مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد مالی


مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد مالی

 

 

 

 

شرح مختصر:

عملکرد مالی

مقدمه

در بخش دوم اين فصل به بحث و تعريفي در رابطه با متغير وابسته پرداخته مي شود. براي اين منظور ابتدا اشاره اي به تعريف متغير وابسته خواهد شد. پس مفهوم عملکرد، روش هاي اندازه گيري، فرآيند ارزيابي عملکرد و الگوي تبيين عملکرد مالي مورد بحث قرار خواهد گرفت.

تشریح مفهوم عملکرد مالی

موفقيت استراتژي هاي هر شرکت در عملکرد  شرکت منعکس مي گردد. عملکرد شرکت، ميزان موقعيت  استراتژي هاي هر شرکت در خلق ارزش براي قسمت هاي مختلف بازار است. در نهايت عملکرد شرکت بر اساس دستيابي به اهداف کسب و کار از طريق  واحدهاي مختلف شرکت، تعيين مي شود. شرکت هاي با عملکرد مطلوب، ارزش را در طول زمان، خلق مي نمايند. اين امر در شرکت هاي با عملکرد نامطلوب صورت نمي گيرد. قسمت هاي مختلف بازار به دنبال ارزش هاي مختلفي هستند. بنابراين خلق ارزش و عملکرد  شرکت تنها از منظر قسمت هاي مختلف بازار قابل ارزيابي است( سايمونز 1385، ص 249).

از عملکرد تعاريف مختلفي ارایه شده است، آن چه که در تمامي اين تعاريف مشترک است نحوه انجام  وظايف و مسئوليت هاي محوله مي باشد. در يک تعريف،  عملکرد  نيروي انساني را برخي بهره وري اطلاق کرده اند. ولي بايد توجه داشت که عملکرد مفهومي فراتر از داده و ستاده دارد و عبارت از مجموع رفتارهاي مرتبط با شغل که افراد از خود نشان مي دهند. در تعريفي ديگر عملکرد عبارت از به نتيجه رسانيدن  وظايفي که از طرف سازمان بر عهده نيروي انساني گذاشته شده است عنوان شده است. در يک تعريف  نسبتا جامع عملکرد  عبارت است از کارايي [1]و اثر بخشي [2]در وظايف محوله  به علاوه بعضي داده هاي شخصي نظير حادثه آفريني، تاخير حضور بر سر کار، عينيت و کندي در کار که در اين تعريف  کارآيي به معناي نسبت بازده به دست آمده به منابع  به کار رفته مي باشد و اثر بخشي عبارت است از ميزان دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده (اسدي شوکتي 1388، ص 49) .

در تعريفي ديگر عملکرد، نتيجه واقعي و قابل اندازه گيري تلاش است. البته بين تلاش و عملکرد تفاوت فاحشي وجود دارد، اختلاف ميان تلاش و عملکرد بستگي به ترکيب دو متغير دارد، خصوصيات و توانايي هاي کارمند و تصوري که کارمند از نقش خود دارد. پس نتيجه گيري از تلاش، اولا به تخصص[3]، مهارت [4]و دانش شغلي[5] کارمند و ثانيا به  برداشت و تصور او از کار بستگي دارد. منظور از برداشت و تصور اين است که کارمند، کار را چگونه برابر خود تعريف مي نمايد. و فکر مي کند که نيرو و انرژي خود را چگونه  و در چه جهتي بايد به کارگيرد  وتلاش، در چه سطحي کافي خواهد بود.بنا به مدل، اگر کارمندي داراي توانايي چنداني نباشد يا برداشت  درستي از نقش خود نداشته باشد عملکرد او ضعيف  خواهد بود، حتي اگر نيرو و انرژي زيادي صرف کار شده باشد(سعادت 1386، ص 261).

مديريت عملکرد  فرآيندي استراتژيک و يکپارچه است که با بهبود عملکرد  افرادي که در سازمان کار مي کنند و با توسعه قابليت هاي فردي[6] و گروهي[7]،  موفقيت پايدار سازمان ها را فراهم مي نمايند. مديريت عملکرد از آن نظر که با مسائل گسترده  تر کسب و کار و جهت گيري کلي آن براي رسيدن به اهداف بلند مدت  مرتبط است، در صورتي که سازمان بخواهد در محيط خود به طور موثري عمل نمايد امري استراتژيک به عمل مي آيد.هدف اساسي مديريت  عملکرد ايجاد فرهنگي است که افراد و گروه ها بر مبناي آن مسئوليت بهبود و  مستمر فرآيندهاي کسب و کار، مشارکت و مهارت هاي خود را به عهده مي گيرند(موسويان 1387، ص 89).

شايد يکي از مهم ترين مفاهيم  مديريت عملکرد  اين باشد که فرآيند مستمر است که فعاليت هاي مديريتي مناسب و معمول در تعيين جهت، نظارت، بخش عملکرد  و انجام اقدام اصلاحي را بر آن اساس نشان مي دهد مديريت عملکرد  نبايد به عنوان موضوعي خاص که مديران موظف به انجام آن هستند به آنان تحميل شود، بلکه بايد به عنوان فرآيندي طبيعي که تمام مديران خوب آن را به دنبال مي کنند تلقي گردد(آرامسترانگ 1385، ص 23).

2-2-3) اندازه گيري عملکرد

اندازه گیری و ارزيابي[8] عملکرد از گذشته هاي بسيار دور مورد توجه انسان بوده است در واقع ارزيابي عملکرد فرآيندي است که با تولد انسان آغاز مي شود و سعي در اصلاح و ارتقاي فرد دارد. اما ارزيابي عملکرد به ارزيابي افراد محدود نمي شود بلکه هر سيستم يا سازماني را مي توان بر مبناي اهداف و رسالتش مورد ارزيابي قرار داد و ميزان موفقيت آن را در راستاي دستيابي به اهداف و يا ميزان انحرافش را از اهداف سنجيد(اسمعيلي کاکرودي،1388، ص 12).

منظور از ارزيابي عملکرد ، فرآيندي است که به وسيله آن کار کارکنان  در فواصلي معين و به طور رسمي مورد بررسي و سنجش قرار مي گيرد. شناخت کارکنان  قوي و اعطاي پاداش به آن ها و از اين طريق ايجاد انگيزه براي بهبود عملکرد آنان و ساير کارکنان از جمله علل اصلي ارزيابي عملکرد است. در گذشته مديران کلاسيک ارزيابي عملکرد  را فقط به منظور کنترل کارکنان انجام مي دادند، در حالي که امروزه  جنبه راهنمايي و ارشادي اين عمل، اهميت بيشتري يافته است و هدف اصلي از ارزيابي عملکرد اين است که اطلاعات  ضروري درباره نيروهاي شاغل در سازمان  جمع آوري گردد و در دسترس مديران قرار گيرد تا آن ها بتوانند تصميمات به جا و لازم را در جهت بالا بردن کميت  و کيفيت کار کارکنان  اتخاذ نمايند. بنابراين، هدف نهايي از ارزيابي عملکرد؛ افزايش کارايي و اثر بخشي سازمان است(سعادت 1389، ص 144).

[1]. Performance

[2]. Effectiveness

[3] .Speciality

[4] .Skill

[5] .Knoledge

[6] .Individual

[7] .Group

[8].Assessment

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و به ایمیل شما ارسال میگردد.

با 35% تخفیف

20000 تومان

13000 تومان

جهت خرید و دانلود فایل بر روی پرداخت آنلاین کلیک نمایید

تعداد صفحاتنوع فایلمقطع تحصیلیقیمت
41WORD - قابل ویرایشکارشناسی ارشد و دکترا13000 تومان

برچسب ها: , , , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

ارسال نظر شما

• پر کردن تمامی موارد الزامیست

• ایمیل شما فقط برای مدیر سایت نمایش داده خواهد شد