ نیست.(اسدی ،1383)با توجه به اینكه آموزش و پرورش  یك نهاد انسان محور است وكار تعلیم و تربیت نسل آینده و زمینه ساز پرورش نیروی انسانی ماهر و توانا ی كشور است و نقش بنیادی و كلیدی در میزان موفقیت سازمان ها دارد فرهنگ سازمانی نقش به سزایی در میزان موفقیت این نهاد  خواهد داشت .برای تقویت و ارتقای فرهنگ سازمانی موجود ابتدا می بایست فرهنگ حاكم را مورد بررسی و شناخت قرار داد تا از این طریق نقاط قوت و نقاط قابل بهبود شناسایی شده و زمینه ارتقای آنها فراهم آید.از این رو هدف این پژوهش شناخت فرهنگ مدارس متوسطه شهر اصفهان است كه برای این منظور یكی از جدیدترین و كارآترین مدل های شناخت  فرهنگ سازمانی (مدل دنیسون) مورد استفاده قرار گرفته است.

عنوان مطالب :

شناخت فرهنگ مدرسه براساس مدل دنیسون 

چكیده

مقدمه

ضرورت شناخت فرهنگ  برای سازمان ها

 چارچوب نظری تحقیق

تحقیق

 سوالات تحقیق

قلمروی تحقیق

فرهنگ سازمانی مدل دنیسون

درگیر شدن در كار

2-سازگاری (هماهنگی و یكپارچگی  

3- انطباق پذیری

4 – رسالت 

طیف های ثابت  – منعطف و تمركز داخلی – خارجی 

دلایل انتخاب مدل دنیسون  به عنوان مدل نظری پژوهش

پیشینه تحقیق  درایران

روش پژوهش       

جامعه آماری

نتایج  پژوهش جدول شماره (1) توزیع فراوانی گروه نمونه  براساس جنسیت

 جدول شماره (2) توزیع فراوانی نمونه بر اساس مدرك تحصیلی 

 جدول شماره (3) توزیع فراوانی نمونه بر اساس سن  

جدول شماره 4 توزیع فراوانی نمونه بر اساس سابقه خدمت 

بررسی  نتایج پاسخ دهندگان به سوالات شماره یك تا چهار جدول (5)

امتیاز مدیران و معلمان از شاخص ها

 جدول (9) ضریب همبستگی بین ابعاد اصلی  فرهنگ سازمانی با یكدیگربا 01/0p£

بررسی نتایج  پاسخ دهندگان به سوال شماره پنج جدول (11)

تصویر كلی فرهنگ مدارس متوسطه شهر اصفهان

منابع ایرانی

منابع خارجی

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

جهت خرید و دانلود مقاله بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلقیمت
27WORD قابل ویرایش2000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد